Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-18, 01:38
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Shiet vad jobbigt du har, lider med dig! Jag tycker det låter som du har riktig utvecklad benhinneinflammation och det är definitivt inte kul.... Men ändå: Underbart du har humor och kan skratta åt eländet, det brukar funka för mig med när det är som värst.

Har du pratat med arbetsgivaren om det eländes golvet? Du lär ju inte vara den enda i personalen som har besvär/skitont? Om du vore lite sjukskriven kanske det tar skruv? Finns skyddsombud? Hårda golv är enligt mig en klar hälsofara för alla som måste gå mycket.

Ja, testa absolut Voltaren salva. Smörj 2 ggr per dag och se till att massera in den ordentligt, det funkar mycket bättre då än om man bara smetar på. Du kan lugnt kombinera med Alvedon, var inte rädd för att ta lite receptfria mediciner.

Har du testat om du blir bättre av värme eller kyla? Köp en vetekudde man värmer i micron, det är bra att ha i vart fall. Kyla kan du testa med en påse ärter eller liknande från frysen, funkar det finns det kylkuddar att köpa.

Sen när det gäller skor och sulor. Du borde ha stötdämpning. Vet inte vad du jobbar med, kanske kan du ha löparskor på jobbet? Eller kolla här t ex, gelé inne i klacken på arbetsskor: http://arbesko.com/se/added-value/energy-gel/

En sak till: När man haft ont länge så lägger man sig till med felställningar eftersom det är kroppens sätt att skydda sig mot smärta. Man blir så van det att man inget märker. Lurpassa på dig själv och tänk på hur du går, sätter ner fötterna, sträcker knäna. Hur står du? Översträckta knän, hållning i övrigt ända upp till huvud och axlar? Det här kan låta fånigt men du kanske behöver lära dig gå och stå igen... Det här tar tid, man får försöka ha det i bakhuvudet, "gå fint, stå fiiiiint"!

Om du aldrig varit till sjukgymnast/fysioterapi tycker jag du borde ge det en chans. Det finns de som är specialintresserade av idrottsskador och fötter, försök få tag på en sån.

Sen tycker jag du ska skippa löpträningen tills det här har läkt, hitta på nån annan motion tills vidare. Skulle faktiskt önska dig en lång semester då du ligger på playan och vilar upp dig i solen, har en liten turistmassös som tar hand om dig, går barfota i varm sand, simmar i havet...

Sköt om dig och lycka till.



Hehehe, skyll dig själv, det är inte alls synd om dig!

Nämen vännen, mamma Smurfsmurf tycker du ska vara rädd om dig, du har ju ett varnande exempel här i tråden hur det kan bli... Kör på med Voltaren som jag beskrev och kanske nåt annat också, lycka till.

Tack för de vänliga orden och tipsen Smurfsmurf 😊 Det blev inte så jävligt ikväll som jag trodde, 8/10 ungefär när jag har benet under mig.
Lite semester hade ju inte varit fel och en semestermassös låter jävligt trevligt 😉 men att sjukskriva mig är inget alternativ då det är ett familjeföretag med farsan som ägare och chef samt att jag själv sitter i styrelsen (litet aktiebolag) så ska jag klaga på någon så får det bli på mig själv! Vi säljer utrustning till frukt- och bärodlare i Norden så det blir att jag springer fram och tillbaka i bygget när jag hjälper kunder som kommer, jag mätte hur många steg jag går i jobbet om dan och jag snittar nu på vintern runt 7-8000 steg på sommaren 10000. Har just nu halvhöga vinterkängor med iläggssula som jobbarskor och i o med mina höga fotvalv så slutar alla mina skor med att jag går inåt och nästan snuddar marken med insidan av foten efter ett litet tag.

Kan tillägga att jag varken löptränar eller någon annan form av träning förutom när jag är i skogen eller när vänsternäven tränar vid öldrickande... 😊 Ligger runt 100 pannor så några extra kg har jag allt som inte skadar att mista! Jag försöker visserligen att gå rakryggad men när jag sitter så sjunker jag gärna ihop.

Det där med att ligga rätt är ganska intressant, jag somnar alltid på höger sida eftersom att det räcker med ett litet tryck över vänstra brösthalvan för att det ska börja kännas extremt obehagligt i hjärttrakten (har varit hos husläkaren för detta och tydligen har jag en inflammation i nån muskel i bröstet, inte i hjärtat dock) och jag vaknar alltid på rygg, det kanske har någon negativ verkan att jag alltid somnar liggandes på höger bens sida... har inte tänkt på det förut. Har dessutom sömnapne så jag sover med en cpap-mask varje kväll, har svårt att se sammanhanget just där men fan vet om det inte finns något ändå för benet började bråka strax efter att jag fått cpap'en...

Jag gick några gånger hos en sjukgymnast/dietist men det var innan benet började krångla så pass det gör nu, jag kände efter några gånger att hon inte kunde hjälpa mig så jag avslutade det men kanske kan det vara värt att ge det en chans till! Voltaren testade jag i början men det hjälpte inte. 😩

Fan det där med senestern var en jävla bra ide, vi har hus i Södra Spanien, 500 meter från Costa del Sols bästa strand, kanske en rekreationsresa dit skulle vara nyttig, jag var där i november/december och då var benet bättre, jag hade fortfarande känningar men inte lika jäkliga! så fort jag klev av planet i Kastrup så började skiten igen...

Ha de!
Citera
2017-01-18, 01:40
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabkocken
Fan det låter inte kul hörru!

Jag var ute å krökade till det inatt å tyckte det var en bra idé att stå å hoppa på plats ett par gånger mest för att visa för mig själv att jag inte hade värk någon annanstans och att jag är frisk från smärtan! Senare på kvällen fick jag en tokvärk i benet igen, nu dock högre upp på benet. Senare (och fullare) så lekte jag med en polares hundvalp genom att jaga henne ganska intensivt. Jävla idioti

Sen jag gick upp ur sängen har jag haft en sån jävla värk, satte mig vid datorn, hjälpte inte det heller. Tog en ipren och en promenad, värk till och från under promenaden, men efter en stund kändes det knappt längre. Nu satte jag mig igen, värker i benet. Suck....

Hjälper voltaren salva med att läka möjligtvis?

Haha ja fan vad dum man blir av spriten ibland... 😉 Hoppas att det löser sig med benet för dig!

Ha de! 😊👍🏽
Citera
2017-01-18, 01:44
  #15
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabkocken
Hehe tack SmurfSmurf! är du möjligtvis läkare/ortoped? Känns som att du har full koll på sånt här, vilket är väldigt betryggande!

Nä, det är learning by doing, har haft problem med leder/muskler sen jag var barn och fått lära mig mycket allt eftersom om hur man håller smärta borta/hanterbar med diverse trix och fix. Till sist blivit sjukpensionär pga detta och en del annat och leker hobbyläkare emellanåt. Har bl a haft benhinneinflammation när jag var i din ålder som tog en evig tid att läka. Hade jag vetat då vad jag vet idag hade det inte behövt bli så.

Tycker det är så otroligt synd att många går och drar med diverse krämpor helt i onödan, som man hade kunnat slippa med enkla medel typ de vi pratat om här.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback