Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-16, 20:18
  #1
Medlem
Frisims avatar
Om tråden är felplacerad får den gärna skickas dit den borde vara, alternativt rakt ner i papperskorgen.

Jag ser på nyheterna lite då och då, och något som på senaste tid har tänkt på är hur polisen ofta beskrivs, av framförallt folk i de problematiska förorterna, som maktgalna och korrupta. Framförallt verkar det vara unga vuxna och ungdomar som är av den uppfattning. Min egen erfarenhet av poliser är väldigt begränsad, men de gånger jag har haft med dem att göra tycker jag att de inte varit annat än professionella.

Samtidigt så var det inte så länge sedan som några turistande svenska poliser fick beröm för sitt ingripande på en tunnelbana i New York eller hur det nu var, där de utan att använda övervåld tog kontroll över någon situation jag inte riktigt minns. (Var det en lodis som stökade eller hur var det?) Sen verkar ju folk i allmänhet, inte minst här på Flashback, tycka att den svenska polisen med sina inkvoteringar och sin ideologiska förankring är allt för vek.

Hur kommer det sig att uppfattningar om den svenska polisen är så skilda? Är det för att polisen agerar olika beroende på vem de har att göra med (ålder/kön/etnicitet)?

Är det för att den amerikanske poliskulturen svämmar över till Sverige? Jag tänker då framförallt på de dödsskjutningar av svarta män som fick hela Black Liver Matter grejen att rulla igång? Gör folk inte skillnad på svensk och amerikansk polis? En snut är alltid en snut? Identifierar sig människor av ickesvensk etnicitet med den svarta mannen i USA?

Eller handlar det bara om att olika rykten sprids, någon som kände någon som blev markad av en polis någon gång?

Det här är något jag suttit och grubblat på och jag hade gärna fått veta vad andra tänker.
Citera
2017-01-16, 20:44
  #2
Medlem
Anarkhoss avatar
Är man en wannabe-gangster till blatte så tycker man att de är för tuffa, eftersom polisen ibland dyker upp med sin bil i förorten där dessa då måste avbryta sin drogförsäljning i några minuter. Verkligen jättehemskt. Stackars små blattar som får vara med om sådana trauman i rasistiska Sverige!

Är man normal så tycker man att de är veka cucks som borde anammat andra länders poliser.
Citera
2017-01-16, 21:58
  #3
Medlem
Jag är inte dömd för något eller haft mycket med polisen att göra men har varit med om både ytterst trevliga poliser och totala fittor(eller kukhuvuden för att vara lite pk) jag inte förstår hur de passerade psyktesterna.

Sen är det ju ett yrke som lockar ganska olika typer av individer, inte bara de som vill göra något för oss andra. Ganska många verkar mest ute efter att få skrika utan risk att någon skriker tillbaka.

Titel har heller verkligen inget med person att göra även om många vill tro det, ta tex Kapten Klänning som ett exempel på vad man kan råka ut för.

Och ja, självklart spelar kön, etnicitet etc stor roll, allt beroende på situation och gällande polis.

För att svara på din fråga säger jag att de är för tama, men jag tycker "tuffheten" är ett klart större problem.
Jag kan själv lyckligtvis inte dra alla poliser över en kam.


Hade helst sett större poliskår, mindre civilpoliser och rotation på personalen. Då kanske upplevelserna av polisen skulle skilja lite mindre, ja och att allt blir lite tryggare också.
Citera
2017-01-17, 00:10
  #4
Medlem
Det är väl alltid lättast att spela från läktaren

Folk som inte vet vad de snackar om vet ju alltid bäst. Så är det väl om allt, från polisen till fotboll till snickeri till rörmokeri

Och eftersom det är så lätt (när man inte känner till/behöver bry sig om verkligheten) så blir väl folk förbannade när inte det resultat uppnås som man tror sig så lätt hade ordnat själv om man var i samma sits

Kriminella blir ju arga för de blir av med pengar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback