Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-16, 17:22
  #1
Medlem
Hej!

Jag ska dra ut mina visdomständer. En åt gången.

Jag undrar hur man påverkas, svårt att prata dagen efter? Eller kan man återgå som vanligt i princip?
Jag pluggar och båda datumen jag ska dra ut tänderna har jag en examination.


Någon med erfarenhet?
Citera
2017-01-16, 17:26
  #2
Medlem
Jernmaskens avatar
Du hittade ingen liknande tråd i samma ämne? Seriöst??
OK, du bör inte ha något inplanerat direkt efter så du kan gå hem och spotta blod. I övrigt ska detta inte vara något problem.
Citera
2017-01-16, 17:39
  #3
Medlem
Lite rörigt, undrar du om dagen efter eller samma dag?
Eftersom du inte säger vilka tänder det är så är det svårt att svara på. Men är det underkäken så blir man rätt sliten och ligger gärna lågt i flera dagar. Överkäken är lite bättre men jag hade inte haft lust att göra något för seriöst då. Hade helst stannat hemma resten av dagen.
Citera
2017-01-16, 17:44
  #4
Medlem
Problematiskt flera dagar efteråt i mitt tycke.
Citera
2017-01-16, 19:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Lite rörigt, undrar du om dagen efter eller samma dag?
Eftersom du inte säger vilka tänder det är så är det svårt att svara på. Men är det underkäken så blir man rätt sliten och ligger gärna lågt i flera dagar. Överkäken är lite bättre men jag hade inte haft lust att göra något för seriöst då. Hade helst stannat hemma resten av dagen.

Ja lite rörigt :P Skrev snabbt.

Det är underkäken. En tand åt gången.
Dagen efter / 2-3 dagar efter. Handlar inte om super seriösa saker, men en muntlig redovisning (typ 5min snack dvs).

Blir man helt fucked så man inte kan prata och sånt eller? Eller går det att bita ihop 1h typ?
Citera
2017-01-16, 20:30
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Hej!

Jag ska dra ut mina visdomständer. En åt gången.

Jag undrar hur man påverkas, svårt att prata dagen efter? Eller kan man återgå som vanligt i princip?
Jag pluggar och båda datumen jag ska dra ut tänderna har jag en examination.


Någon med erfarenhet?

Ganska omöjligt att svara på då det mycket beror på hur rötterna ser ut. Är de hyggligt raka blir det mindre problem, men ser de ut som skruvar och man t.o.m. måste spräcka tanden blir det självfallet mer problem.

Det blir lite avdelning: "Hur långt är ett snöre". Rätt personligt med andra ord.
Citera
2017-01-16, 20:42
  #7
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Jag har opererat ut en visdomstand hos käkkirurgen. De skar upp en hel del och "hackade lite" i kökbenet eftersom de inte kunde få loss tanden annars. Jag såg ut som om jag hade påssjuka efteråt, men konstigt nog i princip ingen smärta alls.
Citera
2017-01-16, 20:54
  #8
Medlem
Axells avatar
Jag har dragit ut alla mina visdomständer. Personligen kände jag ingen direkt jättesmärta efter operationerna, men i ungefär 2 veckor efter dem så stördes jag ändå av det så jag vaknade varje natt värktabletterna började att sluta att verka. Dock gick jag till jobbet och levde ett normalt liv under denna period. Dock ska man ju inte sticka under stolen att det är indviduellt hur man upplever det.
Citera
2017-01-16, 20:59
  #9
Medlem
När jag har dragit ut mina visdomständer så fick jag ta värktablett första 3-4 dagarna. Blod spottade jag bara i någon timme efteråt.

I övrigt ingenting som påverkade mig. Jag kunde leva precis som vanligt hela tiden utan avbrott.

Men som någon nämnde i tråden. Om det är beroende på hur roten ser ut så borde tandläkaren kunna rådfrågas om det blir en lätt eller komplicerad utdragning.
Citera
2017-01-16, 22:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Ja lite rörigt :P Skrev snabbt.

Det är underkäken. En tand åt gången.
Dagen efter / 2-3 dagar efter. Handlar inte om super seriösa saker, men en muntlig redovisning (typ 5min snack dvs).

Blir man helt fucked så man inte kan prata och sånt eller? Eller går det att bita ihop 1h typ?

Det kan göra riktigt ont i flera dagar om du har otur. Och då menar jag riktigt jävla jag-skiter-i-allt-jag-vill-bara-sova-ont.
Citera
2017-01-16, 22:18
  #11
Medlem
--corys avatar
Finns super bra videon på Youtube om förberedelser! Se till att du har Alvedon hemma. Ät nyttigt innan så kroppen bättre kan läka sig. Ha fryspåsar hemma (de i gele är bäst) och flytande föda.

Vila dig med många kuddar under huvudet.

Lycka till!
Citera
2017-03-03, 16:28
  #12
Medlem
Hawxs avatar
Jag drog ut alla fyra samtidigt för ett tag sen. Rekommenderar ej att aktivera dig de närmsta dagarna efter operation då jag själv var mulad i två veckor ungefär. Annars som andra säger, förbered med fryspåsar och mjuk föda. Jag höll mig endast till vatten och Proviva men då som sagt fick jag plocka 4st samtidigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback