Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-27, 21:52
  #13
Medlem
Tvätta i 60grader säger ni. Hur länge överlever Kalsongbakterier i en låda med andra kallingar om man tvättat de i 40grader?
Citera
2017-01-28, 00:17
  #14
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Tvätta i 60grader säger ni. Hur länge överlever Kalsongbakterier i en låda med andra kallingar om man tvättat de i 40grader?
Vad är riskerna? har tvättat dom i 40 grader med annan kulörtvätt i flera år, drygt att tvätta en extra gång bara för man har några stycken par kalsonger som behöver tvättas separat (är ju bara kalsonger och strumpor som bör tvättas i högre än 40 grader av vardagliga plagg)

De blir rena och luktar gott...sen kanske bakterier överlever, men vilken påverkan har dom egentligen förutom att det kanske i teorin är "äckligt" ?
Citera
2017-01-28, 09:00
  #15
Medlem
Jag har läst igenom denna tråd och ser att de flesta tvättar på 60 grader.
Tog en titt på mina strumpor och kalsonger. De flesta rekommenderar en tvätt på 40 grader. Har aldrig upplevt att de inte blir rena vid den temperaturen.
Citera
2017-01-28, 14:29
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Jag har läst igenom denna tråd och ser att de flesta tvättar på 60 grader.
Tog en titt på mina strumpor och kalsonger. De flesta rekommenderar en tvätt på 40 grader. Har aldrig upplevt att de inte blir rena vid den temperaturen.

Tillverkaren skriver 40 grader för att kalsongerna behåller form/färg bättre då.

Vid 40 grader blir de kanske rena rent "synligt". Men lägg dem under ett mikroskop så ser du en bakteriehärd. 60 grader är ett måste för att ta kol på dem.

Tröjor, byxor osv tvättar jag i 30 grader. Men underkläder kräver 60 grader.
Citera
2017-01-28, 15:41
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Tillverkaren skriver 40 grader för att kalsongerna behåller form/färg bättre då.

Vid 40 grader blir de kanske rena rent "synligt". Men lägg dem under ett mikroskop så ser du en bakteriehärd. 60 grader är ett måste för att ta kol på dem.

Tröjor, byxor osv tvättar jag i 30 grader. Men underkläder kräver 60 grader.

Sedan skall vi inte glömma att tvättmedlen har blivit effektivare. Brukar alltid följa rekommendationerna som finns på plaggen.

Du kanske lägger dina plagg under mikroskop. Jag gör det inte.
Citera
2017-01-28, 15:45
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Sedan skall vi inte glömma att tvättmedlen har blivit effektivare. Brukar alltid följa rekommendationerna som finns på plaggen.

Du kanske lägger dina plagg under mikroskop. Jag gör det inte.

Tvättmedel tar bort fläckar, EJ bakterier. Oavsett hur bra de än är så klarar de inte bakterier.

Och nej, jag lägger dem heller inte under mikroskop. Men det känns bra att veta att när man har tvättat i 60 grader så är kalsongerna ingen bakteriehärd.

Men men, du gör som du vill Snuskpelle.
Citera
2017-01-28, 16:34
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Man Underwear är Dressmans märk va. Har många sådana och de verkar hålla väldigt bra även om de blir lite slappa om man sover i dem.
Japp, det är Dressmanns märke. Mina har inte blivit slappa av att jag sovit i dem. Jag har dock två par "Man Basic" som är betydligt sämre än de andra paren både vad gäller komfort och hållbarhet.
Citera
2019-06-17, 21:53
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 87anAxelsson
Jag köpte sex svarta boxershorts på H&M för lite mer än två år sen. Under de senaste veckorna har alla börjat få stora hål i sig. Idag märkte jag att det sista paret också gått sönder, efter att jag tvättat dem på 60 grader, som jag alltid gjort. Alla sex paren höll alltså ungefär lika länge...

Tanken slog mig - vad är "normal" livslängd för kalsonger?

Hur länge brukar era kalsonger hålla?

Lever de längre om de tvättas på 40 grader månne?
Jag vill inte skryta på mig men jag jobbar på ett tvätteri just vid "stationen" tvättmaskiner.

vi viker kläder där och packar matar i mangeln och stora mangeln manglar frotee handukar mm. Men joo som sagt jag arbetar just vid tvättmaskinerna så joo kläder håller längre om man tvättar dem på 40 grader om man har nåt där det riktigt är svåra fläckar eller liknande som inte går bort så lätt kan man tvätta dem på 60 grader men undvik torktumlare då håller de extra längre. Och OBS vissa kläder ska man inte tvätta på högre än vad det är rekomenderat men tror kallingar håller nog några gånger på 60.

Men 2 år höll så länge jag hadde två tre par boxers som jag köppte på samma gång (bara nå billiga typ 8€ st) höll 2 veckor tvättade dem 2 gånger så kom det ett hål i sömmen där nere i boxers men t.o.m. ännu billigare boxers jag har är bekvämare och håller längre btw jag köper flera gånger i året nya boxers
__________________
Senast redigerad av Jussi94 2019-06-17 kl. 21:55. Anledning: Stavfel
Citera
2021-04-21, 11:33
  #21
Medlem
lakritcs avatar
Bumpar tråden.

Mina kallingar verkar hålla 2-3 år innan de tvättats så mycket att de blivit alltför trångt. Går runt på c:a 15 par.

Kanske ska man köpa en storlek större?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback