Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-12-28, 20:46
  #25
Medlem
Stefan4s avatar
^ Säger kanske mer om regementet än om Magnusson.
Citera
2017-12-28, 21:38
  #26
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
^ Säger kanske mer om regementet än om Magnusson.

Grejen var väl att Magnusson gjorde lumpen i den s.k idrottsplutonen och övriga i gruppen han körde fullständigt slut på, också var elitidrottare.

Detta kanske säger mer hur dåligt tränade övriga "elit"-idrottare var.
Citera
2018-01-01, 12:37
  #27
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Förr sprang jag jävligt mycket, och ibland med packning på ryggen. Köpte till och med en väst som var preparerad med små fickor där man kunde placera små påsar fyllda med sand som vägde runt 1 kg styck.
Fick dock problem med just knän med åldern och idag springer jag väldigt sällan.

Jag har dock börjat med en annan motionsform där jag kombinerar mitt intresse för "prepping" med motion.
Jag har skaffat mig en 130 liters ryggsäck och köpt på mig all utrustning jag kan tänka mig behöva när samhället går under eller jag av någon annan anledning behöver ta mig långt ut i skogen för att komma ifrån den sk civilisationen.
Kittet väger runt 40 kg och jag brukar med jämna mellanrum gå ut och vandra runt 1 mil utan paus vilket tar mig mellan 1.5-2 timmar beroende på intensitet.
Har märkt att jag börjat få en bra stabilitet i hela bålen och det lilla fett jag haft blir mindre och mindre.

Samtidigt som det är en bra motionsform så är det även en bra "terapi" för själen då man har möjlighet att gå och snöa in på naturen utan hetsen av att springa. Flåset kommer ändå av arbetsbördan att bära packningen, vilket är tyngre än vad många förmodligen tror när man skall bära dessa kg utan paus i runt 2 timmar.
Nästan så att det är jobbigare mentalt än fysiskt faktiskt.
Citera
2018-01-08, 19:06
  #28
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Förr sprang jag jävligt mycket, och ibland med packning på ryggen. Köpte till och med en väst som var preparerad med små fickor där man kunde placera små påsar fyllda med sand som vägde runt 1 kg styck.
Fick dock problem med just knän med åldern och idag springer jag väldigt sällan.

Jag har dock börjat med en annan motionsform där jag kombinerar mitt intresse för "prepping" med motion.
Jag har skaffat mig en 130 liters ryggsäck och köpt på mig all utrustning jag kan tänka mig behöva när samhället går under eller jag av någon annan anledning behöver ta mig långt ut i skogen för att komma ifrån den sk civilisationen.
Kittet väger runt 40 kg och jag brukar med jämna mellanrum gå ut och vandra runt 1 mil utan paus vilket tar mig mellan 1.5-2 timmar beroende på intensitet.
Har märkt att jag börjat få en bra stabilitet i hela bålen och det lilla fett jag haft blir mindre och mindre.

Samtidigt som det är en bra motionsform så är det även en bra "terapi" för själen då man har möjlighet att gå och snöa in på naturen utan hetsen av att springa. Flåset kommer ändå av arbetsbördan att bära packningen, vilket är tyngre än vad många förmodligen tror när man skall bära dessa kg utan paus i runt 2 timmar.
Nästan så att det är jobbigare mentalt än fysiskt faktiskt.

Intressant, hur ser utrustningen ut ?

-AK5 4kg
-Ammo 1kg
-Rejäl kniv 0.5kg
-Tält 2.5kg
-Sovsäck+liggunderlag 1.5kg
-Kokkärl+t-röd eller gasol: 2kg
-Nödproviant 1vecka: 5kg
-Kläder: 10kg
-Spade: 3kg
-Fiskutrusning: 2kg
-Ståltråd, lite verktyg av olika slag: 1kg
-Sanitetsmaterial + första förband: 1kg

Vad mer ?

Gasmask, Geigermätare, Pilbåge, .....
Citera
2018-01-09, 07:51
  #29
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Intressant, hur ser utrustningen ut ?

-AK5 4kg
-Ammo 1kg
-Rejäl kniv 0.5kg
-Tält 2.5kg
-Sovsäck+liggunderlag 1.5kg
-Kokkärl+t-röd eller gasol: 2kg
-Nödproviant 1vecka: 5kg
-Kläder: 10kg
-Spade: 3kg
-Fiskutrusning: 2kg
-Ståltråd, lite verktyg av olika slag: 1kg
-Sanitetsmaterial + första förband: 1kg

Vad mer ?

Gasmask, Geigermätare, Pilbåge, .....
Har du varit och smygkollat i min packning din fuling?
Nej inte riktigt, men det var fan inte långt ifrån faktiskt. Det som skiljer sig mest är att jag har frystorkad mat så jag klarar mig i 1 månad utan att svälta. Vill kunna ligga och trycka under rätt lång tid utan att behöva skaffa mat.
Sen bär jag även med mig 6 liter vatten så jag inte behöver leta vatten under första dagen i alla fall.
Även en brandyxa har jag fått tag på, en sån med någon typ av tjockt glasfiber som inte riskerar att slås sönder vid oöm behandling.
Ryggan är dessutom en ramryggsäck så att man kan ta bort själva ryggsäcken och endast bära ramen i strapparna och använda den till att t.ex vara ute och samla ved eller annat som kan behöva bäras som kan vara tungt.

Geigermätare och gasmask saknas dock, och en pilbåge har jag funderat på men inte kunnat bestämma mig för vilken jag vill ha.
Har dock flera olika fiskeredskap så att jag kan sprida ut mina chanser.
Fiskespö, 5 st "smårullar" med krok på som man kan fästa på en lång slana över ett vattendrag, hyggligt stort fiskenät, en mjärde och en hopvikbar håv.

Det är ett projekt under utveckling, och fram till dess att jag behöver den så använder jag den till att öva och träna upp min bärförmåga så att jag inte lider när det är dags att dra.
För övrigt att alldeles utmärkt träningsformat som jag tidigare nämnt, och mentalt stärkande.
Citera
2018-02-03, 15:51
  #30
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursrpungligen postat av berra77

Jag skulle tro att någon i brottningslandslaget skulle lämpa sig bra för denna typ av sport.

Brandmän i olika länder brukar ju ha olika tävlingar där de använder sin arbetsutrustning och utför olika moment på tid. Dock tror jag en mil är lite långt, då tar man brandbilen.

De är bra på att bära packningen och springa korta sträckor fast ett millopp är nog för långt för deras tunga kroppar.
Citera
2019-05-19, 18:38
  #31
Medlem
freeriderXIIs avatar
Dagens tunna och lätta maratonlöpare eller milenlöpare skulle dock inte vara bäst i denna sport. Åtminstone inte om packningen vägde 50 kg. En mil vore dock kanske den ultimata sträckan för sporten/idrotten. Även om man skulle kunna tänka sig olika sträckor. Terränglopp skulle passa bättre än inne på en stadium tycker jag. Fast man skulle förvisso kunna gå i mål på en arena.
Citera
2019-05-31, 23:53
  #32
Medlem
farbror Svens avatar
Jag brukar springa ca en mil ungefär tre gånger i veckan. Får några år sedan testade jag att springa med en ryggsäck som vägde 10 kilo under en månads tid. Det kändes förstås i benen men gick bra. Jag fick lite känningar i ryggen på slutet och slutade.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback