Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-03, 17:17
  #13
Medlem
Opererade ut mina visdomständer i underkäken för ett par år sedan. Jag kunde hålla en redovisning på universitetet två dagar efter extraktionen. Förbered dig på att ha ont och att inte direkt kunna äta ordentligt på en vecka eller två.
Citera
2019-10-08, 20:37
  #14
Medlem
Gammal tråd men jag svarar ändå, jag har dragit ut mina visdomständer i underkäken för att de låg snett framåt och tryckte på tänderna framför. Jag tog bort dem vid två olika tillfällen. Det gjorde inte speciellt ont när tandläkaren tog bort dem, sprutorna med bedövning gjorde ondare.

När bedövningen släppte efter ca 2 timmar gjorde det lite ont, men alvedon och ipren hjälpte första dygnet.
Man spottade en del blod första dygnet och det blev en del blod på huvudkudden efter första natten, man fick försöka äta på ena sidan av munnen så inte matrester åker ner i såret. Räkna med dålig andedräkt första dagarna innan såret läkt.

Lite avtrubbad var man dagen efter och lite molnande värk, men jag hade förväntat mig värre, nu fick man spräcka mina tänder för att få ut dem, men rötterna var ändå hyfsat bra så det var inget större bekymmer att få ut dem.

Jag fick lugnande tablett före ingreppen, jag tror att man kan få det före ett sådant ingrepp om man är nervös och lite illa till mods.

Skönt att de är borta nu, lättare att göra rent längst bak i munnen nu.
Citera
2019-10-08, 20:54
  #15
Medlem
bunjackens avatar
Drog ut en igår eftermiddag i överkäken det gick smidigt jag fick bedövning andra sticket gjorde lite ont men värst var smaken av bedövningsmedlet och bedövningen kändes konstig sen efter en stund kom tandläkaren tillbaka och började greppa tanden med tång och vicka tog bara några minuter men ljudet var obehagligt

Självklart blödde det en del under ett par timmar så blodsmak i munnen när bedövningen släppte efter några timmar så gjorde det lite ont men jag behövde ingenting emot det hade jag bara gurglat med lite vodka eller tagit nån enkel värktablett så hade smärtan säkert helt försvunnit på kvällen svullnade det lite

Tänk på att försöka låta bli att äta under ett par timmar även dricka ingen rökning eller snusning heller. sen även om matrester fastnar ska du inte vara där med tungan.
Citera
2019-10-08, 21:09
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Drog ut en igår eftermiddag i överkäken det gick smidigt jag fick bedövning andra sticket gjorde lite ont men värst var smaken av bedövningsmedlet och bedövningen kändes konstig sen efter en stund kom tandläkaren tillbaka och började greppa tanden med tång och vicka tog bara några minuter men ljudet var obehagligt

Självklart blödde det en del under ett par timmar så blodsmak i munnen när bedövningen släppte efter några timmar så gjorde det lite ont men jag behövde ingenting emot det hade jag bara gurglat med lite vodka eller tagit nån enkel värktablett så hade smärtan säkert helt försvunnit på kvällen svullnade det lite

Tänk på att försöka låta bli att äta under ett par timmar även dricka ingen rökning eller snusning heller. sen även om matrester fastnar ska du inte vara där med tungan.


Ja precis, bra tips där, även sköljning med Corsodyl blev jag anbefallen att göra i en vecka efter för att förbättra läkningen och minska risken för infektioner i såret efter tanden.

Hoppas det känns bra för dig nu efter gårdagens uttagning av tanden!
Citera
2021-06-07, 13:34
  #17
Medlem
Dragit ut tre tänder. Alla med stora, men okomplicerade rötter.

2 i överkäken. Lätt som en plätt. tog 2-3 dagar med lite ont och sen var allt okej.

1 i underkäken som var förjävlig rent ut sagt. Feber, frossa i tre dagar och kunde inte tänka/sova/ligga still pga smärta. Käka värktabletter i säkert 3 veckor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback