Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-16, 21:42
  #1
Medlem
Kungkrans avatar
Som rubriken lyder, hur lång antennkabel kan jag ha till mitt 2.4ghz nät utan att längden på kabeln segar ner allt för mycket?
Citera
2017-01-17, 06:09
  #2
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungkran
Som rubriken lyder, hur lång antennkabel kan jag ha till mitt 2.4ghz nät utan att längden på kabeln segar ner allt för mycket?

Antennkabel är en hel vetenskap och kan ju kosta därefter.. Hur lång kan du tänkas behöva?

Vanlig RG58 är inte direkt lämplig för dom höga frekvenserna men LMR400 hade nog passat, typ:

http://www.electrokit.com/lmr400-koa...orlust-m.48708
Citera
2017-01-18, 00:07
  #3
Medlem
Kungkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Antennkabel är en hel vetenskap och kan ju kosta därefter.. Hur lång kan du tänkas behöva?

Vanlig RG58 är inte direkt lämplig för dom höga frekvenserna men LMR400 hade nog passat, typ:

http://www.electrokit.com/lmr400-koa...orlust-m.48708


ska ta en titt på den, ja alltså, mellan 5-10meter, närmre 10meter, tror du den släpar efter?
Citera
2017-01-18, 09:12
  #4
Medlem
Zot^s avatar
Signalen från LM400 degraderar med 22.2db per 100m (0,22db/m)

1 5/8 LDF är bättre, förlorar endast 4,6db / 100m (0,046db/m)

Detta på papper i alla fall.
__________________
Senast redigerad av Zot^ 2017-01-18 kl. 09:37.
Citera
2017-01-18, 21:30
  #5
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungkran
ska ta en titt på den, ja alltså, mellan 5-10meter, närmre 10meter, tror du den släpar efter?

Säg att du får en signalförlust om 2-2,5 dB kopplat och klart på 10 m. -3 dB motsvarar -50% i effektförändring. Väl? Inga följdfrågor på logaritmiska skalor tack!

En vettig antenn väger givetvis upp signalförlusten i kabeln. 2-3 dB tycker jag inte är SÅ farligt faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Signalen från LM400 degraderar med 22.2db per 100m (0,22db/m)

1 5/8 LDF är bättre, förlorar endast 4,6db / 100m (0,046db/m)

Detta på papper i alla fall.

Hehe, dom jävla foam-kablarna är ju så smidiga att använda för hemmabruk Men imponerande data och kostar därefter. Vem säljer i Sverige? Hittade inga på Elfa..
Citera
2017-01-18, 23:13
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Det finns väl antenner där det sitter en konverter i själva antennen så du kan köra med 100 meter TP-kabel utan dämpning. Har sett hembyggda antenner där man placerat ett 3G/4G modem i en låda vid antennen uppe på taket.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-01-18 kl. 23:15.
Citera
2017-01-19, 08:14
  #7
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det finns väl antenner där det sitter en konverter i själva antennen så du kan köra med 100 meter TP-kabel utan dämpning. Har sett hembyggda antenner där man placerat ett 3G/4G modem i en låda vid antennen uppe på taket.

Osäker på vad du menar.. en mediakonverter (coax -> tp) är direkt olämpligt för 2.4 GHz. Men att sätta modemet bredvid antennen och sen använda tp fungerar ju bra om man har den möjligheten.

Men för knappa 10 meter är det inte värt besväret att klydda till det tycker jag. Den lilla signalförlusten vägs förhoppningsvis upp av att använda en bra extern antenn.
Citera
2017-01-19, 12:52
  #8
Medlem
Bongomans avatar
Jag känner att TS inte riktigt har koll på vad han gör här. För hemmabruk flyttar man routern, inte antennen. Misstänker att det är ett scenario beskrivit här:

http://www.tradlost.se/crm/knowledgebase.php?article=1
Citera
2017-01-19, 19:24
  #9
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Säg att du får en signalförlust om 2-2,5 dB kopplat och klart på 10 m. -3 dB motsvarar -50% i effektförändring. Väl? Inga följdfrågor på logaritmiska skalor tack!

En vettig antenn väger givetvis upp signalförlusten i kabeln. 2-3 dB tycker jag inte är SÅ farligt faktiskt.

Precis vad jag tänkte om saken.

TS borde antingen flytta den trådlösa enheten närmare antennen, eller skaffa utrustning som kompenserar för kabelförlusten. En MikroTik eller Ubiquiti enhet där man anger kabelförlusten i inställningarna.
Citera
2017-01-20, 18:56
  #10
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Jag känner att TS inte riktigt har koll på vad han gör här. För hemmabruk flyttar man routern, inte antennen. Misstänker att det är ett scenario beskrivit här:

HAHA! Inser att jag inte heller har koll! Utgick från min egna lilla värld och antog att det gällde antennkabel till ett modem, inte router/AP Så ber om ursäkt fall jag förvillat någon.

Men som Bongoman skriver flyttar man enklast routern, eller kanske ännu enklare - köp en extra!

Själv har jag ett 4G modem med en Poynting-antenn. Riktigt nöjd med den!
Citera
2017-01-20, 21:55
  #11
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Men som Bongoman skriver flyttar man enklast routern, eller kanske ännu enklare - köp en extra!

Det bästa och billigaste måste vara att placera routern nära antennen och sedan dra en 10 meter nätverkskabel.
Citera
2017-01-22, 12:44
  #12
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungkran
Som rubriken lyder, hur lång antennkabel kan jag ha till mitt 2.4ghz nät utan att längden på kabeln segar ner allt för mycket?

Max 3dB, helst inte mer än 2 dB. Ännu hellre ingen kabel alls, är ganska omodernt idag med antennkabel till Wifi.

Seriöst, beskriv vad du vill göra istället.

/capmac
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback