Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-16, 17:19
  #1
Medlem
hej
för två år sedan så blev jag tagen av polis när jag hade använt mig av lite droger. nu, nästan 2 år efter så blir jag uppringd av polisen för att få skriva på ett papper om ett föreläggande (erkännande).
på föreläggandet står det att jag har 14 dagar på mig att skriva under och skicka tillbaka det. men även att brottet preskiberas mycket snart. så snart som den 24 januari. jag pratade med polisen den 10 och erkände då.
vad händer om jag inte skickar in detta? preskiberas det då? slipper jag betala mina dagsböter som dom föreslår?
tack på förhand
Citera
2017-01-16, 17:26
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t.o.a.o.09
hej
för två år sedan så blev jag tagen av polis när jag hade använt mig av lite droger. nu, nästan 2 år efter så blir jag uppringd av polisen för att få skriva på ett papper om ett föreläggande (erkännande).
på föreläggandet står det att jag har 14 dagar på mig att skriva under och skicka tillbaka det. men även att brottet preskiberas mycket snart. så snart som den 24 januari. jag pratade med polisen den 10 och erkände då.
vad händer om jag inte skickar in detta? preskiberas det då? slipper jag betala mina dagsböter som dom föreslår?
tack på förhand

I princip ja
Citera
2017-01-16, 17:42
  #3
Medlem
Soluss avatar
Om preskribtionstiden löpt ut kan de ju inget göra åt saken. Om dessa 14 dagar räcker till att vänta till efter den 24 januari så kan du strunta i det, antar jag, och komma undan. Vad som händer om du inte skriver på är att du kommer bli kallad till en rättegång, men den lär knappast hinna infinna sig innan den 24 januari.
Citera
2017-01-16, 17:50
  #4
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Om preskribtionstiden löpt ut kan de ju inget göra åt saken. Om dessa 14 dagar räcker till att vänta till efter den 24 januari så kan du strunta i det, antar jag, och komma undan. Vad som händer om du inte skriver på är att du kommer bli kallad till en rättegång, men den lär knappast hinna infinna sig innan den 24 januari.

Kan ett ärende preskriberas när åklagaren har en misstänkt att åtala?
Citera
2017-01-16, 17:54
  #5
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Kan ett ärende preskriberas när åklagaren har en misstänkt att åtala?
Absolut. Såhär står det på polisens hemsida:
Citat:
Preskriptionstiderna, eller när en brottsutredning definitivt avslutas, är generellt två år, fem år, eller tio år. Ett mord kan i princip aldrig bli preskriberat, men i praktiken sker det efter en mansålder på 70 år. Det är då troligt att förövaren inte längre är i livet. Fram till brottets preskriptionstid blir ett ärende egentlig mening inte nedlagt. Tillkommer det nya omständigheter kan polisen omedelbart återuppta ett ärende.

Det tolkar jag som att efter två år (som är preskriptionstiden för narkotikabrott) så läggs ärendet ned om ingen finns åtalad, vilket TS inte är (än). Rätta mig gärna om jag har fel här.
Citera
2017-01-16, 18:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Absolut. Såhär står det på polisens hemsida:


Det tolkar jag som att efter två år (som är preskriptionstiden för narkotikabrott) så läggs ärendet ned om ingen finns åtalad, vilket TS inte är (än). Rätta mig gärna om jag har fel här.

jag är ju åtalad och har erkänt men domen har inte kommit. det står bara att deras förslag är dagsböter och att jag måste skicka in papperna på att jag har läst det och godkänt det för att fallet sen ska kunna avslutas

där står också en liten notis om att det måste skyndas på få fallet preskiberas om 14 dagar.
Citera
2017-01-16, 19:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t.o.a.o.09
jag är ju åtalad och har erkänt men domen har inte kommit. det står bara att deras förslag är dagsböter och att jag måste skicka in papperna på att jag har läst det och godkänt det för att fallet sen ska kunna avslutas

där står också en liten notis om att det måste skyndas på få fallet preskiberas om 14 dagar.

och om du inte skriver på så faller ärendet Klart slut. Men du kan få problem med t ex körkort
Citera
2017-01-16, 19:43
  #8
Medlem
Bongomans avatar
Jaha, polisen vill ha en fin pinne i statistiken och ett godkännande av åtalet innan det preskriberas. Så kan man också göra. Om ingen delger stämning, i praktiken kallar till rättegång, med stämningsman eller frivillig underskrift, innan den 24 januari kan de inte göra ett skit. Frågan är om de kommer ut med en bastant gubbe innan deadline. Det är en vecka kvar så det finns viss chans till det. Jag rekommenderar en kortare semester på annan address. Om de vet din arbetsplats skulle jag satsa på att inte vara där de sista dagarna.
Citera
2017-01-16, 19:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plofs
och om du inte skriver på så faller ärendet Klart slut. Men du kan få problem med t ex körkort
hur menar du med problem med körkort?
Citera
2017-01-16, 20:15
  #10
Medlem
Skriv inte på ett jack shit. Det här kommer läggas ner
Citera
2017-01-16, 21:58
  #11
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t.o.a.o.09
jag är ju åtalad och har erkänt men domen har inte kommit. det står bara att deras förslag är dagsböter och att jag måste skicka in papperna på att jag har läst det och godkänt det för att fallet sen ska kunna avslutas

där står också en liten notis om att det måste skyndas på få fallet preskiberas om 14 dagar.

Vad menar du, har ni haft en huvudförhandling? Det låter inte troligt då du verkar ha fått hem ett strafföreläggande. Det låter märkligt att man har valt att skicka ut ett strafföreläggande, det borde inte åklagaren ha gjort med tanke på preskriptionsrisken. Denne borde ha skickat in en stämningsansökan istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Jaha, polisen vill ha en fin pinne i statistiken och ett godkännande av åtalet innan det preskriberas. Så kan man också göra. Om ingen delger stämning, i praktiken kallar till rättegång, med stämningsman eller frivillig underskrift, innan den 24 januari kan de inte göra ett skit. Frågan är om de kommer ut med en bastant gubbe innan deadline. Det är en vecka kvar så det finns viss chans till det. Jag rekommenderar en kortare semester på annan address. Om de vet din arbetsplats skulle jag satsa på att inte vara där de sista dagarna.

Det är åklagaren som skickar ut ett strafföreläggande, inte polisen. Det kan dock mycket möjligt vara så att åklagaren inte bedömer sig ha tid att ansöka om stämning och delge TS och därför försöka sig på en "fuling" som du beskriver det.
Citera
2017-01-16, 23:00
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t.o.a.o.09
hur menar du med problem med körkort?

Rapporten om drogfylla (om det var det) finns kvar dvs spärrtid på minst ett år
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback