Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-17, 08:47
  #1
Medlem
edm4lifes avatar
Om man är född och uppvuxen i Stockholm t.ex, och blir bostadslös, är det inte konstigt att man inte får gå ut i skogen bara och bygga ett eget hus t.ex? Eller gå ihop flera stycken, välja ut en plats och bara bygga en bosättning med sina bara händer.

Borde inte det räknas som någon typ av mänsklig rättighet att man ska kunna bygga sig ett eget hem eller liknande på allmän plats i det land man är född i (eller stad med bostadsbrist som Stockholm..) ? Varför ska någon annan bestämma att man ofrivilligt måste inrätta sig i ett system, framförallt om systemet inte ens fungerar? Det här är bara en sak jag kom att tänka på när jag läst och sett en dokumentär om "favelas" (kåkstäder) i Brasilien och hur dom uppkom osv..
__________________
Senast redigerad av edm4life 2017-01-17 kl. 08:51.
Citera
2017-01-17, 09:24
  #2
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edm4life
Om man är född och uppvuxen i Stockholm t.ex, och blir bostadslös, är det inte konstigt att man inte får gå ut i skogen bara och bygga ett eget hus t.ex? Eller gå ihop flera stycken, välja ut en plats och bara bygga en bosättning med sina bara händer.

Borde inte det räknas som någon typ av mänsklig rättighet att man ska kunna bygga sig ett eget hem eller liknande på allmän plats i det land man är född i (eller stad med bostadsbrist som Stockholm..) ? Varför ska någon annan bestämma att man ofrivilligt måste inrätta sig i ett system, framförallt om systemet inte ens fungerar? Det här är bara en sak jag kom att tänka på när jag läst och sett en dokumentär om "favelas" (kåkstäder) i Brasilien och hur dom uppkom osv..
Jadu, det du säger låter ju rimligt så länge man bara skrapar lite på ytan på det, men vad tror du händer när precis alla ska bygga sitt eget och roffa åt sig mark utan begränsningar? Det blir inbördeskrig, alltså.
Citera
2017-01-17, 10:22
  #3
Medlem
Rockmans avatar
Det är väl alltid någon som äger marken där man har tänkt att bygga.
De kanske inte skulle bli så glada om folk bara kom och smällde upp
en massa skjul på deras mark.
Äganderätten är väldigt viktig i ett fungerande samhälle.
Citera
2017-01-17, 11:50
  #4
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edm4life
Om man är född och uppvuxen i Stockholm t.ex, och blir bostadslös, är det inte konstigt att man inte får gå ut i skogen bara och bygga ett eget hus t.ex?

Nej, det är inte konstigt att man inte får. All mark har en ägare. Jag äger en liten bit mark långt utanför en stad. Visserligen billig mark men har kämpat och sparat för att få råd att köpa och flytta dit. Jag skulle inte bli särskilt glad om någon plötsligt började bygga på min mark utan mitt tillstånd samtidigt som de har rätt till det.

Jag skulle aldrig ha råd att bo i Stockholm, är det då inte konstigt att jag inte får ringa på hos någon på Strandvägen och flytta in?
Citera
2017-01-17, 11:53
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edm4life
Om man är född och uppvuxen i Stockholm t.ex, och blir bostadslös, är det inte konstigt att man inte får gå ut i skogen bara och bygga ett eget hus t.ex? Eller gå ihop flera stycken, välja ut en plats och bara bygga en bosättning med sina bara händer.

Borde inte det räknas som någon typ av mänsklig rättighet att man ska kunna bygga sig ett eget hem eller liknande på allmän plats i det land man är född i (eller stad med bostadsbrist som Stockholm..) ? Varför ska någon annan bestämma att man ofrivilligt måste inrätta sig i ett system, framförallt om systemet inte ens fungerar? Det här är bara en sak jag kom att tänka på när jag läst och sett en dokumentär om "favelas" (kåkstäder) i Brasilien och hur dom uppkom osv..

Marken ägs ju av någon. Du tycker alltså att det vore OK att stjäla den?
Citera
2017-01-17, 13:14
  #6
Medlem
edm4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Nej, det är inte konstigt att man inte får. All mark har en ägare. Jag äger en liten bit mark långt utanför en stad. Visserligen billig mark men har kämpat och sparat för att få råd att köpa och flytta dit. Jag skulle inte bli särskilt glad om någon plötsligt började bygga på min mark utan mitt tillstånd samtidigt som de har rätt till det.

Jag skulle aldrig ha råd att bo i Stockholm, är det då inte konstigt att jag inte får ringa på hos någon på Strandvägen och flytta in?

Men om man är född och uppvuxen i Stockholm, borde man inte på något sätt vara särskilt berättigad att vara där?
Citera
2017-01-17, 13:18
  #7
Medlem
edm4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Marken ägs ju av någon. Du tycker alltså att det vore OK att stjäla den?

Ja
Citera
2017-01-17, 13:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockman
Det är väl alltid någon som äger marken där man har tänkt att bygga.
De kanske inte skulle bli så glada om folk bara kom och smällde upp
en massa skjul på deras mark.
Äganderätten är väldigt viktig i ett fungerande samhälle.

Eller hur ? Fundera både en eller tre gånger först på vem som ägde marken egentligen från början....alltså innan några papper någonsin skrevs...Just det någon som blev fråntagen marken av någon annan...ofta genom våld....Den starkes rätt...att med våld tillskansa sig..Det var hur mark började "ägas"....Så egentligen är alla markkontrakt olagliga....De har köpt olagligt tillskansad mark...STÖLDGODS !! ha ha !!! Fy fan vad illa det är när man tänker efter..Precis ALLA skulla få gå från "sin" mark om man kunde bevisa vem som egentligen ägde den en gång...
Citera
2017-01-17, 13:52
  #9
Medlem
edm4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Eller hur ? Fundera både en eller tre gånger först på vem som ägde marken egentligen från början....alltså innan några papper någonsin skrevs...Just det någon som blev fråntagen marken av någon annan...ofta genom våld....Den starkes rätt...att med våld tillskansa sig..Det var hur mark började "ägas"....Så egentligen är alla markkontrakt olagliga....De har köpt olagligt tillskansad mark...STÖLDGODS !! ha ha !!! Fy fan vad illa det är när man tänker efter..Precis ALLA skulla få gå från "sin" mark om man kunde bevisa vem som egentligen ägde den en gång...

Men vi har ju allemansrätten för att vi tycker att man ska ha rätt att fritt röra sig i sitt eget land, varför inte ta det steget längre och införa rätten att bosätta sig mer "fritt" ? Tycker det borde vara en mänsklig rättighet att i sitt eget land t.ex bara gå ut i skogen eller någonstans där det inte redan är bebyggt eller inkräktar på någon annan verksamhet bara gå och bosätta sig. Rent ideologiskt så är det ju knappast en radikal tanke, och kåkstäderna i brasilien t.ex byggdes ju så utan någon statlig kontroll för att arbetarna (slavarna) skulle ha någonstans att bo i anslutning till staden.
__________________
Senast redigerad av edm4life 2017-01-17 kl. 13:57.
Citera
2017-01-17, 14:10
  #10
Medlem
edm4lifes avatar
Alltså tanken och frågeställningen är egentligen att om man drar problematiken med bostadsbristen till sin spets, borde man inte ha någon typ av juridisk rätt att själv ta tag i saken, eller ska man bara ligga på gatan och frysa ihjäl..
Citera
2017-01-17, 19:34
  #11
Medlem
Jag tycker att det ska vara en rättighet att kunna bygga och bosätta sig på mark som ej används.
Tänker också på människor som inte längre vill vara en del av samhället. Jag tror att det hade underlättat en hel del för dem.
Citera
2017-01-17, 19:45
  #12
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Life-Death
Jag tycker att det ska vara en rättighet att kunna bygga och bosätta sig på mark som ej används.
Tänker också på människor som inte längre vill vara en del av samhället. Jag tror att det hade underlättat en hel del för dem.

Den används ju visst det: till skog. Eller kan du definiera vad du menar med 'används'?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback