Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-18, 18:34
  #13
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Ja mycket givande. Jag känner att det är väldigt få jobb(inom IT) som är så lärorikt som programmering. Inte bara lär man sig det tekniska men även verksamhetsflödet. Kunskap om verksamhetsflödet är mycket bra att ha i bagaget eftersom det är sådan kunskap företag kräver utöver programmeringen. Det är även det svåraste att lära sig(när det gäller utveckling utav erp-system) eftersom det är inte ovanligt att sådan verksamhetslogik är en självklarhet för de gamla programmerarna men inte så självklart för oss nya. Det är alltså dold kunskap som inte är lättillänglig eller dokumenterat.

Edit: hur väldokumenterat verksamhetslogiken är beror på vilket företag man jobbar på.

Okej! Så det låter som att programmeringen gör att man får en bättre förståelse för verksamhetens helhet?

Vill du i framtiden fortsätta med programmeringen eller har du sikte på något annat yrke inom IT-världen?
Citera
2017-01-18, 21:25
  #14
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Tack för svar.

Jag menar; vilket program ligger närmast systemvetare om man är intresserad av just systemvetare; men inte vill studera programmering.
Ingen aning men om jag får spekulera så skulle jag gissa på Affärssystemprogrammet. Tror ändå att de inte berör mycket av systemutvecklingen. Utan fokuserar mer på affärssystemen eller ERP(Enterprise Resource Planning) som det heter internationellt.
Men jag tycker att du fortfarande kan välja Systemvetenskap. Programmering är nyttigt att förstå oavsett om du jobbar med det eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Okej! Så det låter som att programmeringen gör att man får en bättre förståelse för verksamhetens helhet?

Vill du i framtiden fortsätta med programmeringen eller har du sikte på något annat yrke inom IT-världen?
Ja utan tvekan. Systemen finns där för verksamheten, inte tvärtom.

Jag kommer fortsätta som programmerare ett bra tag till. I framtiden vill jag helst gå från en programmerare till arkitektrollen där man främst jobbar med att designa/modellera lösningen till ett projekt. Det är dock långt i framtiden och jag vill helst avancera mig i programmering. Att ha rollen som "Solution architect" kräver att man har bra koll på tekniken och programmeringen.
Citera
2017-06-29, 22:16
  #15
Medlem
SoulAmazins avatar
Bumpar upp tråden!

Några mer här som är systemvetare, IT-folk med systemvetarkollegor eller bara folk som har vänner som är systemvetare? Berätta gärna!
Citera
2017-07-03, 16:39
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Någon systemvetare härinne som vill berätta var ni ligger lönemässigt? Och vad ni hade för ingångslön?

Samt; vilken tror ni är "närmaste" om en person är intresserad av att bli systemvetare, men ej vill plugga mer programmering än kanske max 15 p

Dom flesta systemvetarprogram är ganska tunna när det kommer till programmering, Tror systemvetarprogrammet på SU endast har 15hp obligatoriska kurser där man faktiskt programmerar. Däremot så skulle jag rekommendera att läsa programmeringskurser om tillfälle ges, det kan verka trögt i början men det blir roligare när man kommer in i det.

Jag har lite erfarenhet ifrån systemvetenskap om du hade några frågor.
Citera
2017-07-03, 18:38
  #17
Medlem
Aristocless avatar
Hej,

Jag ser systemvetaren som en organisatör inom IT.
Ett bra ingångsjobb som systemvetare är att jobba inom funktionstest:
1. Relativt låg ingångströskel.
2. Du får goda domänkunskaper.
3. Du jobbar ofta som en "miniprojektledare" mellan både utvecklare, kravställare, projektledare samt kunder/slutanvändare. Min erfarenhet är att funktionstestaren oftast är den som egentligen driver projektet framåt, antagligen eftersom det är testperioden (oavsett utvecklingsmetod) som begränsas när projekt/iteration blir försenat.

Med ovanstående kunskaper kan du välja att antingen fördjupa dig inom test (funktionstest, teknisk test, testautomation, UI/användarperspektivet) eller fortsätta den organisatoriska banan mot:
1. Projektledare
2. Miljöansvarig
3. Releaseansvarig
4. Kravställare
5. Systemägare
osv..

Jag vill påpeka att ovanstående är ju såklart inte en sanning, utan mer ett perspektiv hur man kan välja att utforma sin jobbkarriär. Ett tips är att gå på studiebesök hos företag och helt enkelt fråga hur det ser ut hos dem och vilka roller inom företaget det finns.

Jag själv är systemvetare och hade som ingångslön 25k, nu fem år senare har jag 36k i månaden, med goda utsikter för fortsatt höjning.
Citera
2017-07-04, 01:22
  #18
Medlem
Är det vanligt få jobb utomlands som Systemvetare?
Citera
2017-07-04, 06:05
  #19
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stonehard
Är det vanligt få jobb utomlands som Systemvetare?
Om det är vanligt eller inte kan jag inte svara på men om du kan (bra) tyska så är Tysklands IT-marknad het och erbjuder generellt bättre löner än den svenska. Kolla in stepstone.de t.ex. Finns massor att söka.
Citera
2017-07-05, 08:26
  #20
Medlem
xid0ns avatar
Finns även konsultbolag här i Sverige som har kontor utomlands som mer än gärna hjälper dig om du vill testa på/flytta till ett av de kontoren.
Citera
2017-07-06, 13:05
  #21
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristocles
Hej,

Jag ser systemvetaren som en organisatör inom IT.
Ett bra ingångsjobb som systemvetare är att jobba inom funktionstest:
1. Relativt låg ingångströskel.
2. Du får goda domänkunskaper.
3. Du jobbar ofta som en "miniprojektledare" mellan både utvecklare, kravställare, projektledare samt kunder/slutanvändare. Min erfarenhet är att funktionstestaren oftast är den som egentligen driver projektet framåt, antagligen eftersom det är testperioden (oavsett utvecklingsmetod) som begränsas när projekt/iteration blir försenat.

Med ovanstående kunskaper kan du välja att antingen fördjupa dig inom test (funktionstest, teknisk test, testautomation, UI/användarperspektivet) eller fortsätta den organisatoriska banan mot:
1. Projektledare
2. Miljöansvarig
3. Releaseansvarig
4. Kravställare
5. Systemägare
osv..

Jag vill påpeka att ovanstående är ju såklart inte en sanning, utan mer ett perspektiv hur man kan välja att utforma sin jobbkarriär. Ett tips är att gå på studiebesök hos företag och helt enkelt fråga hur det ser ut hos dem och vilka roller inom företaget det finns.

Jag själv är systemvetare och hade som ingångslön 25k, nu fem år senare har jag 36k i månaden, med goda utsikter för fortsatt höjning.

Skulle du kunna beskriva ungefär hur en arbetsdag ser ut för dig? Vad finner du är mest tillfredsställande med ditt yrke?

Du nämner att du ser systemvetaren mer som en organisatör inom IT, och ja, sett till kursinnehållet i utbildningen så ser det onekligen ut så till stor del. Däremot verkar den absoluta merparten av de jobb som utannonseras vara just inom systemutveckling. Upplever du att det är svårt att få ett jobb inom IT som nyexad systemvetare vars arbetsuppgifter inte är systemutveckling för det mesta?
Citera
2017-07-16, 23:29
  #22
Medlem
Aristocless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Skulle du kunna beskriva ungefär hur en arbetsdag ser ut för dig? Vad finner du är mest tillfredsställande med ditt yrke?

Du nämner att du ser systemvetaren mer som en organisatör inom IT, och ja, sett till kursinnehållet i utbildningen så ser det onekligen ut så till stor del. Däremot verkar den absoluta merparten av de jobb som utannonseras vara just inom systemutveckling. Upplever du att det är svårt att få ett jobb inom IT som nyexad systemvetare vars arbetsuppgifter inte är systemutveckling för det mesta?

Ursäkta sent svar!
Eftersom jag har ett antal roller på företaget jag jobbar på så är det svårt att sammanfatta en vanlig dag.

Ska jag vara ärlig så förstår jag inte varför man läser systemvetenskap om man vill bli utvecklare. Det finns ju program som erbjuder mycket mer om man har det intresset. Men det kanske är möjligt att det finns systemvetarprogram som erbjuder djupgående kunskaper i programmering mm. Ser jag på mina klasskompisar så tror jag inte mer än 10 % jobbar som utvecklare.

Jag hade inga problem att få jobb efter utbildningen. Däremot har jag vart rekommenderad till samtliga företag jag jobbat för. Rekommendation ska man därför inte underskatta. Se därför till att du har bra kontakt med dina klasskompisar, besök IT-företag kontinuerligt och försök skaffa sommarjobb/extrajobb relaterat till din utbildning. Många jag känner fick sitt första jobb genom sin praktik, så välj praktikplats med omsorg.

Nu kanske du redan har svarat på detta tidigare i tråden, men vad skulle du vilja jobba med?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback