Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-16, 23:30
  #1
Medlem
Hej,

hur räknar man ut sannolikheten för problemet nedan? Jag kanske är trött i huvudet eller något, för jag har suttit och räknat hela kvällen olika sannolikheter som följer olika fördelningar, men vilken fördelning följs här? Vad kan man anta?

"en enmetersstav bryts slumpmässigt i 2 delar. vad är sannolikheten att ingen del blir kortare än 20 cm?"

mvh
Citera
2017-01-16, 23:37
  #2
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Hej,

hur räknar man ut sannolikheten för problemet nedan? Jag kanske är trött i huvudet eller något, för jag har suttit och räknat hela kvällen olika sannolikheter som följer olika fördelningar, men vilken fördelning följs här? Vad kan man anta?

"en enmetersstav bryts slumpmässigt i 2 delar. vad är sannolikheten att ingen del blir kortare än 20 cm?"

mvh

60%
Citera
2017-01-16, 23:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
60%

Okej, hur räknade/tänkte du?
Citera
2017-01-16, 23:43
  #4
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Okej, hur räknade/tänkte du?

Jag tänkte som så att om den bryts på ett avstånd från 20cm eller mindre från någon av ändarna blir ena biten 20cm.

Detta gäller i båda ändar, alltså 40cm av käppen.

Käppen är 100cm och de övriga 60cm är safe.
Citera
2017-01-16, 23:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Jag tänkte som så att om den bryts på ett avstånd från 20cm eller mindre från någon av ändarna blir ena biten 20cm.

Detta gäller i båda ändar, alltså 40cm av käppen.

Käppen är 100cm och de övriga 60cm är safe.

check out the brain on Podde Så enkelt om man bara tänker lite.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback