Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-17, 12:49
  #1
Medlem
På senaste mötet med min personlig handläggare så berätta hon för mig att de inte accepterar praktik platser mer då det var förr i tiden men det har utnyttjas väldigt mycket av varenda arbetsgivare och kostat staten massvis med miljarder.

Nu måste arbetsgivare erbjuda 6mån prov anställning direkt och passar det inte så får arbetsgivaren ingen från arbetsförmedlingen. Detta är för att de arbetslösa redan har massa favörer som lönebidrag,
nystarts jobb m.flera dessa får arbetsgivaren redan 50 - 80% avdrag på lön, arbetsgivar avgift slopad m.m. så passar detta inte så är arbetsgivaren oseriös

Praktik i skolan är något helt annat. Nu pratar jag i arbetslivet att praktik är borta. Detta sa min handläggare till mig att jag aldrig ska prata om praktik eller tacka jag till något utan det är arbete direkt med riktig lön
Citera
2017-01-17, 13:19
  #2
Medlem
Det är bra om det nu stämmer.
När staten (alltså vi som arbetar och betalar skatt) pungar ut för att flottiga bolag skall åka snålskjuts på oss samtidigt som de utnyttjar människor som inte står på egna ben är det för djävligt.
Citera
2017-01-17, 17:20
  #3
Medlem
Askenars avatar
Jag har en högskoleutbildning och sökte praktik på företag i närheten inom mitt område. Det fanns två hakar:

-Arbetsförmedlingen ställer inte upp om det går via ett konsultföretag (ex ÅF, Alten, Rejlers, Ramböll, KPMG etc) vilket gör att många arbetstillfällen försvinner.

-Arbetsgivarna var inte intresserade eftersom det skulle kosta pengar ändå. Inte nödvändigtvis via lön men att en ordinarie anställd skulle avsätta tid för att lära upp mig.
Citera
2017-01-17, 19:00
  #4
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Det är bra om det nu stämmer.
När staten (alltså vi som arbetar och betalar skatt) pungar ut för att flottiga bolag skall åka snålskjuts på oss samtidigt som de utnyttjar människor som inte står på egna ben är det för djävligt.

Visserligen, men det stämmer inte. Arbetsförmedlingen skickar fortfarande ut arbetslösa på så kallad praktik hos företag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback