Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-04, 08:38
  #253
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Därför att jag antar man köper en laptop för att det ska vara lätt använligt och att man flytta runt den. Dock är det ju bara att lata sig i soffan medans man kollar på en film eller liknande via datorn som är på plussidan i hemmet när det kommer till en bärbar dator. Annars är ju stationära datorer ljusår framför en laptop och i min mening så jag förstår inte hur en laptop kan bli så dyr som 27,000 när prestandan fortfarande är relativt dålig, ännu mindre varför någon skulle köpa en.

En laptop för 8000 eller 27000 har ju ingen större betydelse ifall man bara ska kolla på film på en dator, efter ett visst pris så är det ju bara FPS när man spelar datorspel som spelar roll och där är ju en laptop värdelös oavsett. Att köpa en laptop för 27,000 är lite som att köpa en desktop med GTX 1080 och senaste CPU för en väldigt massa pengar även fast du inte gillar att spela spel och kommer aldrig göra det, finns ingen poäng i min mening.
Men alla normala människor streamar ju filmen till TVn ändå? Vem sitter i soffan med datorn i knät? Samma sak med musik går du runt med datorn som en freestyle under armen?
Citera
2017-02-05, 17:23
  #254
Medlem
studioxswes avatar
253 inlägg på bara några dagar, skönt att kriget fortgår

Jag tycker det är sjukt att en ny volvo kan kosta 800.000, man ska ju bara åka i den
Själv har jag haft två MacPro, 5.1 och 1.1 (första) - kostad en halv förmögenhet. Men sålde dessa då jag sålde bolaget då det helt enkelt inte var värt det och gick tillbaka till PC.

Nu i veckan blev jag sugen på OSX igen, men det finns ingen prisvärd mac, tom. Mac Mini som faktiskt har varit väldigt prisvärd är gammal och full av mögel då den är närmare 3 år på nacken, men ändå kan kosta 10.000. Inte undra på att andrahandsmarknaden för mac är bra.

Så jag byggde en Hackintosh, såklart inget som man ska rekommendera då det kan vara en hel del pill. En Intel Nuc med trött i3, ssd och 8GB ram, allt för 4.000. Kör min 4k monitor + en 1080p TV. Allt fungerar och det är nog den mest prisvärda datorn jag någonsin använt.

Det jag gör som får klassas som "produktivt" handlar mest om surf, spotify samt ansluta till diverse servrar (Vmware, ssh, Remote Desktop osv) - Fungerar ju hur bra som helst.

Jag hade hellre köpt en riktig mac men..
en überdyr MacPro? - Nej Tack
en iMac med allt inbyggt - Nope
en gammal Mac Mini - Sorry
En MacBook Pro utan kontakter och dyra adaptrar? Nope.

En mac är precis som den 800.000 dyra Volvon, den köper man om man är ute efter livsstilen.
Nu behöver man inte köpa en MacBook för 27.000 - det är smått vansinne, det finns billigare alternativ, både nya och begagnade men är det prisvärt? Inte direkt, får man en OS som i många fall är lättare att underhålla, det tycker jag (Då är jag ändå Microsoft Partner).

Vi får hoppas att Apple gör en rejäl uppdatering i år på de flesta fronterna, kanske tom. kommer med något helt nytt och prisvärt? Men jag är skeptisk, ska nog sälja mina Apple aktier snart...
Citera
2017-10-29, 19:04
  #255
Medlem
badbollen3s avatar
jag tycker det är synd att tråden har dött ut lite, och att fler inte gör sin röst hörd mot detta bedrägeri. jag skulle inte bli förvånad om det är ni som har mac som är i botten av ett pyramidspel. seriöst, tittade på begagnade macar nyss, de skulle ha ungefär 7500 för en begagnad mac med en i5 och 4gb ram. kollade på flera stycken, och vissa hade mekaniska diskar med 5400 rpm. jämför det med att köpa en ny acer i samma prisklass. det är helt sjukt att folk betalar för det där skiten.
Citera
2017-10-29, 22:56
  #256
Medlem
Scarlettstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
jag tycker det är synd att tråden har dött ut lite, och att fler inte gör sin röst hörd mot detta bedrägeri. jag skulle inte bli förvånad om det är ni som har mac som är i botten av ett pyramidspel. seriöst, tittade på begagnade macar nyss, de skulle ha ungefär 7500 för en begagnad mac med en i5 och 4gb ram. kollade på flera stycken, och vissa hade mekaniska diskar med 5400 rpm. jämför det med att köpa en ny acer i samma prisklass. det är helt sjukt att folk betalar för det där skiten.

Har du själv använt en Mac ordentligt någon gång?

Ditt sätt att resonera är precis som att säga till en Volovägare "Varför köper du inte en hyundai istället?"

Att apples produkter har ett högt andrahändsvärde borde väl vara en ögonöppnare för dig för hur hållbara och kvalitetsgedigna deras produkter är?

Jag har en mac book pro från 2011, den är fortfarande som ny. Lika pigg och funkar lika bra som när jag köpte den. Vilken pc-laptop kan man säga detsamma om?
Citera
2017-10-29, 22:59
  #257
Medlem
Scarlettstorms avatar
Sen kan jag då lyfta fram iPad Pro 2 som är bättre än dom flesta dyra ritplattor och som är kraftfullare än dom flesta nya laptops.
Citera
2017-10-29, 23:22
  #258
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlettstorm
Har du själv använt en Mac ordentligt någon gång?

Ditt sätt att resonera är precis som att säga till en Volovägare "Varför köper du inte en hyundai istället?"

Att apples produkter har ett högt andrahändsvärde borde väl vara en ögonöppnare för dig för hur hållbara och kvalitetsgedigna deras produkter är?

Jag har en mac book pro från 2011, den är fortfarande som ny. Lika pigg och funkar lika bra som när jag köpte den. Vilken pc-laptop kan man säga detsamma om?

Citat:
Ursprungligen postat av Scarlettstorm
Sen kan jag då lyfta fram iPad Pro 2 som är bättre än dom flesta dyra ritplattor och som är kraftfullare än dom flesta nya laptops.

Okej, så du vill betala lika mycket för en sämre och begagnad produkt som för en spritt ny med bättre hårdvara.

Att du har haft din mac sen 2011 säger inte så mycket, den kan ju ha stått där och samlat damm.

Hade en mac varit som mest 5k dyrare än en motsvarande pc så hade jag inte brytt mig, men när de tar hutlösa priser och inte ens matchar motsvarande hårdvara hos en pc så är det ett bedrägeri utan dess like.

Android/linux slår iphone/osx alla dagar i veckan på mobil/tablets sidan. Osx fyller inte ens någon funktion förutom att hålla bedrägeriet vid liv. Windows eller linux duger mycket bättre.
Citera
2017-10-30, 06:18
  #259
Medlem
Scarlettstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Okej, så du vill betala lika mycket för en sämre och begagnad produkt som för en spritt ny med bättre hårdvara.

Att du har haft din mac sen 2011 säger inte så mycket, den kan ju ha stått där och samlat damm.

Hade en mac varit som mest 5k dyrare än en motsvarande pc så hade jag inte brytt mig, men när de tar hutlösa priser och inte ens matchar motsvarande hårdvara hos en pc så är det ett bedrägeri utan dess like.

Android/linux slår iphone/osx alla dagar i veckan på mobil/tablets sidan. Osx fyller inte ens någon funktion förutom att hålla bedrägeriet vid liv. Windows eller linux duger mycket bättre.

Vad baserar du på att andriod är bättre än ios?

Jag har haft en samsung galaxy tab, den gjorde mig galen. Så ostabil. Krånglar och laggar. Bytte till ipad som aldrig har krånglat. Den bara funkar.

Och min macbook pro sen 2011 är välanvänd. Använd varje dag förutom det senaste året då det blir lite då och då. Mest på grund av för att jag sitter mest vid min stationära gameing-pc.

När det gäller Apples produkter så är det inte för hårdvaran som man köper det oftast. Utan att det är så genomtänkta produkter. Kvalité och man slipper allt krångel.
Som jag sa, allting bara funkar. Alltid.

Finns så mycket fördelar också. För varje nytt operativsystemsläpp så får man ju det gratis. Och alla uppdateringar för dom program som man har köpt i appstore är också gratis livet ut. Där sparar man in mycket.

Och skärmarna på macarna är otroliga. Touchpaden likaså.

Berätta för mig hur mycket du har använt apples produkter? Och vad som är dåligt med dom förutom priset som du har hakat upp dig på?
Citera
2017-10-30, 08:15
  #260
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlettstorm
Vad baserar du på att andriod är bättre än ios?

Jag har haft en samsung galaxy tab, den gjorde mig galen. Så ostabil. Krånglar och laggar. Bytte till ipad som aldrig har krånglat. Den bara funkar.

Och min macbook pro sen 2011 är välanvänd. Använd varje dag förutom det senaste året då det blir lite då och då. Mest på grund av för att jag sitter mest vid min stationära gameing-pc.

När det gäller Apples produkter så är det inte för hårdvaran som man köper det oftast. Utan att det är så genomtänkta produkter. Kvalité och man slipper allt krångel.
Som jag sa, allting bara funkar. Alltid.

Finns så mycket fördelar också. För varje nytt operativsystemsläpp så får man ju det gratis. Och alla uppdateringar för dom program som man har köpt i appstore är också gratis livet ut. Där sparar man in mycket.

Och skärmarna på macarna är otroliga. Touchpaden likaså.

Berätta för mig hur mycket du har använt apples produkter? Och vad som är dåligt med dom förutom priset som du har hakat upp dig på?

jag köpte faktiskt en ipod en gång i tiden, jag fick ipad av ett ex. så dessa har man suttit med sin beskärda del. när det gäller deras laptops så har inte suttit lika mycket men tillräckligt för att kunna uttala mig.

bifogar även en länk som tar upp pros/cons för pc vs. mac då den kan vara intressant för tråden.

https://www.online-tech-tips.com/com...and-cons-list/
Citera
2017-10-30, 13:40
  #261
Medlem
Winwords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Jag har aldrig ägt en mac dator pga priserna är helt åt helvete men nu så blev jag intresserad av den senaste macbook Pro 15 för 27000kr när jag kolla den live i apple butiken. Jag prata om det här med vännerna och på arbetet jag arbetar på och de tyckte jag är helt galen hur jag ens kan överväga att köpa en mac då priserna är på en helt annan nivå än pc

Jag berätta att jag ska bara surfa med den. Jag ska inte arbeta och då är det helt bort kastade pengar enligt alla jag prata med. För det jag ska göra kostar en pc mellan 3-4000:- och varar lika länge som en mac för detta med att pc går sönder inom 2år är rent skit snack

Så alla som äger en mac arbetar med sina datorer för att bara surfa är ju vansinnet att lägga pengarna på en mac när en pc gör jobbet för endast 3-4tusen ? Alla säger att mac ligger inte längre i framkanten som förr i tiden och många pc har redat passerat och en pc är faktiskt trevliga maskiner idag och inte fula tegelstenar som förr

Vad tycker ni andra. Är mac bara för de i överklassen och arbetande människor
När har Apple legat i framkant, någonsin? Om nu Windows är så dåligt, vad gör Mac OS X bättre än t ex Ubuntu?
Citera
2017-10-30, 13:42
  #262
Medlem
Folk dras till och betalar för apple-produkter för att de slår konkurrenterna när det gäller design, användarvänlighet och att sakerna helt enkelt fungerar. Om de vill betala 5-6000 mer för just det, låt dom. Varför ska ni tjafsa, känns som att majoriteten av alla apple-haters är fattiga sossar som stör sig på att det finns folk med pengar som vill köpa lite mer exklusiva produkter. Så tröttsamt med denna diskussionen som aldrig kommer någonstans.
Citera
2017-10-30, 17:40
  #263
Medlem
Winwords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolflmao
Folk dras till och betalar för apple-produkter för att de slår konkurrenterna när det gäller design, användarvänlighet och att sakerna helt enkelt fungerar. Om de vill betala 5-6000 mer för just det, låt dom. Varför ska ni tjafsa, känns som att majoriteten av alla apple-haters är fattiga sossar som stör sig på att det finns folk med pengar som vill köpa lite mer exklusiva produkter. Så tröttsamt med denna diskussionen som aldrig kommer någonstans.
Nej, men vad vi fattiga kommunistsossar däremot stör oss på är just motsatsen: iDioternas anti-logik och förnekande av verkligheten i syfte att desperat försöka sprida Applepropaganda. Om något "fungerar" Appleprodukter snarare sämre än motsvarande Windows/Linux-PC eller Android/Windowslur, med tanke på all efterbliven inlåsning och att Appledatorer aldrig klarat av t ex spel. Det är inte Apple vi "hatar", även om ni iDioter bidragit till att Apple med tiden blivit ett värre företag än Microsoft. Det är dock er förbannat efterblivna iGnorans som får en att skämmas över mänskligheten.

Förklara för oss exakt vad det är med Windows, Linux, Unix, Android m.m. som inte skulle fungera?

Sedan är det knappast vi medvetna konsumenter som har sämre ekonomi heller:
https://www.huffingtonpost.com/entry...b09ab537d6a395
http://feber.se/iphone/art/206102/ip...r_lgre_rsinko/
https://www.metro.se/artikel/iphonea...A4n-snittet-xr

Ni Applesekterister är alla stöpta ur samma form. Er insinuerade materialistiska "status" är inte ett mått på hur pass bra teknologi ni faktiskt associerar er med, utan enbart er teknologiska, privatekonomiska och sociala inkompetens.
Citera
2017-10-30, 18:46
  #264
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolflmao
Folk dras till och betalar för apple-produkter för att de slår konkurrenterna när det gäller design, användarvänlighet och att sakerna helt enkelt fungerar. Om de vill betala 5-6000 mer för just det, låt dom. Varför ska ni tjafsa, känns som att majoriteten av alla apple-haters är fattiga sossar som stör sig på att det finns folk med pengar som vill köpa lite mer exklusiva produkter. Så tröttsamt med denna diskussionen som aldrig kommer någonstans.
Samtidigt - om jag får vara djävulens advokat(?) i det här fallet - så finns det gott om folk som köper handväskor eller klockor för tiotusentals kronor primärt kopplat till märket. Varför skulle inte detta beteende vara lika särpräglat inom datorvärlden?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback