Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-16, 19:50
  #1
Medlem
Mollips avatar
Sveriges Radio P1 gör en serie om den öppna narkotikahandel som dom kallar Droger 24-7: Följ med in i ett parallellt samhälle. Radioprogrammet frågar hur den svenska polisen arbetar emot den öppna droghandeln bl.a. Har bara hört det från i dag och den efterföljande intervjun med en polischef på programmet Studio Ett som sändes kl.16.03.

Det jag var kritisk emot var att journalisterna inte frågade om polisens totala arbete mot narkotika, egentligen sveriges lag, innebär en minskad prioritering mot handeln. Det finns BRÅ rapport som visar att sedan eget bruk blev kriminaliserat och fick fängelse i straffskalan flyttades fokus från narkotikahandel till narkotikabrukare. Bjuder gärna på länken: Kriminaliseringen av narkotikabruk En utvärdering av rättsväsendets insatser BRÅ-rapport 2000:21.

Citera
2017-01-18, 16:22
  #2
Medlem
Gynekologstols avatar
Nedanstående reportage måste vara de dummaste jag har hört.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6610665

Darkweb är en välsignelse som i princip har eliminerat riskerna med narkotika för vanliga svenssons. Kvaliten är generellt hög, du riskerar (i praktiken) inte att åka fast och du behöver inte utsätta dig för att handla på gatan.

Tar SR upp någon av dessa aspekter i sitt reportage? Nej, istället så drar man till med myten om att tabletter är förfalskade och innehåller konstiga preparat. Det enda de vill uppnå är att skrämma bort människor från en välfungerande marknad som i praktiken har gjort Sveriges narkotikalagstiftning obsolet. Det skulle inte förvåna mig om det visar sig att hela historien med Anders är påhittad från början till slut. Fake news som journalister själva säger.
Citera
2017-01-19, 15:10
  #3
Medlem
Gynekologstols avatar
Sveriges radio fortsätter att överdriva.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=412

Hade det inte varit enklare om de hade varit ärliga och sagt att de längtar tillbaka till tiden då patienterna stod med mössan i hand och bockade för sina atarax mot panikångest?
Citera
2017-01-20, 04:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Fake news som journalister själva säger.

De vinklar även Sanningen till fake news, men sannolikt inte med illvilja utan snarare beroende på en genuin oförmåga att förstå ett jävla dugg av vad de 'rapporterar' om.
Hänga på polisstationer för att fånga upp intervjuobjekt..
Som man letar finner man. Helt ointressant reportage.

En välvillig tolkning är att journalisterna söker plantera frön i opinionen för en bredare legalisering. Den typen av 'snetändningar' som reportaget tog upp skulle ju lätt undvikas, samtidigt som staten fick in lite skattekronor.

Men jag tror att detta är att ge journalisterna för mycket cred.
__________________
Senast redigerad av D-Reign 2017-01-20 kl. 04:15.
Citera
2017-01-21, 11:49
  #5
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
De vinklar även Sanningen till fake news, men sannolikt inte med illvilja utan snarare beroende på en genuin oförmåga att förstå ett jävla dugg av vad de 'rapporterar' om.
Hänga på polisstationer för att fånga upp intervjuobjekt..
Som man letar finner man. Helt ointressant reportage.

En välvillig tolkning är att journalisterna söker plantera frön i opinionen för en bredare legalisering. Den typen av 'snetändningar' som reportaget tog upp skulle ju lätt undvikas, samtidigt som staten fick in lite skattekronor.

Men jag tror att detta är att ge journalisterna för mycket cred.
Det är nog en väldigt välvillig tolkning. Jag tror som sagt att man vill skrämma människor från att köpa knark (och andra tabletter) via internet genom att sprida myten om att dessa skulle vara extra farliga. Hur ofta har vi inte hört vitrockar säga att man inte vet vad man får om man beställer från nätapotek?

Vad det handlar om är givetvis kontroll. Läkarna och människor inom myndigheter är helt enkelt frustrerade över att det finns ett riskfritt sätt att runda dem och deras kontroll, förmaningar och journaler.

Jag är medveten om att det förekommer förfalskade läkemedel (även utan aktiv substans), men dessa är enligt min mening ganska lätta att identifiera. Om man använder samma principer som vid annan handel (om det är för bra för att vara sant...), granskar annonser och bilder samt läser omdömen så hävdar jag att sannolikheten för att få något annat än det som man har beställt är liten. Det är mycket lätt att identifiera källarkopior och RC-droger om man handlar på exempelvis flugsvamp.

Med all sannolikhet så har Anders i reportaget beställt Stilnoct och tagit för många, om inte hela historien är påhittad som sagt. Samma sak skulle ha hänt om han hade använt tabletter från ett apotek.
Citera
2017-01-24, 03:57
  #6
Medlem
Hear hear..

Allt du skriver stämmer säkert. Personligen är jag föga investerad i ämnet då jag endast röker gräs (för att det är nyttigt.. och kul) och dricker alkohol (för att det är lagligt.. och kul) och liksom aldrig förstått hägringen med allt annat som finns att tillgå.
Citera
2017-02-06, 13:28
  #7
Medlem
kan inte annat än att hålla med den här artikeln där de kritiserar SR för att inte skilja på hashrökare och horsare.

Citat:
Heroin addiction is the main problem in this story. But the reporter seems to draw a direct connection between people who used to buy hash from Zaka every once in a while and the heroin addicts on Sergels torg in Stockholm, who would do just about anything to get hold of smack.
Citera
2017-02-17, 15:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Hear hear..

...och liksom aldrig förstått hägringen med allt annat som finns att tillgå.

För att det är kul och annorlunda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback