Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-17, 14:26
  #13
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Tror inte på det. Blir för annorlunda jämfört med de andra åldersgrupperna. Kan du verkligen dig tänka att man säger "träningsplanerna är bokade för 99rna, 07rna, de födda 2013"? Låter långsökt.
Du får säga vad du vill, jag kommer med stor sannolikhet säga "de som är födda 13" om jag mot förmodan kommer behöva prata om dom.
Citera
2017-01-17, 14:35
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Skojar du?

De födda 2013 börjar spela fotboll nästa år (2018) när de fyller fem. Klart det behövs en term för deras åldersgrupp.

P-13 och F-13?
Citera
2017-01-17, 16:19
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
"Tiotreorna" låter jättekonstigt och inte logiskt. Inga problem med 20, 30, 40, och 50. Vet inte vad du pratar om här. "Trettiorna" och "femtiorna" låter inte konstigare än "åttiorna" och "nittiorna" som man säger dagligen numera.

Klart att det låter konstigt när vi är vana vid att lägga till "ton", 13-19 men inte i skägget är det logiskt.
Logiskt är precis vad; tio ett (tjugo ett), tio två (tjugo två) tio tre (tjugo tre) är.

Klart det inte låter konstigare än 60 70 80 90, jag skrev osv = "och så vidare" vilket betyder att jag inte orkade skriva alla men samtidigt syfta på alla..

Du måste försöka tänka.
Citera
2017-01-17, 16:26
  #16
Medlem
Min morfar brukade säga att han var född tretton.
Citera
2017-01-17, 17:34
  #17
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsLibra
"Ettreorna" känns bra i tal tycker jag. Ettfyrorna, Ettfemmorna osv.
Bästa förslaget hittills. Kan funka.
Citera
2017-01-20, 01:29
  #18
Medlem
RonnyRasks avatar
Om man benämner dem i bestämd form plural så funkar väl trettorna, men hur blir det i obestämd form?

Typ hej jag är fotbollstränare för ett gäng "trettor"? Låter mer som en grupp transsexuella fetton. Och om en talar om sig själv säger då den "tretta"? Nej det här funkar inte.

Att säga ett-trea låter väl bäst, men det känns fortfarande fel.
Citera
2017-01-20, 02:16
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Om man benämner dem i bestämd form plural så funkar väl trettorna, men hur blir det i obestämd form?

Typ hej jag är fotbollstränare för ett gäng "trettor"? Låter mer som en grupp transsexuella fetton. Och om en talar om sig själv säger då den "tretta"? Nej det här funkar inte.

Att säga ett-trea låter väl bäst, men det känns fortfarande fel.

Ja varför skulle man säga ett-trea när man inte säger två-trea / tre-trea?

10 20 30, tiotre / tjugotre / tretiotre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback