Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-27, 23:04
  #13
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Misstolkade nog din fråga lite

Har väl inte så jätte mkt fett.. tränat sen -85, men lite gubbmage tränat som en dåre!
Jag har gått ner 4kg på 12 dagar så det verkar ju funka hyffsat, har behålt styrkan

Du har sannolikt 20 kilo fett och kan således köra stora underskott utan att riskera muskelförlust med ditt upplägg, särskilt när det bara är en månad och fem kilo det handlar om.
Citera
2017-02-01, 13:39
  #14
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag tänkte att jag skall gå ner 5kg ganska snabbt.

Tränar i mitt hemmagym 12-20reps (30min) alla vardagar följt av 3km promenader
Äter ca 1000 kalorier/dag inkl. 1-2st proteindrinkar Whey 100 med mjölk och banan

Kör detta en kort period innan jag återgår till lite mer normal kost

Är det möjligt att gå ner på detta sätt, utan att tappa för mkt muskler?

Tidigare så tränade jag 3ggr/v 60min, utan promenader och åt ALLT

Tacksam för tips och råd

Obs: 46år, 175/85 (tränat sedan -85)

Det tog 16 dagar, med bibehållen styrka och utan synbar muskelförlust, tvärtom!

Drog ner kalori-intaget till 600 vissa dagar, och promenader på fastande mage
Citera
2017-02-04, 18:54
  #15
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Det tog 16 dagar, med bibehållen styrka och utan synbar muskelförlust, tvärtom!

Drog ner kalori-intaget till 600 vissa dagar, och promenader på fastande mage

Härligt att höra.

Så tre kilo fett och två kilo vatten som försvann, eller?
Citera
2017-02-06, 06:46
  #16
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Härligt att höra.

Så tre kilo fett och två kilo vatten som försvann, eller?

Ja vem vet, troligen lite muskler också!
Låter inte rimligt att tappa 5kg fett på så kort tid

Veckans mål: Hålla vikten med "normala" middagar och fortsatt hög fysisk aktivitet.

Övriga måltider: BRA kost + 1 proteindrink efter träning

Minst lika svårt
Citera
2017-02-06, 07:50
  #17
Medlem
Yeahvlens avatar
Kan rekommendera Ola Wallengrens VLC-diet i två, tre veckor, om du vill klippa 5 snabba kilon i ren fettviktnedgång.

10g EAA, vänta 45-60 min och följ upp med 30g kaseinprotein. Upprepa denna "måltid" 3-4 gånger per dag. Det blir ungeför 600-700 kcal per dag. Supplementera med 5-6g omega 3 kapslar. Använd 3-5 gram HMB innan din styrketräning. Se till att träna extra hårt under tiden du går på dieten för att minimera/utesluta eventuell muskelproteinnedbrytning.

Många tror, och tycker, att det är ren idiot att "crash-dieta" på under 1000 kcal/dag, och ser muskelförlust som ett faktum, men det behöver det inte nödvändigtvis vara. Muskeluppbyggnad och nedbrytning är inte kaloriberoende, utan direkt aminosyre-relaterat i respons från träning.

Dessutom är 2-3 veckor lagom tid för att du hinner inte åstadkomma de negativa effekterna på prestation, vilket i sig skulle vara anledningen till att man tappar muskler vid sånna här dieter.

Kort sagt, se till att styrketräna hårt/tungt varannan dag för att hela tiden stimulera uppbyggnaden, se till att sprida ut ditt proteinintag över dagen, så kan 2-3 veckor vara tillräckligt.

Mvh,
en som har testat upplägget.
__________________
Senast redigerad av Yeahvlen 2017-02-06 kl. 07:53.
Citera
2017-02-06, 08:10
  #18
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeahvlen
Kan rekommendera Ola Wallengrens VLC-diet i två, tre veckor, om du vill klippa 5 snabba kilon i ren fettviktnedgång.

10g EAA, vänta 45-60 min och följ upp med 30g kaseinprotein. Upprepa denna "måltid" 3-4 gånger per dag. Det blir ungeför 600-700 kcal per dag. Supplementera med 5-6g omega 3 kapslar. Använd 3-5 gram HMB innan din styrketräning. Se till att träna extra hårt under tiden du går på dieten för att minimera/utesluta eventuell muskelproteinnedbrytning.

Många tror, och tycker, att det är ren idiot att "crash-dieta" på under 1000 kcal/dag, och ser muskelförlust som ett faktum, men det behöver det inte nödvändigtvis vara. Muskeluppbyggnad och nedbrytning är inte kaloriberoende, utan direkt aminosyre-relaterat i respons från träning.

Dessutom är 2-3 veckor lagom tid för att du hinner inte åstadkomma de negativa effekterna på prestation, vilket i sig skulle vara anledningen till att man tappar muskler vid sånna här dieter.

Kort sagt, se till att styrketräna hårt/tungt varannan dag för att hela tiden stimulera uppbyggnaden, se till att sprida ut ditt proteinintag över dagen, så kan 2-3 veckor vara tillräckligt.

Mvh,
en som har testat upplägget.

Har ju redan nått mitt mål med viktnergången, och skall nu försöka
hålla vikten med ett lagom hälsosamt och gott liv med mkt träning.

Men tack för ditt svar.. sparar ditt förslag om det blir aktuellt framöver
Citera
2017-02-06, 08:27
  #19
Medlem
Yeahvlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Har ju redan nått mitt mål med viktnergången, och skall nu försöka
hålla vikten med ett lagom hälsosamt och gott liv med mkt träning.

Men tack för ditt svar.. sparar ditt förslag om det blir aktuellt framöver

Okej, bra gjort! Önskar dig all lycka till. Tänk bara på att vill man reglera sin kroppsvikt/hålla vikten är kosten den största enskilda faktorn, snarare än träningen i sig. Om man ska gå efter vad interventionsstudier visar på området. Det är ju givetvis bra, vilket du redan vet, att både träna + hålla sin diet.
__________________
Senast redigerad av Yeahvlen 2017-02-06 kl. 08:29.
Citera
2017-02-06, 08:39
  #20
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeahvlen
Okej, bra gjort! Önskar dig all lycka till. Tänk bara på att vill man reglera sin kroppsvikt/hålla vikten är kosten den största enskilda faktorn, snarare än träningen i sig. Om man ska gå efter vad interventionsstudier visar på området. Det är ju givetvis bra, vilket du redan vet, att både träna + hålla sin diet.

Helt klart är kosten viktigast, och när det gäller träning så har jag märkt att
konditionsträning på fastande mage ger bra resultat, medans gymmet nästan
bara bidrar till en bättre hälsa och form, iaf för mig

Tack!
Citera
2017-02-06, 08:43
  #21
Medlem
Yeahvlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Helt klart är kosten viktigast, och när det gäller träning så har jag märkt att
konditionsträning på fastande mage ger bra resultat, medans gymmet nästan
bara bidrar till en bättre hälsa och form, iaf för mig

Tack!

Jag gillar också konditionsträning. Det har större effekt att löpträna 3 pass på 45 minuter per vecka än vad det har att äta antidepressiva, och det är just löpträning man har sett dessa effekter. Kanske finns en anledning till att man faktiskt mår bra efteråt

Utöva den aktivitet du tycker är roligast oftast, men mitt råd ära att faktiskt styrketräna åtminstone 2 gånger i veckan, och träna då hela kroppen. Det har så många hälsofördelar det med.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback