• 1
  • 2
2017-01-17, 15:24
Medlem
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=197272

Någon som testat? I så fall, hur har det funkat?

PPL upplägg, låg volym med stor fokus på progression vid varje pass. Känner att jag måste få variera mig lite i min träning, har alltid kört varianter av 4-splits, sen ett litet tag 3-split med för hög volym vilket fick mig att känna mig sliten.

Give me your thoughts!
Citera
2017-01-17, 16:00
Medlem
Njaee det där undrar om det är så bra, och jag ska förklara varför.
Även om nu volymen är relativt låg så är ju intensiteten hög, och du tränar i snitt 6 dagar i veckan.
Är intensiteten så pass hög som programmet förespråkar så undrar jag om de flesta återhämtar sig tillräckligt. Till en början funkar det säkert, men på sikt är jag skeptisk.
Då tror jag mer på att ett program som Max OT är bättre lämpat. Visserligen lägre frekvens där, men intensiteten är hög men man tränar inte lika ofta som ovannämnda. Samt fokuserar man till största del på basövningar.

Jag tror mer på Max OT liknande program i såna fall.
Men om du vill testa det så är ju inte det fel.
Citera
2017-01-17, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Njaee det där undrar om det är så bra, och jag ska förklara varför.
Även om nu volymen är relativt låg så är ju intensiteten hög, och du tränar i snitt 6 dagar i veckan.
Är intensiteten så pass hög som programmet förespråkar så undrar jag om de flesta återhämtar sig tillräckligt. Till en början funkar det säkert, men på sikt är jag skeptisk.
Då tror jag mer på att ett program som Max OT är bättre lämpat. Visserligen lägre frekvens där, men intensiteten är hög men man tränar inte lika ofta som ovannämnda. Samt fokuserar man till största del på basövningar.

Jag tror mer på Max OT liknande program i såna fall.
Men om du vill testa det så är ju inte det fel.

Så programmet skulle vara okej om jag sänkte intensiteten?

Vad tycker du om högfrekvens och lågvolym vs. lågfrekvens och högvolym?
Citera
2017-01-17, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackingSwag
Så programmet skulle vara okej om jag sänkte intensiteten?

Vad tycker du om högfrekvens och lågvolym vs. lågfrekvens och högvolym?

Jag tror mer på att man behöver vila mer för att återhämta sig. 6 dagar i veckan känns för mycket för min smak.
Smaken är dock som baken. Föredrar man högre frekvens så är det den vägen man ska gå.

Både hög och låg frekvens funkar. Grejen är dock den att om man ska träna varje muskelgrupp så ofta som möjligt så måste man förr eller senare dra ned på intensiteten. Nerv & hormonsystem, immunförsvar osv tar längre tid att återgå till det normala efter ett riktigt hårt pass. Sen beror det ju på hur pass mycket stress man har utanför gymmet. Jobb, familj, sömn, kost mm.

Man måste nog känna efter lite själv vad som funkar bäst. Varken jag eller nån annan kan svara på vad som är bäst för dig.
Testa och se
Citera
2017-01-17, 16:32
Medlem
andreasmms avatar
Vad vet jag, möjligt att jag har fel men tvärtom tycker jag att det låter jättebra det där.
Är man en "natural" så bör man nog gå på musklerna och träna mer frekvent ifall det ska ske någonting. Jag har fått som bäst resultat i min egen träning när jag gjort på det där viset (och ja, jag har testat alla möjliga olika grejer).
Citera
2017-01-17, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andreasmm
Vad vet jag, möjligt att jag har fel men tvärtom tycker jag att det låter jättebra det där.
Är man en "natural" så bör man nog gå på musklerna och träna mer frekvent ifall det ska ske någonting. Jag har fått som bäst resultat i min egen träning när jag gjort på det där viset (och ja, jag har testat alla möjliga olika grejer).

Ja alltså, man ser ju folk som till och med kör halvkroppspass, som kör igenom kroppen 3 gånger i veckan, dom menar på att det är "bättre" att sänka volymen per pass och köra mer frekvent istället, för att stimulera muskeln oftare.

Problemet jag har haft är att jag alltid tyckt om högvolym, vilket har gjort att jag inte har kunnat köra mer frekvent än en 4-split, utan att slita ut mig, därför har alltid 4-split varit my way to go.

Får väl prova ett tag och se, känns dock svårt att sätta "PB" varje pass.
Citera
2017-01-17, 16:51
Medlem
andreasmms avatar
Citat:
Ja alltså, man ser ju folk som till och med kör halvkroppspass, som kör igenom kroppen 3 gånger i veckan, dom menar på att det är "bättre" att sänka volymen per pass och köra mer frekvent istället, för att stimulera muskeln oftare.

Problemet jag har haft är att jag alltid tyckt om högvolym, vilket har gjort att jag inte har kunnat köra mer frekvent än en 4-split, utan att slita ut mig, därför har alltid 4-split varit my way to go.

Får väl prova ett tag och se, känns dock svårt att sätta "PB" varje pass.

Yes. Jag tror också att det är viktigt att man involverar kardio eller i varje fall har bra kondition för hög frekvens. Jag har i alla fall upplevt att jag återhämtar mig snabbare från styrkepassen när jag kör kardio och märker att jag återhämtar mig snabbare än mina kompisar som aldrig gjort någon kardio.
Citera
2017-01-17, 16:56
Medlem
Citat:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=197272

Någon som testat? I så fall, hur har det funkat?

PPL upplägg, låg volym med stor fokus på progression vid varje pass. Känner att jag måste få variera mig lite i min träning, har alltid kört varianter av 4-splits, sen ett litet tag 3-split med för hög volym vilket fick mig att känna mig sliten.

Give me your thoughts!

Beror ju på hur långt du kommit i träningen.
Har du tränat seriöst de sista 5 eller 10 åren så tycker jag du ska köra på det som du känner det känns rätt.
Står mycket vettigt om träning i allmänhet förutom själva texten med schemat som du postade. Det liknar en 3 split och jag tycker det är väldigt mycket träning. Inte alls "Less is more...". Det är svårt att få in 6 pass i veckan. Fördelen är dock att passen blir kortare om man lägger det på 6 pass. Dock finns det ju någon som heter supersetta vilket jag tycker är jäkla fint för konditionen.
Jag tycker jag får in allt det där på bara 4 pass när jag kör överkropp och underkropp två gånger i veckan.
Han har delat in musklerna i tunga och mellantunga set varje pass vilket jag gillar. Men jag föredrar att bara köra bara 1-3 lättare set i samma övning istället för att byta övning som han har i det schemat. Tycker det blir mer flow i träningen om man sitter kvar i samma övning. Kanske bara byter draghandtag i en övning som sittande rodd.

Citat:

Håller med. Får också bäst resultat när jag går på en muskel oftare. Det behöver inte bli så många set per pass, men huvudsak att man pressar en muskel ofta och tar ut den. Oavsett om det är i 5or eller 12 or. Om jag inte pallar så är det alltid isolationsövningarna jag stryker från ett pass. Skulle aldrig prioritera bort en större muskelgrupp som rygg eller bröst för att köra biceps eller dylik muskelgrupp.

Upplägget är inte så himla noga. Mina ser olika ut varje gång, men jag följer överkropp och underkropp vilket ger ännu högre frekvens än i detta schemat som TS postade.
Citera
2017-01-17, 16:59
Medlem
Citat:
Yes. Jag tror också att det är viktigt att man involverar kardio eller i varje fall har bra kondition för hög frekvens. Jag har i alla fall upplevt att jag återhämtar mig snabbare från styrkepassen när jag kör kardio och märker att jag återhämtar mig snabbare än mina kompisar som aldrig gjort någon kardio.

Fast cardio tycker jag är så förbaskat tråkigt. Promenera ibland går an, men att köra något som förbättrar min kondition kör jag max 2 gånger per år och då i form av HIIT. Så jag får leva med att alltid ha "dålig" kondition
Citera
2017-01-17, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Beror ju på hur långt du kommit i träningen.
Har du tränat seriöst de sista 5 eller 10 åren så tycker jag du ska köra på det som du känner det känns rätt.
Står mycket vettigt om träning i allmänhet förutom själva texten med schemat som du postade. Det liknar en 3 split och jag tycker det är väldigt mycket träning. Inte alls "Less is more...". Det är svårt att få in 6 pass i veckan. Fördelen är dock att passen blir kortare om man lägger det på 6 pass. Dock finns det ju någon som heter supersetta vilket jag tycker är jäkla fint för konditionen.
Jag tycker jag får in allt det där på bara 4 pass när jag kör överkropp och underkropp två gånger i veckan.
Han har delat in musklerna i tunga och mellantunga set varje pass vilket jag gillar. Men jag föredrar att bara köra bara 1-3 lättare set i samma övning istället för att byta övning som han har i det schemat. Tycker det blir mer flow i träningen om man sitter kvar i samma övning. Kanske bara byter draghandtag i en övning som sittande rodd.

Har tränat i cirka 3.5-4 år och tycker att jag gjort hyfsade ökningar iaf, t.ex. 45 cm armar, 135kg bänk. Rätt grova ben. Det är väl typ det som sticker ut mest, skulle behöva större axlar, men dom verkar ej vilja växa något, ryggen behöver lite pisk, men verkar ej växa av min träning.

Men tycker ändå att det mesta inom träningen är en jädra djungel, volym, intensitet, frekvens. Och ju "kunnigare" man blir, ju mer inser man hur lite man egentligen vet, hahah...
Citera
2017-01-17, 20:25
Medlem
Citat:
Har tränat i cirka 3.5-4 år och tycker att jag gjort hyfsade ökningar iaf, t.ex. 45 cm armar, 135kg bänk. Rätt grova ben. Det är väl typ det som sticker ut mest, skulle behöva större axlar, men dom verkar ej vilja växa något, ryggen behöver lite pisk, men verkar ej växa av min träning.

Men tycker ändå att det mesta inom träningen är en jädra djungel, volym, intensitet, frekvens. Och ju "kunnigare" man blir, ju mer inser man hur lite man egentligen vet, hahah...

Precis, haha.
Men du borde ha ett hum om hur du kört. Kanske du inte skrivit ner som jag gjort i en dagbok varje pass. Behåll det som du gillar och se om du kan förändra något. Du behöver ju inte följa det schemat strikt. Eftersom du vill vara på gymmet 6 dagar i veckan har du ju chans att köra vissa muskelgrupper mer än 2 ggr som man gör enligt det schemat. Tex kan du testa att köra ryggen var 3e dag i snitt vilket ger den träning 2 och ibland 3 ggr i veckan. Kanske inget du vill, men du har chans att extrementera. Själv testar jag att köra armar varannan dag, men nu har jag inte kunnat pga av sjukdom. Ska försöka göra det under 3-5 månader snart och se om man inte kan få riktigt muskellösa bjässar i din kaliber! =)
Citera
2017-01-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Precis, haha.
Men du borde ha ett hum om hur du kört. Kanske du inte skrivit ner som jag gjort i en dagbok varje pass. Behåll det som du gillar och se om du kan förändra något. Du behöver ju inte följa det schemat strikt. Eftersom du vill vara på gymmet 6 dagar i veckan har du ju chans att köra vissa muskelgrupper mer än 2 ggr som man gör enligt det schemat. Tex kan du testa att köra ryggen var 3e dag i snitt vilket ger den träning 2 och ibland 3 ggr i veckan. Kanske inget du vill, men du har chans att extrementera. Själv testar jag att köra armar varannan dag, men nu har jag inte kunnat pga av sjukdom. Ska försöka göra det under 3-5 månader snart och se om man inte kan få riktigt muskellösa bjässar i din kaliber! =)

Vet redan typ exakt hur jag tränat senaste åren, försökte skriva ner till en början men tröttnade. Det är väl egentligen bara att testa sig fram och låta åren av slit göra sitt.

Du får lycka till med armarna! Imo beror det mycket på gener, då jag knappt behövt slita alls för att få varken mina armar eller ben hyfsat stora. Men det jag har gjort med armarna iaf är att köra mycket pump när det gäller biceps. Mycket drop/super-sets, rätt höga reps och mycket sets, fast på en relativt enkel vikt, t.ex. så kör jag ALDRIG över 40kg i stångcurl, försöker hitta progression på annat vis. Sen för triceps har jag kört tungt, tungt och tungt, hela tiden, färre reps och tyngre vikter.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in