Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-17, 17:18
  #1
Medlem
Kan ligga fel, ber om ursäkt isåfall.

Har
AMD FX-6300
8,00GB Dual-Channel DDR3 1886mhz
ASUSTeK COMPUTER INC. M5A97 LE R2.0
S220HQL (1920x1080@60Hz)
8192MB ATI AMD Radeon R9 390 Series
111GB KINGSTON SHFS37A120G (SSD)
931GB TOSHIBA DT01ACA100 (SATA)
TSSTcorp CDDVDW SH-224FB
Logitech G930 Gaming Headset

Många relaterande personer säger alltid, din dator bottleneckar osv, har själv inga problem med den.
Men kan det vara så att den faktiskt gör det? Och jag egentligen kunde pressat ut mer prestanda ifrån den?
Har själv inte en jätte bra uppfattning på om det är så.

Frågan är, Bottleneckar den?
Citera
2017-01-17, 18:12
  #2
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2017-01-18, 16:10
  #3
Medlem
bump
Citera
2017-01-18, 17:24
  #4
Medlem
Är nog processorn som inte låter dig få ut full prestanda från GPUn
Citera
2017-01-18, 18:06
  #5
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggen55
Frågan är, Bottleneckar den?
Det är omöjligt att svara på, för det beror helt på vad du använder den till.

Den kan funka utmärkt till en speltitel men sega sig med en annan.

Amd processorer är verkligen inget att ha, i vart fall inte de som finns/funnits ute de senaste 8-9 åren. Intels i5-i7 serie dänger dom totalt. Därmed inte sagt det här är ett problem för just dig, det hänger på vilka speltitlar eller annan programvara du använder.

Amd grafikkort lämnar mycket att önska också, det skulle göra markant skillnad om du kunde gå upp till t.ex ett gtx 1070, men det är under förutsättning dina spel eller övriga program kan tillgodogöra sig grafikprestandan.

Ssd'n är alldeles för liten. Om du installerat program till den mekaniska disken så kommer inladdning av t.ex spelsekvenser, banor, grafikpackar mm gå precis så långsamt som det gör på en mekanisk disk och du har ingen nytta alls av ssd'n. Om det är så i din dator, då kan det till del förklara en känsla av att det går trögt.

En lastad eller påver internetförbindelse kan dra ner prestandan pga datorn inte kan skicka eller ta emot information snabbt, och du får "lagg" eller "dålig ping" av den orsaken. Se därför till att inte belasta linan i onödan, t.ex med samtidig torrent.

Avslutningsvis, nåt du inte listat upp, är vilka programvaror som finns installerade. Det kan göra gigantisk skillnad att avinstallera dåliga/tröga program, om sådana finns. t.ex norton, mcafee, itunes, toolbars, registerstädare, optimeringsprogram, allt google, allt apple, spotify, torrent och övrigt sådant som kör bakgrundsprocesser eller bara är trögt, äter minne, drar prestanda och använder bandbredd i onödan. Det kan göra underverk att fullständigt installera om operativet, med formatering och allt.

Där har du litegranna att börja titta på.
Citera
2017-01-18, 19:08
  #6
Medlem
oldeubois avatar
Jag skulle helt klart gå över till Kaby lake och byta ut moderkort, processor och ram. Din CPU är verkligen urdålig för moderna speltitlar.
Citera
2017-01-18, 20:59
  #7
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggen55
Kan ligga fel, ber om ursäkt isåfall.

Har
AMD FX-6300
8,00GB Dual-Channel DDR3 1886mhz
ASUSTeK COMPUTER INC. M5A97 LE R2.0
S220HQL (1920x1080@60Hz)
8192MB ATI AMD Radeon R9 390 Series
111GB KINGSTON SHFS37A120G (SSD)
931GB TOSHIBA DT01ACA100 (SATA)
TSSTcorp CDDVDW SH-224FB
Logitech G930 Gaming Headset

Många relaterande personer säger alltid, din dator bottleneckar osv, har själv inga problem med den.
Men kan det vara så att den faktiskt gör det? Och jag egentligen kunde pressat ut mer prestanda ifrån den?
Har själv inte en jätte bra uppfattning på om det är så.

Frågan är, Bottleneckar den?
Om du själv inte har problem med datorn ännu så spelar det ju ingen roll. Tycker du att den är tillräckligt snabb för det du spelar för dig så är den ju det.
Men ja, med en i5/i7 istället för din FX-6300 skulle du få 400-500 FPS i CS:GO istället för .. 200-300 eller vad du kan ha nu? I mer tyngrodda titlar hade du också fått högre FPS. Men om du ännu inte lider av prestandan så är det väl inte så viktigt kanske?
I typ Fallout 4 hade prestandaskillnaden varit massiv.
http://www.gamersnexus.net/game-benc...nce-difference, med 980Ti:
FX-8320E: 21 FPS 0.1% low, 36 FPS average. Det går ju att spela på.
i3 4130: 33 FPS 0.1% low, 53 FPS average. Mycket bättre. Och en G4560 för under 1000 kr hade ju varit så bra.
i5 6600K: 41 FPS 0.1% low, 71 FPS average.
i7 4790K: 41 FPS 0.1% low, 83 FPS average.
i7 5930K: 57 FPS 0.1% low, 83 FPS average. Här har du 6 kärnor ifrån Intel ...

Din FX processor har ju ungefär halva kapaciteten per kärna mot vad Intel har, du har ju dock sex kärnor så säg jämförbart med runt tre från Intel. En i3 och nya G-linjen har dock stöd för hyper-threading vilket gör att de kan köra fyra trådar samtidigt så de får ut en del extra prestanda där så en tvåkärnig Intelprocessor med hyper-threading och din FX presterar väl inte så olika. i3 brukade kosta runt 1200 kr och FX-6300 runt 1000 kr så AMD-processorn hade ju faktiskt det bättre priset men sedan är det så att ofta faller prestandan i ett spel på hur mycket en kärna klarar av och av den anledningen är i3-processorerna oftare bättre i spel än FX-6300.

Men grejen är att i3-processorerna inte är så dåliga i spel de heller så det går rätt bra med dem.

Hur som helst kommer AMD Ryzen släppas före mars och med det får AMD mer jämförbara processorer med Intel. Frågan är vad de skulle kosta. Sålänge du är nöjd med prestandan behöver du ju inte uppgradera och skulle du vilja uppgradera så kanske AMD har 4-8-kärniga processorer då som står sig bättre mot Intel. Vi vet inte vad de kommer att kosta dock. Man kommer nog inte få en sexkärnig Ryzen för 1000 kr längre iaf.

Edit: (Bottleneckar gör den troligtvis. Kör MSI Afterburner och ett spel och mät GPU och CPU-load så kommer du se vad som ligger på 100% av dem. Men endera eller RAM-minnes bussbandbredd kommer ju alltid vara det som bottleneckar spelen. Frågan är ju mer om presentandan är tillräcklig. R9 290 var ju ett prisvärt kort när det såldes =P, det är ju kapabla kort fortfarande.)
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2017-01-18 kl. 21:01.
Citera
2017-01-20, 16:33
  #8
Medlem
Oj oj oj, detta var extremt mycket bra svar, ska nog troligtvis ta vara på era råd, enligt afterburner så är det bottleneck som ni sa.
Har kollat lite då, verkar som det blir ett nytt modekort, och skylake i5K tänkte mig detta.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10135326/

Tänkte så här ett moderkort med 1051, men med ddr3 istället för ddr4, för annars så får man köpa nya,det borde inte drabba dator något?
Kan ha väldigt fel.
Varken fläkt eller kylpasta ingick med cpun, därför jag lagt till dem.

mvh
Citera
2017-01-20, 19:07
  #9
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggen55
Oj oj oj, detta var extremt mycket bra svar, ska nog troligtvis ta vara på era råd, enligt afterburner så är det bottleneck som ni sa.
Har kollat lite då, verkar som det blir ett nytt modekort, och skylake i5K tänkte mig detta.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10135326/

Tänkte så här ett moderkort med 1051, men med ddr3 istället för ddr4, för annars så får man köpa nya,det borde inte drabba dator något?
Kan ha väldigt fel.
Varken fläkt eller kylpasta ingick med cpun, därför jag lagt till dem.

mvh
Skylake stödjer egentligen bara DDR3L.

DDR3: 1.5 & 1.65 volt.
DDR3L: 1.35 volt.
DDR4: 1.2 volt.
(DDR4L: 1.05 volt?)

Så vanliga DDR3-minnen skall inte användas med den. I vilken grad de fungerar vet jag inte. K-modellerna kommer inte med kylare. Alla 115x-processorer har samma fästen för kylare så kanske fungerar din gamla kylare med en också?

Nya Kabylake är väl inte direkt snabbare per kärna och klockfrekvens men de är lite högre klockade ifrån början och kostar ju typ 200 kr mer. Finns nya moderkort också men de nya processorerna fungerar på de gamla moderkorten om man har uppgraderad BIOS.

Du skall inte vänta på Ryzen om du nu skall uppgradera?
Citera
2017-01-20, 22:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Skylake stödjer egentligen bara DDR3L.

DDR3: 1.5 & 1.65 volt.
DDR3L: 1.35 volt.
DDR4: 1.2 volt.
(DDR4L: 1.05 volt?)

Så vanliga DDR3-minnen skall inte användas med den. I vilken grad de fungerar vet jag inte. K-modellerna kommer inte med kylare. Alla 115x-processorer har samma fästen för kylare så kanske fungerar din gamla kylare med en också?

Nya Kabylake är väl inte direkt snabbare per kärna och klockfrekvens men de är lite högre klockade ifrån början och kostar ju typ 200 kr mer. Finns nya moderkort också men de nya processorerna fungerar på de gamla moderkorten om man har uppgraderad BIOS.

Du skall inte vänta på Ryzen om du nu skall uppgradera?

Man skulle ju kunna vänta på ryzen, men vilka komponenter innebär det att man får köpa nytt av då?
Och så har jag också dilemmat att jag skulle vilja köra lite mer high en spel, men vet att amd fx 6300 in duger så långt på den vägen, så skulle kunna tänka mig att uppgradera nu om det blir ett bra val.
Citera
2017-01-21, 01:24
  #11
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggen55
Man skulle ju kunna vänta på ryzen, men vilka komponenter innebär det att man får köpa nytt av då?
Och så har jag också dilemmat att jag skulle vilja köra lite mer high en spel, men vet att amd fx 6300 in duger så långt på den vägen, så skulle kunna tänka mig att uppgradera nu om det blir ett bra val.
Du behöver byta samma prylar vilket av det du än tar.
Processor, moderkort och minnen. För du bör nog inte köra dina DDR3-minnen i ett DDR3L-moderkort med Intel ändå.

I.s.f. blir det Ryzen på AM4 socket med DDR4 och annars blir det Skylake/Kabylake på 1151 socket och med DDR4.

Byter du idag har du väl typ fyra val.

G4560 för väldigt liten slant med typ i3-prestanda.
i5 6400/6500 eller deras motsvarigheter ifrån Kabylake (7xxx) för att spara pengar på processorkylare och kanske inte ta ett moderkort som stödjer överklockning.
i5 6600K/7600K och CPU-kylare på Z-moderkort om du vill kunna överklocka.
i7 6700K/7700K -||- som ger lite bättre prestanda och multitaskingmöjligheter men kostar en slant extra.

Med Ryzen kommer det komma både fyr- och åttakärniga chip och en del utan motsvarigheten till hyper-threading eller alla med det det vet vi inte ännu. Inte heller vad de kommer kosta. Intel har sexkärniga chip som heter 6800K och åttakärniga som heter 6900K för en högre slant som använder X99-moderkort. Om AMDs processorer presterade dåligt kunde man tänkt sig att deras åttakärniga kanske skulle kostat ungefär som Intels fyrkärniga (deras nuvarande åttakärniga kostar trots allt som Intels tvåkärniga ..) men nu kanske de presterar bättre än så och således kommer kosta mer än så men förhoppningsvis kanske man kan få en åttakärnig till lägre totalt pris än Intels sexkärniga iaf? Frågan är ju hur de presterar och vad de kommer att kosta.

På spel som inte nyttjar flera kärnor kommer rimligtvis Intels i7 K-modeller på vanliga mainstreamplattformen vara snabbast ändå men man kan ju tänka sig att det kanske börjar löna sig med fler kärnor.. Vi får väl se.
Citera
2017-01-21, 01:43
  #12
Medlem
annanmedlems avatar
Det kan ju även bli så att om AMD säljer processorerna till ett pris som känt mer värt att Intel drar ner sina priser en bit för att folk skall fortsätta köpa dem. Vilket ju på något vis egentligen lägger lite krokben för AMD och är en anledning för dem att inte ha låga priser från första början.. Vi får se.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback