Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-17, 11:17
  #1
Medlem
swimmingpools avatar
En amerikan frågade vad vi gör med barn som begår brott, sätter vi dom i fängelse. Hur svarar man på detta, jag vet inte exakt hur det är.
Citera
2017-01-17, 11:23
  #2
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
En amerikan frågade vad vi gör med barn som begår brott, sätter vi dom i fängelse. Hur svarar man på detta, jag vet inte exakt hur det är.

Jag tror detta är det närmsta som kommer i närheten av vad jänkaren frågar efter.

http://www.stat-inst.se/var-verksamh...gdomsvard-lsu/

I USA så kan ett barn bli behandlad som en vuxen med allt vad det innebär.

http://www.economist.com/news/united...en-adult-jails
Citera
2017-01-17, 11:33
  #3
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Jag tror detta är det närmsta som kommer i närheten av vad jänkaren frågar efter.

http://www.stat-inst.se/var-verksamh...gdomsvard-lsu/
Det verkar vara precis som ett fängelse, likt USA. Eller vad är skillnaden?
Citera
2017-01-17, 11:34
  #4
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Det verkar vara precis som ett fängelse, likt USA. Eller vad är skillnaden?

Nej.

Det är verkligen inte likt USA på långa vägar. Inte ens i närheten.
Citera
2017-01-17, 11:38
  #5
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Nej.

Det är verkligen inte likt USA på långa vägar. Inte ens i närheten.
För att...?
Citera
2017-01-17, 11:42
  #6
Medlem
MasterShakes avatar
Ungefär som med kriminalvården så kallas det vård (ungdomsvård respektive vård inom socialtjänsten) men verkar i praktiken vara mycket förvaring och straff. Icke-straffmyndiga kan av socialtjänst dömas till slutet, dvs fängslande, "vårdande" vilket i praktiken verkar kunna vara ungefär samma sak som den s.k. ungdomsvården fast inte tidsbegränsat.
Citera
2017-01-17, 11:45
  #7
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
För att...?

Det skulle ta alldeles för lång tid att förklara och det orkar jag inte.

Men jag kan väl säga att jag har erfarenhet av bägge systemen och kan tala av egen erfarenhet.

Sverige är en lekskola jämfört med USA även för dom allra starkaste.

Det är en helt annan mentalitet och behandling i USA jämfört med Sverige.

Nu har jag inte suttit i sluten ungdomsvård men jag kan jämföra att sitta i USA med att sitta i Sverige som att sitta i ett helvete jämfört med att sitta i loungen på Marriott.
Citera
2017-01-17, 11:46
  #8
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterShake
Ungefär som med kriminalvården så kallas det vård (ungdomsvård respektive vård inom socialtjänsten) men verkar i praktiken vara mycket förvaring och straff. Icke-straffmyndiga kan av socialtjänst dömas till slutet, dvs fängslande, "vårdande" vilket i praktiken verkar kunna vara ungefär samma sak som den s.k. ungdomsvården fast inte tidsbegränsat.
Så då får jag väl säga att "We pretty much have prisons for children in Sweden too." ?
Citera
2017-01-17, 11:47
  #9
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Det skulle ta alldeles för lång tid att förklara och det orkar jag inte.

Men jag kan väl säga att jag har erfarenhet av bägge systemen och kan tala av egen erfarenhet.

Sverige är en lekskola jämfört med USA även för dom allra starkaste.

Det är en helt annan mentalitet och behandling i USA jämfört med Sverige.

Nu har jag inte suttit i sluten ungdomsvård men jag kan jämföra att sitta i USA med att sitta i Sverige som att sitta i ett helvete jämfört med att sitta i loungen på Marriott.
Det är det intryck jag får också (även om jag har noll erfarenhet), men det går ju inte förklara så lätt då. Faktum kvarstår, vi har också barnfängelser.
Citera
2017-01-17, 12:09
  #10
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Det är det intryck jag får också (även om jag har noll erfarenhet), men det går ju inte förklara så lätt då. Faktum kvarstår, vi har också barnfängelser.

Man kan debattera hela dagen om sluten ungdomsvård skall kallas ett fängelse.

Förklarar du det på ett sådant sätt till en jänkare så tror jänkaren automatiskt att det är likadant som i USA och det ger en helt felaktig bild.
Citera
2017-01-17, 12:41
  #11
Medlem
Bronixs avatar
Sedan så isoleras även 9-10 åringar.Det kanske börjar likna USA någorlunda eller kanske värre?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22984897.ab
Citera
2017-01-17, 12:47
  #12
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Man kan debattera hela dagen om sluten ungdomsvård skall kallas ett fängelse.

Förklarar du det på ett sådant sätt till en jänkare så tror jänkaren automatiskt att det är likadant som i USA och det ger en helt felaktig bild.
Så hur skulle du säga när en jänkare frågar?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback