Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-17, 11:59
  #13
Moderator
tobess avatar
Kort och gott; Nej.

Det är föreningens uppgift att se till att de gemensamma utrymmena hålls i ordning, inte din. Om du väljer att inte delta så är det upp till föreningen att se till att det blir skött istället.

Om de av någon anledning blir tvungna att ta in någon som gör jobbet, så är det brf som ska stå för dessa kostnader och det kan givetvis eventuellt leda till höjda avgifter för att täcka högre kostnader. Men, det drabbar ju föreningen (d.v.s. alla medlemmar) och inte en enskild lägenhetsinnehavare.

Juridiskt sett har dom alltså inte egentligen något att hämta. Men om du vill bo i frid och fröjd så skulle jag nog kanske betala summan (lär inte handla om mycket pengar ändå) eller delta i städningen. Det finns en hel del människor som blir skogstokiga över sånt där och det kan helt klart vara värt att undvika sånt för ett par hundringar eller vad det nu kan handla om. Pengarna återinvesteras ju trots allt i form av bättre boendemiljö för dig själv.
Citera
2017-01-17, 12:29
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Inte samma sak. Att frivilligt utan ersättning arbeta för föreningen är inga problem. Det blir lite att jämföra äpplen och apelsiner.

Men att ge dem som deltar reducerad månadsavgift kallar inte jag "frivilligt utan ersättning", som var det jag jämförde med. Är den varianten helt ok skattemässigt?
Citera
2017-01-17, 12:32
  #15
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Men att ge dem som deltar reducerad månadsavgift kallar inte jag "frivilligt utan ersättning", som var det jag jämförde med. Är den varianten helt ok skattemässigt?

läs mina tidigare inlägg.
Citera
2017-01-17, 15:55
  #16
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Men att ge dem som deltar reducerad månadsavgift kallar inte jag "frivilligt utan ersättning", som var det jag jämförde med. Är den varianten helt ok skattemässigt?
Om man utför enklare förvaltningsuppgifter (sådant som normalt kan utföras av alla medlemmar och som inte kräver speciell kompetens) inom ramen för ett öppet system för självförvaltning (dvs. ett system som är öppet för samtliga berörda bostadsrättshavare och där de som deltar i självförvaltningen behandlas lika) och för detta får ett avdrag på avgiften till föreningen är detta skattefritt under förutsättning att avdraget på årsavgiften inte överstiger den egna lägenhetens andel av den totala utgiften för förvaltningsuppgiften (beräknad utifrån ett marknadspris).
Citera
2017-01-17, 18:42
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarcasmium
NEJ! (Lagrum)
"4 § Sedan tillträde medgetts är föreningen skyldig att hålla lägenheten, huset och marken i gott skick, i den mån ansvaret inte enligt 12 § vilar på bostadsrättshavaren."
https://lagen.nu/1991:614#K7
https://lagen.nu/1991:614#K7P12

NEJ!
"Anledningen till att bostadsrättsföreningen inte får ta ut en avgift av de som inte deltar på städdagar är att underhållet av föreningens hus och mark enligt lag ankommer på bostadsrättsföreningen."
http://blogg.hsb.se/styrelse/2012/03...gga-staddagar/

NEJ!
"Inga andra avgifter får egentligen tas ut med undantag av till exempel avgift för solarium, bastu, gym eller annat som föreningen inte är skyldig att tillhandahålla medlemmarna. Många föreningar frågar om de kan "straffbelägga" medlemmar som inte hjälper till vid städdagar, med en avgift. En sådan avgift är inte tillåten."
http://www.bostadsratterna.se/allt-o...ill-foreningen


Vår förening "bjuder" de 10-15% som behagar dyka upp på korv/öl/kaffe/bulle. Låter ju fint, fast det är ju vi själva (samtliga medlemmar) som betalar. Jag bjuder gärna på det...

Samma NEJ gäller de BRF som försöker pracka på medlemmarna trappstädning, lampbyte mm mm.






Tack för alla svar!!

Jag bor i en hyresrätt, så detta handlar egentligen inte om mig, utan det är ett case jag håller på att arbeta med i skolan! Tack!
Citera
2017-01-17, 21:54
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Om man utför enklare förvaltningsuppgifter (sådant som normalt kan utföras av alla medlemmar och som inte kräver speciell kompetens) inom ramen för ett öppet system för självförvaltning (dvs. ett system som är öppet för samtliga berörda bostadsrättshavare och där de som deltar i självförvaltningen behandlas lika) och för detta får ett avdrag på avgiften till föreningen är detta skattefritt under förutsättning att avdraget på årsavgiften inte överstiger den egna lägenhetens andel av den totala utgiften för förvaltningsuppgiften (beräknad utifrån ett marknadspris).

Oki, då blev det glasklart. Tack.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback