Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-17, 06:05
  #1
Medlem
Hej

Jag blev tagen av polisen för några veckor sen då jag hade på mig 5g cannabis. Det blev ett kort förhör på plats där jag fick svara på några enkla frågor följt av ett pissprov (vilket kommer vara positivt då jag hade rökt på några dagar innan).

Idag så fick jag hem ett brev som säger att förundersökningen är klar. På brevet står det följande:

"Brott: Narkotikabrott, innehav (datum), (adress)

En utredning (s.k förundersökning) har genömförts angående ovan angivet/angivna brott. Du underättas nu om att du har möjlighet att ta del av förundersökningen. Om du önskar att yttligare utredning ska göras eller i övrigt vill tillägga något som du avser vara viktigt, ska du meddela detta till polismyndigheten.
Ditt eventuella yttrande bör ha inkommit senast (datum). Därefter kommer ditt ärende att skickas till åklagaren."

Min fråga är då bli jag dömd för narkotikabrott av den normala graden eller blir jag dömd för ringa narkotikabrott? Det förstnämnda resulterar alltid i minst 14 dagars fängelsestraff medans ringa narkotikabrott för eget bruk leder alltid till böter. På http://www.domarbloggen.se/sodertorn...arkotikabrott/ står det följande:

"Sägs det bara ”narkotikabrott”, så är det den så kallade normalgraden som menas. Det innebär att brottet är så pass allvarligt att det inte kan anses som ringa, men att brottet inte heller är grovt. Som exempel kan nämnas antingen överlåtelser av mindre mängder narkotika eller innehav av åtminstone 5 gram amfetamin eller 50 gram cannabis."

Eftersom det inte står någonting om ringa på brevet, betyder det då att polisen har ljugit och sagt att jag hade mer än 50g cannabis på mig när jag blev tagen? Jag svarade på alla deras frågor och skapade inga som alls extra problem för dem när de förhörde mig så jag ser ingen anledning till att de skulle vilja göra det ännu värre för mig. Det hela tog bara kanske 15-20 minuter. Kan det vara så att brottet bara klassas som narkotikabrott och att graden som det skall dömas som bestäms efteråt av åklagaren?

Jag är över 18 år. Hur många år tar det för att pricket som jag troligtvis kommer få försvinner ur mitt belastningsregister?

Tacksam för all hjälp.
Citera
2017-01-17, 07:01
  #2
Medlem
0410pixies avatar
tjena, kan säga utifrån egna erfarenheter så kommer du endast få böter. Narkotikainnehav av en sådan liten mängd går under ringa narkotikabrott. Så du behöver inte oroa dig för att åka in på någon anstalt eller liknande. Allt som kommer hända är att du får ett brev hem med en räkning på ca 3-5 lax. Men med tanke på att det endast var cannabis så blir det nog inte mycket mer än en 3-tusing.
Finns en liten risk att du blir kallad på ett förhör till om du körde ''ingen kommentar''-stilen när dom tog in dig, men med tanke på att dom hittade grejerna på dig så antar jag att du bara erkände på plats för att komma därifrån så fort som möjligt. Lycka till.

Mvh Pixie

Edit: Är åklagaren en riktigt äcklig jävel så kan han kalla dig till rättegång också, men det är sällsynt och oftast är det absolut ingen vinst för dom att göra det. Det skulle i så fall vara i fall han inte har något bättre för sig. Och om så är fallet så blir det någon tusenlapp påbackning på straffet. Men själva processen med rättegång kostar staten betydligt mer än pengarna dem kan kräva dig på.
Citera
2017-01-17, 08:32
  #3
Medlem
Du kommer att bli dömd för ringa narkotikabrott, om det är exakt 5 gr så kommer det att resultera i 50 dagsböter + 800 kr till brottsofferfonden.

Du kommer att finnas registrerad i brottsregistret i 5 år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback