Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-17, 17:02
  #1
Medlem
Tja,

Jag har märkt typ det senaste året att jag blir väldigt skakis i hela kroppen och nästan lite blyg och vill knappt prata med folk i ca 1-2 dagar EFTER jag har druckit med en överhängande ångest, jag dricker inte speciellt ofta (kanske 2 gånger i månaden). I vanliga fall är jag väldigt utåt och social av mig - är det en vanligt effekt av en bakfylla? Varför har jag inte känt så hela mitt liv? Tar inga mediciner.

Puss puss
Citera
2017-01-17, 17:04
  #2
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanTrasa
Tja,

Jag har märkt typ det senaste året att jag blir väldigt skakis i hela kroppen och nästan lite blyg och vill knappt prata med folk i ca 1-2 dagar EFTER jag har druckit med en överhängande ångest, jag dricker inte speciellt ofta (kanske 2 gånger i månaden). I vanliga fall är jag väldigt utåt och social av mig - är det en vanligt effekt av en bakfylla? Varför har jag inte känt så hela mitt liv? Tar inga mediciner.

Puss puss
Det kallas abstinens och du behöver nog se över dina alkoholvanor.
Citera
2017-01-17, 17:05
  #3
Medlem
Jag har ingen aning om varför, men det du beskriver är väldigt vanliga effekter av bakfylla. Har du aldrig hört talas om begrepp som bakisångest och skakis-bakis?
Citera
2017-01-17, 17:15
  #4
Medlem
Classic avtändning, använd weed istället så slipper du detta.
Citera
2017-01-17, 17:25
  #5
Medlem
beardbraids avatar
Det åtgärdas enklast med magnesium, mat och vätska och en stadig sup och en lina tjack medan man funderar seriöst över sina drogvanor. Funkar varje gång.
Citera
2017-01-17, 17:35
  #6
Medlem
Det låter som du är rätt ung, för det första. Och precis som flera här påpekar så är det du beskriver just precis vad abstinens är. Det är dock inte alla som känner det du känner. Men är man av känsligare natur så hamnar man där när man dricker alkohol.

Det finns två sidor av det du beskriver. Den ena sidan av kakan är egentligen bara bra. Den visar att du har en känslighet. Och det är i livet mycket mycket bättre än att vara avstängd. Det visar också att du nog inte riktigt tål alkohol. Det är det många som inte gör, så var inte ledsen över det. Alkohol är väl den sämsta och smutsigaste drogen som människan har uppfunnit.

Den andra sidan av känsligheten, vilken du borde vara uppmärksam på, det är faran med att drickandet ökar.
Om festandet ökar lite ibland, så ökar också ångesten. Faran är att då må så dåligt att enda sättet att komma ifrån det jobbiga blir att dricka lite, eller ta tabletter för att få ner ångesten. En känslig person kan ju, som du beskriver, må skitdåligt i flera dagar efter en blöt natt. Det gäller att ha koll på det.
Citera
2017-01-17, 17:39
  #7
Medlem
Har har ju knappast abstinens om han super 2 gånger i månaden?? rubriken rimmar föresten
Citera
2017-01-17, 17:47
  #8
Avstängd
RandomnigRs avatar
Jag blir skakis när jag är bakis, kuken svart som lakrits, två pungkulor lika stora som hasselbackspotatis.

OnT: vätske/saltbrist och ångest.
/Niggern
Citera
2017-01-17, 18:20
  #9
Medlem
a
__________________
Senast redigerad av Xpsycho 2017-01-17 kl. 18:22.
Citera
2017-01-17, 18:40
  #10
Medlem
gurkmajjas avatar
De exakta orsakerna till baksmällans alla symptom är inte helt klarlagda. Det man vet är att kroppen blir uttorkad, signalsubstanserna överstimuleras och att nedbrytningen av etanol i kroppen är en påfrestande process. Ungefär så.

Ångesten och den sociala fobin kommer sig sannolikt av just obalans i signalsubstanserna. Överstimuleringen leder till en motreaktion. Troligen beror även skakningarna på detta.

Som någon annan var inne på har du sannolikt en hög känslighet mot etanol.
__________________
Senast redigerad av gurkmajja 2017-01-17 kl. 18:42.
Citera
2017-01-17, 21:33
  #11
Medlem
Scarface92s avatar
Jadu TS, jag känner igen mig.

Jag själv har alkoholproblem, dricker varje helg (non-stop, fre-sön) men även på vardagar ibland (Idag är jag på lyset). På måndagmorgonen efter en hård helg så har jag i princip alltid skakningar, främst händerna men det känns också i hela kroppen (typ när jag står upp och ska beställa mat på lunchen, ibland känns det som att jag typ kommer att falla ihop).

Men som dem andra säger så är det väl ett resultat på att man fått i sig för mycket alkohol sen tidigare (olika verkan baserat på viktklass och tolerans).
Citera
2017-01-18, 07:51
  #12
Medlem
udons avatar
När du dricker frigör kroppen ämnet dopamin som får dig att må bra (till en viss gräns) samt endorfiner. Dagen efter har din kropp uppgiften att återhämta sig. Dels ska alkoholen förbrännas och du har förmodligen vätskebrist pga allt pissande. Men själva ångesten beror på att dina resurser av dopamin helt enkelt är "tomma" dagen efter.

Det här har inget med abstinens att göra på så sätt. Jag får själv bakfylleångest av några bärs trots att jag sällan dricker. Men ångesten beror också på hur man faktiskt tänker och resonerar.

Det som brukar funka bäst för mig är faktiskt att komma ut och göra något trevligt dagen efter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback