Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-17, 12:18
  #1
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag tänkte att jag skall gå ner 5kg ganska snabbt.

Tränar i mitt hemmagym 12-20reps (30min) alla vardagar följt av 3km promenader
Äter ca 1000 kalorier/dag inkl. 1-2st proteindrinkar Whey 100 med mjölk och banan

Kör detta en kort period innan jag återgår till lite mer normal kost

Är det möjligt att gå ner på detta sätt, utan att tappa för mkt muskler?

Tidigare så tränade jag 3ggr/v 60min, utan promenader och åt ALLT

Tacksam för tips och råd

Obs: 46år, 175/85 (tränat sedan -85)
__________________
Senast redigerad av Aktieklipparn 2017-01-17 kl. 12:27.
Citera
2017-01-17, 12:41
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag tänkte att jag skall gå ner 5kg ganska snabbt.

Tränar i mitt hemmagym 12-20reps (30min) alla vardagar följt av 3km promenader
Äter ca 1000 kalorier/dag inkl. 1-2st proteindrinkar Whey 100 med mjölk och banan

Kör detta en kort period innan jag återgår till lite mer normal kost

Är det möjligt att gå ner på detta sätt, utan att tappa för mkt muskler?

Tidigare så tränade jag 3ggr/v 60min, utan promenader och åt ALLT

Tacksam för tips och råd

Obs: 46år, 175/85 (tränat sedan -85)

Jodå. Det kommer fungera. Du kommer inte se någon minskad muskelförlust i spegeln. Men det är helt klart att du kommer få det. Muskelförlusten är beroende av tiden du "deffar" på ett negativt sätt.
Jag körde själv ett liknande upplägg förra året. Eftersom jag är seriös i min träning så tycker jag inte muskelförlusten var värd det. Var runt 12 veckor jag deffade. Tog lång tid att komma tillbaka vilket var lite segt. Tycker det tog säkert 9 månader innan jag var tillbaka i samma flyt så nej, aldrig igen.

Mitt upplägg för detta året är att deffa en vecka i taget. Kanske en vecka i månaden ungefär.
Citera
2017-01-17, 13:05
  #3
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Jodå. Det kommer fungera. Du kommer inte se någon minskad muskelförlust i spegeln. Men det är helt klart att du kommer få det. Muskelförlusten är beroende av tiden du "deffar" på ett negativt sätt.
Jag körde själv ett liknande upplägg förra året. Eftersom jag är seriös i min träning så tycker jag inte muskelförlusten var värd det. Var runt 12 veckor jag deffade. Tog lång tid att komma tillbaka vilket var lite segt. Tycker det tog säkert 9 månader innan jag var tillbaka i samma flyt så nej, aldrig igen.

Mitt upplägg för detta året är att deffa en vecka i taget. Kanske en vecka i månaden ungefär.

Jag tror att jag kommer fixa mitt mål (5kg) på 3-4v, då jag är väldigt enveten.
Sen efter det, så kommer jag försöka hålla mig runt den vikten, med eller utan
någon deffningsvecka. Skall försöka öka förbränningen med träning om jag kan istället.

Jag tränar nog inte lika seriöst som dig, utan försöker mest hålla mig i hyfsad form.

Tack för ditt svar
Citera
2017-01-17, 13:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag tror att jag kommer fixa mitt mål (5kg) på 3-4v, då jag är väldigt enveten.
Sen efter det, så kommer jag försöka hålla mig runt den vikten, med eller utan
någon deffningsvecka. Skall försöka öka förbränningen med träning om jag kan istället.

Jag tränar nog inte lika seriöst som dig, utan försöker mest hålla mig i hyfsad form.

Tack för ditt svar

Tror absolut du kommer i närheten av 5 kg om du kör ditt upplägg strikt.
Ta gärna en bild i spegeln så ser du den stora skillnaden om när du jämför om några veckor på upplägget.
Citera
2017-01-17, 13:53
  #5
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Tror absolut du kommer i närheten av 5 kg om du kör ditt upplägg strikt.
Ta gärna en bild i spegeln så ser du den stora skillnaden om när du jämför om några veckor på upplägget.

Det skall jag göra, tack för tipset!
Citera
2017-01-17, 14:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Det skall jag göra, tack för tipset!

Du vill kanske inte dela med dig. Men det vore trevligt. Allt för många här är alltid inne på man ska köra på max -500 kalorier om dagen. Visa att det nödvändigtvis inte behöver vara så!
Citera
2017-01-17, 15:33
  #7
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Du vill kanske inte dela med dig. Men det vore trevligt. Allt för många här är alltid inne på man ska köra på max -500 kalorier om dagen. Visa att det nödvändigtvis inte behöver vara så!

Om jag minns rätt kan man hämta 70 kcal om dagen från inlagrat fett, vilket i så fall betyder att man inte behöver vara försiktig förrän man ligger klart under 10 kilo fett.
Citera
2017-01-17, 16:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Om jag minns rätt kan man hämta 70 kcal om dagen från inlagrat fett, vilket i så fall betyder att man inte behöver vara försiktig förrän man ligger klart under 10 kilo fett.

Bra du tillförde det. Man får försöka uppskatta sin hur många kilo fett man har och göra en bedömning utifrån det när man bestämmer sitt underskott. Till en viss gräns så fungerar ett högre underskott på 1500-1000 kcal fint, men när det är dumt att ligga så högt i slutet på en deff då man inte kan frigöra lika mycket fett som tidigare. Då blir muskelförlusten istället större även fast man sköter kosten och träningen.
Citera
2017-01-17, 17:07
  #9
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Bra du tillförde det. Man får försöka uppskatta sin hur många kilo fett man har och göra en bedömning utifrån det när man bestämmer sitt underskott. Till en viss gräns så fungerar ett högre underskott på 1500-1000 kcal fint, men när det är dumt att ligga så högt i slutet på en deff då man inte kan frigöra lika mycket fett som tidigare. Då blir muskelförlusten istället större även fast man sköter kosten och träningen.

Glömde skriva att det är 70 kcal per kilo fett om dagen.
Citera
2017-01-17, 17:36
  #10
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Glömde skriva att det är 70 kcal per kilo fett om dagen.

Då ligger jag kanske lite väl lågt när jag tränar och promenerar 5-6ggr/v

även om det är korta pass.. Idag hamnar jag på endast 800kal.
Citera
2017-01-24, 13:40
  #11
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Då ligger jag kanske lite väl lågt när jag tränar och promenerar 5-6ggr/v

även om det är korta pass.. Idag hamnar jag på endast 800kal.

Jag förstår inte frågan. Du måste tro att jag vet mer än jag vet om dig.

Jag har bara berättat att man kan köra stora underskott (typ 1000 om dagen) i början om man har mycket fett (typ 20 kilo), utan att förlora muskler.
Citera
2017-01-27, 21:52
  #12
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag förstår inte frågan. Du måste tro att jag vet mer än jag vet om dig.

Jag har bara berättat att man kan köra stora underskott (typ 1000 om dagen) i början om man har mycket fett (typ 20 kilo), utan att förlora muskler.

Misstolkade nog din fråga lite

Har väl inte så jätte mkt fett.. tränat sen -85, men lite gubbmage tränat som en dåre!
Jag har gått ner 4kg på 12 dagar så det verkar ju funka hyffsat, har behålt styrkan
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback