Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-02-01, 09:41
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurkumim
För mycket ägg alltså? Jag brukar alltid knäcka i äggen först, för att sedan hälla i mjöl och blanda de till en degklump. Sedan häller jag i mjölken och vispar tills klumpen löser sig. Det brukar bli en jämn och klumpfri smet, men det kanske inte är det bästa sättet. Jag vet inte riktigt vart jag fått den metoden från, jag kanske göra som nån sa och pröva med mjölk + ägg först och sedan mjölet.

För övrigt anser jag att riktigt smör är det enda acceptabla.

Ditt problem är glutentrådar. Ju mer du rör mjölet desto hårdare pannkakor kommer du få. Börja därför med ägg och vätska. Vispa sedan i mjölet, snabbt och slarvigt.
Citera
2017-02-01, 09:54
  #26
Medlem
2 ägg
6dl mjölk
3dl mjöl
Salt
Ljus sirap
Smör.

Blanda ägg och 3dl mjölk, i med salt, klick sirap och sedan 1 dl mjöl i taget tills du har en klumpfri smet. I med resten av mjölken och valfri mängd smält smör.

Stek! Lite över medeltemperatur, ca 6-7 av 9.

Ät!
Citera
2017-02-01, 18:26
  #27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rn.m
Ditt problem är glutentrådar. Ju mer du rör mjölet desto hårdare pannkakor kommer du få. Börja därför med ägg och vätska. Vispa sedan i mjölet, snabbt och slarvigt.
Jag vispar mina som en tok, säkert 5-7min och lite mjölk.
Och får inte några stela pannkakor.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback