Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-15, 23:28
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orolfstolle
Det var "livet ut" jag undrade mest över, "våld som kan kopplas till din tjänst" måste väl rimligen upphöra när anställningen upphör? Eller går det omkring en massa fd finduskrimare på stan med statligt subventionerad okränkbarhet även efter att ha gått i pension eller fått sparken från väktandet efter att ha spöat på en full tonårstjej? Ingenting förvånar längre, så varför inte?

Nej. Om det beror på den tjänst du haft så gäller det livet ut. Om någon blivit uppsagd för att inte skött sin tjänst så har ju den fått en konsekvens för sitt handlande. Det ger så klart inte någon frikort att hämnas.
Citera
2018-02-15, 23:29
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orolfstolle
Det var "livet ut" jag undrade mest över, "våld som kan kopplas till din tjänst" måste väl rimligen upphöra när anställningen upphör? Eller går det omkring en massa fd finduskrimare på stan med statligt subventionerad okränkbarhet även efter att ha gått i pension eller fått sparken från väktandet efter att ha spöat på en full tonårstjej? Ingenting förvånar längre, så varför inte?

Nej.
Om det beror på den tjänst du haft så gäller det livet ut. Om någon blivit uppsagd för att inte skött sin tjänst så har ju den fått en konsekvens för sitt handlande. Det ger så klart inte någon frikort att hämnas.
Citera
2018-02-16, 13:54
  #27
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
TS kan vara lugn, tjuvarna hinner försvinna i de flesta fall innan vaktbolaget är på plats.
Var själv larmansvarig på ett stort företag för några år sen. Vi anlitade Securitas.
En natt hade vi inbrott på företaget och jag fick ett samtal om detta, mitt i natten satte jag mig i bilen, har ca 2 mil till jobbet och det visade sig sedan att jag var först på plats (tog mig ca 40 min). Trots att jag vet att Securitas har sitt kontor ca en mil närmare än mig, så snabba är dom.

Du kanske har missat den delen med att vi gör en massa annat än bara sitter och väntar på larm, kanske var de 40 min åt andra hållet just när ditt larm löste ut.

Det beror också på tiden på dynget, hur många det är som finns på orten, etc.

Jag brukar föreslå att man har larmet kopplat till sig själv när man tycker det ena och det andra, billigast och då behöver man ju inte gnälla på någon annan, visst?
Citera
2018-02-16, 19:16
  #28
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Du kanske har missat den delen med att vi gör en massa annat än bara sitter och väntar på larm, kanske var de 40 min åt andra hållet just när ditt larm löste ut.

Det beror också på tiden på dynget, hur många det är som finns på orten, etc.

Jag brukar föreslå att man har larmet kopplat till sig själv när man tycker det ena och det andra, billigast och då behöver man ju inte gnälla på någon annan, visst?

Jobbar du som väktare med utryckningar?
Om så är fallet, kan du uppskatta ungefär hur många gånger när du har kommit fram till ett företag där larmet har gått och gärningsmännen är kvar i procent räknat?

Har själv VeriSure som privatperson men ska jag vara ärlig så förväntar jag mig ingen bra utryckning, mest för avskräckande syfte.
Citera
2018-02-17, 00:13
  #29
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Jobbar du som väktare med utryckningar?
Om så är fallet, kan du uppskatta ungefär hur många gånger när du har kommit fram till ett företag där larmet har gått och gärningsmännen är kvar i procent räknat?

Har själv VeriSure som privatperson men ska jag vara ärlig så förväntar jag mig ingen bra utryckning, mest för avskräckande syfte.

Jag personligen har sedan -99 endast varit med om det 2 gånger.

Så procenten är låg.

Har kollegor som jobbar sen slutet av -70 och inte heller de har varit med om detta mer än någon enstaka gång.

Givetvis ökar sannolikheten för att åka fast om du utför ett inbrott mitt i sthlm än långt ute på vischan = fler väktare/polis finns tillgängliga/ i närhet.

Kanske att t.ex. Verisure har statistik på detta, vore faktiskt väldigt intressant då rapporteringen finns som underlag. Men ur marknadssynpunkt så är det nog inget man visar öppet, det handlar inte om att få fast någon - utan just att förebygga.

Jag vet däremot att sedan larmen blev mer och mer sålda sen början av 2000, så drabbas fler av "lokala förmågor" som inte har larm hemma, eller företag, än de som har ett larm.

Så ja, det är rättfärdigt till viss del att ha larmet.

MEN vill någon in, ja då stoppas de inte av larmet.

Däremot t.ex. när någon på fyllan sopar in något genom ett skyltfönster - vilket sker då och då, så uppfyller larmet en bra funktion såvis.
Citera
2018-11-20, 09:54
  #30
Medlem
Där var en del sakfel! nr1 Verisure är en del av Securitas Direct. Det är Alltid Securitas Larmbevaknings väktare som åker på larm.. När jag började på Verisure för åtta år sedan åkte jag på larm ca:20-30 ggr/mån när jag slutade så var det 1-2 ggr/mån.. Dom gör precis som Sector allt för att slippa åka... Dom tog bort "Inre tjänst" men behöll Månadspriset så man lurade m,a,o kunderna på 30kr/mån... Jag vet eftersom jag jobbat där i åtta år....
Citera
2018-11-20, 18:38
  #31
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orolfstolle
Det var "livet ut" jag undrade mest över, "våld som kan kopplas till din tjänst" måste väl rimligen upphöra när anställningen upphör? Eller går det omkring en massa fd finduskrimare på stan med statligt subventionerad okränkbarhet även efter att ha gått i pension eller fått sparken från väktandet efter att ha spöat på en full tonårstjej? Ingenting förvånar längre, så varför inte?
Nej, däremot har man skyddet om någon försöker hämnas för det man gjorde under tjänsteutövning.

I övrigt om någon vill slå dig på käften eller hotas så är man en vanlig svensson .... Det gäller för övrigt också under den tid man är anställd. Skyddet handlar om tjänsten/tjänsteutövning och gäller inte om det handlar om privata uppgörelser.
Citera
2019-01-29, 10:18
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, däremot har man skyddet om någon försöker hämnas för det man gjorde under tjänsteutövning.

I övrigt om någon vill slå dig på käften eller hotas så är man en vanlig svensson .... Det gäller för övrigt också under den tid man är anställd. Skyddet handlar om tjänsten/tjänsteutövning och gäller inte om det handlar om privata uppgörelser.

Är rädd för att de bara slår en hammare i larmanläggnigen så det tystnar
Citera
2019-01-31, 16:31
  #33
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Är rädd för att de bara slår en hammare i larmanläggnigen så det tystnar

Som om det gör att larmet slutar fungera/stängs av/ingen märker något. Lite beroende på, men det är knappast något vidare vettigt alternativ. Eller ja, det blir väl tyst förvisso.
Citera
2022-03-23, 09:58
  #34
Medlem
Vildbloms avatar
Såg just detta: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-for-kunderna samt https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-inte-fungerat på förstasidan i aftonbladet och har en lustig historia om Verisures säljare:

De kontaktade mig efter att jag fyllt i något på Instagram med skälet "Vi har ett erbjudande för de i ditt område nu" (Total bullshit) och ville demonstrera sina larm. Jag var intresserad av en kostnadsuppgift men de envisades om att skicka hit en demonstrerare så so be it. Han satte sig i köket och berättade allt jag behövde veta om larmen (som var svindyra, typ flera tusen i installationsavgift och sedan flera hundra i månaden) och jag i min tur att jag hade problem med en kille som inte lämnade mig ifred och då jag bodde på ett utsatt sätt, ville jag ha någon form av säkerhet.

Efter demonstrationen frågade han om att "ses igen" Han stötte alltså på en kvinna som just berättat att hon hade en galning efter sig. Ingen förståelse eller empati alls för att jag förmodligen var rädd. När han märkte att jag tvekade svarade han "Eller jag kanske inte är din typ?" Varpå jag svarade "Nej du är väl inte galen nog.." på ett sarkastiskt sätt med tanke på situationen. Han svarade då "Eller så kanske jag är det..vem vet?" Vilket skrämde skiten ur mig. Man skämtar för fan inte om en sådan sak när jag just berättat jag har en galning efter mig!

Han ringde iallafall upp mig efter ett par dagar och ville ses, jag tvekade fortfarande och nu kom skumma grejen nummer två: Han ville inte ses ute som normalt folk utan "Jag trivs inte ibland människor" så han ville ses hemma hos mig. Och inte bara det utan han skulle ha mig att laga mat åt honom också som om han var kungen på täppan och skulle ha en främmande kvinna att stå och passa upp på honom första gången man sågs. Kändes som han försökte kolla hur långt han kunde köra med mig. Han skulle swisha mig till ingredienserna och allt..Kände mig totalt påträngd och svarade att "Nej jag gör inte så du utan vill du ses kan vi göra det över en fika på ett kafé eller över en promenad, mitt hem är min fristad så där drar jag gränsen"

Han förstod inte utan tjatade på så jag blockade honom. Och han var någon form av chef, sa han vilket nog kan stämma, kollade upp honom och han bodde fint med en ny bil så.

Detta är deras försäljare.. Så mja, jag kan nog se att artikeln har rätt. Från en kvinna till andra därute; anlita INTE dessa.
__________________
Senast redigerad av Vildblom 2022-03-23 kl. 10:01.
Citera
2022-03-23, 19:30
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Defaitist
Frågor:

Vad har dom här tomtarna för befogenheter om man drabbas av en tjuv?
Knappast att dom kan arrestera någon, eller?
Aldrig sett en av deras väktarbilar. Någon annan?
Någon som har blivit behjälpt av VeriSure?
Är det bara en "scam" att lura in folk i någon falsk trygghet?

De kan hålla kvar en tjuv till dess att polisen kommer enligt Rättegångsbalkens 24 kap. 7 §.

Har sett dem många många gånger.

Hur som, så tror jag väll kanske inte supermycket på deras skydd mot inbrott.

Där emot har de ett bra skydd mot bränder då räddningstjänsten kan kontaktas direkt.
Tillsammans med seriekopplade brandvarnare och sensorer.
Citera
2022-03-23, 20:05
  #36
Medlem
Aldrig förstått varför man väljer att ha en svensk fjantig brytning på ett ord som företagsnamn, verisure istället för verysure. Nej tack
__________________
Senast redigerad av Engback 2022-03-23 kl. 20:12.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback