Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-17, 01:12
  #1
Medlem
Hur kommer det sig att många kristna har icke-kristna namn? Typ Rickard och liknande. Vissa namn blir ju väldigt lustiga, typ en kristen som heter Torbjörn vilket är efter en hednisk gud. Hur resonerar de olika kristendomsinriktningarna i denna fråga?
Citera
2017-01-17, 07:57
  #2
Medlem
666000999s avatar
Alla kan konvertera till kristendomen. Man behöver inte heta Jesus eller liknande
Citera
2017-01-17, 08:46
  #3
Medlem
Florencedemons avatar
Jag gick i samma klass för några år sen med en Kristen som hette Mohammed.
Citera
2017-01-17, 13:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666000999
Alla kan konvertera till kristendomen. Man behöver inte heta Jesus eller liknande

Citat:
Ursprungligen postat av Florencedemon
Jag gick i samma klass för några år sen med en Kristen som hette Mohammed.

Jo, men nu syftade jag ej på konvertiter.
Citera
2017-01-17, 13:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardstart
Hur kommer det sig att många kristna har icke-kristna namn? Typ Rickard och liknande. Vissa namn blir ju väldigt lustiga, typ en kristen som heter Torbjörn vilket är efter en hednisk gud. Hur resonerar de olika kristendomsinriktningarna i denna fråga?
Antagligen för att föräldrar vill ha variation på namn. Barn ska inte heta lika som alla andra, verkar vara ett motto. Och barn väljer ofta inte sina namn, föräldrar gör det. Om barnet växer upp och blir kristen så är det nog inte så viktigt att ändra till ett "kristet namn".
Citera
2017-01-18, 14:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Antagligen för att föräldrar vill ha variation på namn. Barn ska inte heta lika som alla andra, verkar vara ett motto. Och barn väljer ofta inte sina namn, föräldrar gör det. Om barnet växer upp och blir kristen så är det nog inte så viktigt att ändra till ett "kristet namn".

Som sagt, jag syftar inte på konvertiter utan de som fötts in i kristendomen.
Citera
2017-01-18, 15:01
  #7
Medlem
666000999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardstart
Som sagt, jag syftar inte på konvertiter utan de som fötts in i kristendomen.

En del väljer att döpa sina barn efter äldre släktingar, typ morfars förnamn. Västerländsk tradition.

Man måste väl inte ha ett kristet namn för att räknas som kristen? Man döper barnen, vilket är en cermoni i sig. Kristendomen är en relativt liberal religion, i specifikt Sverige är det mesta tillåtet.
Citera
2017-01-18, 15:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardstart
Som sagt, jag syftar inte på konvertiter utan de som fötts in i kristendomen.
Ok, my bad.
Dock så kör Sverige ofta "kristendom light", så vi väljer bort ganska mycket.
Och det står väl inte i bibeln att "kristna namn" är ett måste?
Citera
2017-01-27, 17:15
  #9
Medlem
hur definierar du ett "kristet namn"? mycket ovanligt att man hör det begreppet.
Citera
2017-01-27, 17:32
  #10
Medlem
Kristendomens mission har kanske vet att anpassa sig.

Ortodoxa kristna ska dock ha namn efter helgon. Vet inte om namn efter kyrkofäder är okej också. Konvertiter måste helst döpa om sig. Hos dem är namnet och namnsdagen viktigare än födelsedagen.
Citera
2017-01-27, 17:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ok, my bad.
Dock så kör Sverige ofta "kristendom light", så vi väljer bort ganska mycket.
Och det står väl inte i bibeln att "kristna namn" är ett måste?

De flesta namn i Bibeln är ju judiska, eller ja hebreiska, också. Vad är kristna namn? Krister? Kristian? Krille-dille?

Nej, ska man vara en världsreligion ska medlemmarna ha vilka namn de vill, tycker en kristen som jag.
Citera
2017-01-27, 17:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
De flesta namn i Bibeln är ju judiska, eller ja hebreiska, också. Vad är kristna namn? Krister? Kristian? Krille-dille?

Nej, ska man vara en världsreligion ska medlemmarna ha vilka namn de vill, tycker en kristen som jag.
Ja, annars borde det framgå tydligt i bibeln.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback