Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-17, 11:34
  #1
Medlem
Hej!

En fråga angående att måla med olja. När man målat klart och ska hälla bort vattnet man använt, går det att spola ner i diskhon eller är det farligt? Eller kan det tex klogga igen?

Vi har en ateljé där alla delar utrymme och en kille målar med olja och har anmärkt att han använder kopparna vi dricker ur att ha sina använda penslar i. Även om de diskas, jag vet inte om det sitter kvar olja sen och det är ohälsosamt att sen använda dem att dricka ur?

Och sen lukten. Oljelukten sitter rätt hårt. Är det ohälsosamt om man inte vädrar bra?

Tack för svar. Har försökt googla men hittade rätt dåligt med information.
Citera
2017-01-17, 11:43
  #2
Medlem
WGASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amsterdam1234
Hej!

En fråga angående att måla med olja. När man målat klart och ska hälla bort vattnet man använt, går det att spola ner i diskhon eller är det farligt? Eller kan det tex klogga igen?

Vi har en ateljé där alla delar utrymme och en kille målar med olja och har anmärkt att han använder kopparna vi dricker ur att ha sina använda penslar i. Även om de diskas, jag vet inte om det sitter kvar olja sen och det är ohälsosamt att sen använda dem att dricka ur?

Och sen lukten. Oljelukten sitter rätt hårt. Är det ohälsosamt om man inte vädrar bra?

Tack för svar. Har försökt googla men hittade rätt dåligt med information.

"hälla bort vattnet"? Vattenlöslig oljefärg? Vad jag vet är det främst pigmentet i vissa oljefärger man ska passa sig för, sen även terpentinet och kanske linoljan. Vattenlöslig oljefärg innehåller väl plastpigment och är så gott som säkra. Hör med giftinformationen.
Citera
2017-01-17, 13:35
  #3
Medlem
Oljefärg sorteras som farligt avfall
Citera
2017-01-17, 15:34
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Låt burkarna stå ute tills skiten torkar, sedan är de vanliga sopor, inget miljösorterande att tänka på...
Citera
2017-01-17, 15:45
  #5
Medlem
Hittade något om att vattenlöslig olja så kan man skölja ner i vasken. Terpentin måste man hälla ut utomhus typ? Och att man ej kan torka av penslarna med terpentin då det kan självantända.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback