Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-16, 16:59
  #1
Medlem
Hej Flashback!

Är ute efter att köpa en kamera för att fotografera mitt jobb. Arbetar som frisör, och vill nu börja ta bättre bilder än vad min iPhone 6 tar. Har kikat lite på kompaktkameror, och har bland annat kikat på Canon g7x och Sony A6300. Jag kan tänka mig betala runt 3000-7000.

Meningen med köpet är att också lära mig att använda en kamera. Viktigt att kameran ska kunna få fram detaljer då jag det är viktigt när man ska fota hår. Tar gärna alla tips jag kan få, och vad man bör kolla på som kan vara till min fördel när man ska fota hår.

Tack på förhand,

Med vänlig hälsning!
Citera
2017-01-16, 17:13
  #2
Medlem
Soluss avatar
Med den budgeten hade jag köpt en DSLR-kamera, utan tvekan. I automat-läge är de inte svårare att hantera än en kompaktkamera och du kan stegvis öva upp dina kunskaper för att ta bättre och bättre foton.
__________________
Senast redigerad av Solus 2017-01-16 kl. 17:18.
Citera
2017-01-16, 21:40
  #3
Medlem
Jag körde Nikon DSLRs förut, men har nu helt gått över till micro 4:3 som är sjuk behändigt, jag har en Panasonic GX7 Lumix och kan rekommendera den eller uppföljaren, gärna med ett fast 20 mm objektiv som funkar utmärkt i dåligt ljus, samt har bra möjlighet att skicka via wifi till telefon, eller även fjärrstyras via wifi.
Citera
2017-01-22, 18:54
  #4
Medlem
Om jag hade velat ha en liten kamera och var beredd att betala 7000kr hade jag utan att tveka köpt en x70 från fujifilm.
Citera
2017-01-23, 13:40
  #5
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chino07
Hej Flashback!

Är ute efter att köpa en kamera för att fotografera mitt jobb. Arbetar som frisör, och vill nu börja ta bättre bilder än vad min iPhone 6 tar. Har kikat lite på kompaktkameror, och har bland annat kikat på Canon g7x och Sony A6300. Jag kan tänka mig betala runt 3000-7000.

Meningen med köpet är att också lära mig att använda en kamera. Viktigt att kameran ska kunna få fram detaljer då jag det är viktigt när man ska fota hår. Tar gärna alla tips jag kan få, och vad man bör kolla på som kan vara till min fördel när man ska fota hår.

Tack på förhand,

Med vänlig hälsning!
I detta fall skulle jag satsa mer på ljussättning än kamera.

Välj en billig systemkamera och välj en stor softbox eller octabox.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback