Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-16, 18:39
  #1
Medlem
FrankEinsteins avatar
Jag kommer förhoppningsvis inom en överskådlig framtid kunna "ta över" en lägenhet och således ett stycke förstahandskontrakt. Hur fungerar det med besittningsrätt och vilka regler gäller?

Om jag skriver mig på adressen i dag, när har jag då rätt att ta över kontraktet på laglig väg?

Kort och koncist, krusiduller äro överflödiga.
Citera
2017-01-16, 18:51
  #2
Medlem
Så vitt jag förstår, så funkar det inte på det sättet.
Hyresvärden (fastighetsägaren) har ett avtal med förstahandshyresgästen, inte med den som hyr i andra hand.
Alltså får man inte automatiskt rätt att ta över ett förstahandskontrakt, bara för att man har bott där i andra hand en längre tid.
Citera
2017-01-16, 19:10
  #3
Medlem
Hadde vart så lätt å ta sno lägenheter då, smyg folkbokföra sig på en lgh å sen komma å ta den
Citera
2017-01-16, 19:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankEinstein
Om jag skriver mig på adressen i dag, när har jag då rätt att ta över kontraktet på laglig väg?

Kort och koncist, krusiduller äro överflödiga.
Aldrig.
Citera
2017-01-17, 12:44
  #5
Medlem
FrankEinsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Hadde vart så lätt å ta sno lägenheter då, smyg folkbokföra sig på en lgh å sen komma å ta den
Jo, jag förstår. Ändå har jag hört från så många att det finns något sätt att göra detta på.

Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Aldrig.
Har du tips på andra tillvägagångssätt för att på laglig vägg få ta över ett kontrakt?
Citera
2017-01-17, 12:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankEinstein
Har du tips på andra tillvägagångssätt för att på laglig vägg få ta över ett kontrakt?
Nix.
Citera
2017-01-17, 13:04
  #7
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankEinstein
Har du tips på andra tillvägagångssätt för att på laglig vägg få ta över ett kontrakt?

Kontakta hyresvärden. Är det en privat värd har du alltid en chans motsvarande att du har en god inkomst, talar svenska utan brytning och är trevlig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback