Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-17, 06:27
  #1
Avstängd
Har nyligen upptäckt detta. Vad är det för någonting i läsken
som gör att huden börjar klia och det uppstår eksem? Tex på insidan av låren, armveck,
benveck etc.

Jag har märkt det efter att jag druckit bara ca 1-2 halvlitersflaskor läskedryck
eller någonslags juice på flaska.
Någon annan som har liknande besvär?
Har ni hört någonting liknande?
Hur tänker ni om det här?

(brukar löpträna ca 2-4 ggr i veckan 1 timme åt gången, har lätt för att svettas)
Citera
2017-01-17, 07:30
  #2
Medlem
666000999s avatar
Varför köper du inte 1,5l flaskor istället?
Citera
2017-01-17, 07:34
  #3
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Drick vatten i stället. Läsk är ändå bara skit.
Citera
2017-01-17, 10:38
  #4
Medlem
Uppstår det direkt efter att du druckit läsken, eller kan det komma timmar efter om du druckit läsk tidigare under dagen? Minns från när jag var yngre att jag kunde äta vissa sorters godis som gjorde att jag började svettas och det började klia på vissa ställen, främst runtom i ansiktet. Gissar på att det är någon slags allergi.
Citera
2017-01-17, 11:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Vad är det för någonting i läsken
som gör att huden börjar klia och det uppstår eksem? Tex på insidan av låren, armveck,
benveck etc.

Det skulle kunna vara citronsyra (E 330) som finns i en del läsksorter, exempelvis Fanta.

"En del personer uppger sig få allergiska reaktioner eller överkänslighetsreaktioner av tillsatsen citronsyra, vilket skulle kunna ha att göra med eventuella rester av mögel, mögelsporer eller mögelbiprodukter i tillsatsen."
Citera
2017-01-17, 15:42
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker90
Uppstår det direkt efter att du druckit läsken, eller kan det komma timmar efter om du druckit läsk tidigare under dagen? Minns från när jag var yngre att jag kunde äta vissa sorters godis som gjorde att jag började svettas och det började klia på vissa ställen, främst runtom i ansiktet. Gissar på att det är någon slags allergi.


Det är inte i ansiktet. Mest på insidan av låren.
Löptränar alltid tidigt på morgonen. Dricker aldrig läsk
samma dag innan träningen.
Citera
2017-01-17, 15:44
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EmeraldForest
Det skulle kunna vara citronsyra (E 330) som finns i en del läsksorter, exempelvis Fanta.

"En del personer uppger sig få allergiska reaktioner eller överkänslighetsreaktioner av tillsatsen citronsyra, vilket skulle kunna ha att göra med eventuella rester av mögel, mögelsporer eller mögelbiprodukter i tillsatsen."


Lålter rimligt. Har även märk samma problem efter jag ätit mat som innehållit väldigt mycket
citron. Det kan ju vara att citron och limefrukt i sej är väldigt starkt också.
Citera
2017-01-18, 12:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Lålter rimligt. Har även märk samma problem efter jag ätit mat som innehållit väldigt mycket
citron. Det kan ju vara att citron och limefrukt i sej är väldigt starkt också.



Citronsyra är väl ingen citrusfrukt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback