Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-16, 21:09
  #1
Medlem
KorvKanons avatar
Hej, jag är i skrivande stund anställd som säsongsarbetare och är inne på min andra vecka nu. Idag blev jag erbjuden en fast tjänst på min drömm arbetsplats. Jag har två veckors uppsägningstid på min nuvarande anställning.

Ska säga upp mig imorgon men vet inte riktigt hur jag kan lägga fram det på ett fint sätt, dem sätts lite i skiten utan mig.

Hur som helst så ska jag och skriva på nytt kontrakt på min framtida arbetsplats imorgon efter jag slutat.

Kan jag skriva på ett kontrakt innan uppsägningstiden är över?

Och kan ni skriva lite olika sätt jag kan säga när jag pratar med chefen imorgon när jag ska säga upp mig?
Citera
2017-01-16, 21:31
  #2
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KorvKanon
Kan jag skriva på ett kontrakt innan uppsägningstiden är över?

Och kan ni skriva lite olika sätt jag kan säga när jag pratar med chefen imorgon när jag ska säga upp mig?

Ja, det finns inga hinder för dig att skriva på anställningskontraktet för det nya jobbet.

Jag har anställt och chefat för hundratals visstidsanställda under årens lopp och aldrig ifrågasatt att någon sagt upp sig i förtid med förklaringen att de erbjudits den trygghet som en tillsvidareanställning innebär på annat håll.

Jag tror du oroar dig i onödan. Säg som det är, att du trivs och gärna stannat kvar men att du känner att du måste ta chansen nu när du erbjudits ett fast jobb.
Citera
2017-01-16, 21:32
  #3
Medlem
BNCs avatar
Naturligtvis så skriver du kontrakt innan du säger upp dig. Bara du är medveten om din uppsägningstid, så både du och din blivande arbetsgivare är överens om vilken dag du börjar jobba där (dvs. minst uppsägningstiden efter att du sagt upp dig, lämpligen i övermorgon eller så om du skriver avtal imorgon).

Vill du vara hygglig mot din nuvarande arbetsgivare kan du ju kolla med de nya om det finns möjlighet att börja där lite senare, kanske när den nuvarande anställningen löper ut.
Känner du inte att du vill det, får den nuvarande helt enkelt skylla sig själv när denne väljer att anställa med så otrygga anställningsvillkor, för båda parter.

Kan/vill du nu inte skjuta på starten av det nya jobbet är det ju bara att lägga fram det som det är för din chef. "Jag har fått en fast anställning på mitt drömjobb, där jag måste börja om två veckor. Så där med måste jag säga upp mig härifrån och jobba min sista dag den dd/mm.", ungefär. Beroende på relationen med och din känsla för det nuvarande jobbet kanske du kan lägga fram lite andra fina ord också, de får du komma på själv beroende på omständigheterna.
Citera
2017-01-16, 21:51
  #4
Medlem
Katzyns avatar
Ja det borde du göra. Har du två veckors uppsägningstid så finns det ändå inget din nuvarande arbetsgivare kan göra åt saken därefter. Jag tycker inte du ska känna dig skyldig. Din nuvarande arbetsgivare har valt att inte ge dig tillsvidare utan endast säsongsjobb. Då får man räkna med att de anställda byter till en säkrare och bättre anställningsform när de får möjlighet.
Citera
2017-01-17, 07:49
  #5
Medlem
Säg som det är och gruva dig inte, din chef har antagligen inte suttit och gruvat sig över om du skulle "sättas i skiten" när anställningen upphör.

Chefen har ansvar för sin verksamhet, du har ansvar för din framtid.

En arbetsköpare ansvarar för att erbjuda så goda anställningsvillkor att folk vill vara kvar, en arbetssäljare för att leverera en så god arbetsinsats att folk vill ha denne kvar.
Citera
2017-01-19, 20:47
  #6
Medlem
KorvKanons avatar
Har tagit dem tre dagar nu att fixa fram papper jag ska skriva på.. Plus att dem sa att dem ville att jag stannar 3 veckor istället för 2 som det står i kontraktet för att det blir bättre för dem, och om jag stannar en vecka till så sa dem att jag får bra referenser där ifrån. Tyckte det va lite fult sagt.
Citera
2017-01-19, 21:09
  #7
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KorvKanon
Har tagit dem tre dagar nu att fixa fram papper jag ska skriva på.. Plus att dem sa att dem ville att jag stannar 3 veckor istället för 2 som det står i kontraktet för att det blir bättre för dem, och om jag stannar en vecka till så sa dem att jag får bra referenser där ifrån. Tyckte det va lite fult sagt.

Vaddå papper att skriva på, uppsägningen alltså? Den måste vara giltig direkt från när du berättat att du vill säga upp dig.
Citera
2017-01-19, 21:13
  #8
Medlem
KorvKanons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Vaddå papper att skriva på, uppsägningen alltså? Den måste vara giltig direkt från när du berättat att du vill säga upp dig.
Har aldrig sagt upp mig förut där jag har fått skriva på papper, men nu pratar dem om det. Plus att i kontraktet står det 14 dagar men när jag sa att jag vill säga upp mig så säger han att här kör dem hela veckor. Jag sa det i tisdags så då borde det ju vara 14 dagar från i tisdags men han förklarade att jag måste jobba hela veckan ut? Står inget om det i kontraktet.
Citera
2017-01-19, 21:15
  #9
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KorvKanon
Har aldrig sagt upp mig förut där jag har fått skriva på papper, men nu pratar dem om det. Plus att i kontraktet står det 14 dagar men när jag sa att jag vill säga upp mig så säger han att här kör dem hela veckor. Jag sa det i tisdags så då borde det ju vara 14 dagar från i tisdags men han förklarade att jag måste jobba hela veckan ut? Står inget om det i kontraktet.

Ring facket. Låter som brutalt skitsnack i mina öron. Vaddå "här kör vi med hela veckor", kan lova att det inte hade gällt omvänt att du fått jobba en extra vecka om de ville säga upp dig...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback