Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-16, 07:17
  #1
Medlem
Hofmanns avatar
Jag insåg fort att både teknik och teknologi sprungit ifrån mig på sistone och har de senaste gångerna bara köpt nytt när maskinvaran börjat halta. Just nu har jag dock inte utrymme för nytt och funderar på vad man kan göra i uppgraderingsväg med en laptop. Jag har småskummat lite i andra trådar och på andra platser och insett att det kan bli riktigt klurigt i jämförelse med en stationär dator.

Det jag främst är ute efter är att uppgradera grafikkortet, ett NVIDIA GeForce 670 någontingnågonting till ett lite kraftigare, och möjligen addera RAM från 16 till 32 GB för att slippa spela Fallout 4 på 'settings low' och ändå uppleva vissa defekter. Är det värt besväret, och skulle en n00b fixa det? Är det dessutom värt pengarna eller finns det maskiner i mellanpengsklassen (10000-12000) som skulle göra jobbet?

Skulle det vara värt insatsen att dessutom skaffa en SSD-disk för att ha sagda spel installerat på, eller är vinsten minimal? Skulle det dessutom kräva att OS är installerat på sagda SSD?
Citera
2017-01-16, 07:37
  #2
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Du kan generellt inte byta grafikkort i en laptop, köpa nytt som gäller. Därför rekommenderas inte laptop för spel, man är begränsad när man vill uppdatera.
Citera
2017-01-16, 07:52
  #3
Medlem
lighten-ups avatar
TS kanske ska sälja vidare laptopen och införskaffa en stationär dator istället. Så gjorde faktiskt med min spellaptop och ångrar mig inte
Citera
2017-01-16, 09:31
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hofmann
addera RAM från 16 till 32 GB

Om du har en så gammal maskin att den kör 670-grafik så skulle det inte förvåna mig om 16GB är Max. Men utan exakt modellbeteckning går det inte att säga säkert.
Citera
2017-02-01, 08:31
  #5
Medlem
Screems avatar
Tänkte låna denna tråd, eftersom den handlar ungefär om samma ämne.

Jag vill uppgradera min dator (MSI GE 60 20C MS-16GC) med ny SSD disk och ram-minne. Men jag är osäker på vad för ram-minne jag ska köpa. Har nog lyckats lista ut vad för ssd jag ska köpa.

Kan ni komma med tips? Om den passar och ifall delarma är prisvärd.

Planerade att köpa en 240gb SSD.
Gå ifrån 6GB ram till 8 eller 16gb

Nuvarande HHD
Eventuell SSD

Nuvarande RAM minne
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback