Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-01-18, 20:06
  #25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Nu gör du ett syftningsfel och tror att motsats till psykisk mognad är omogen. Psykisk omognad finns. Psykisk ohälsa skulle jag definiera som psykiskt övermogen. Psykiskt mogen är nog likvärdigt ett stabilt positivt psykiskt tillstånd.

Förstår fanemig inte vad du skriver
Du ändrade ifrån personlig mognad och psykisk mognad, dessa två begrepp det är skillnad på.
Vet inte om du svarar pga gammalt groll du har med mig.
Men jag struntar i detta gamla, utan frågar om det går hålla med om att psykisk ohälsa är en parameter som kan orsaka symtomen som är missbruk i större omfattning.

Det sista är att de med psykisk ohälsa är dubbelt så troligt att börja med droger.
Och frågan är hur många mer inom gruppen missbrukare som har en psykisk ohälsa mot de som inte har detta.
Utan veta siffror, så tror jag att procenten ökar en hel del inom missbrukarna gruppen.
Sen har det även visat sig de med högre IQ är mer benägna att testa droger.
Hur man ska tolka detta vet jag inte, om det är för de vill skapa sig en egen uppfattning.
Eller om de som har högre IQ har mer andel psykisk ohälsa är jag osäker på.
Citera
2017-01-18, 20:20
  #26
Medlem
Jag är sjuk i huvudet med 4 diagnoser Bipolär,ADHD,borderline och antisocial personligetsstörning. Mitt missbruk började med alkohol och nikotin i 12-13års åldern. Sen snurrade det på rätt snabbt och amfetamin blev min bästis i flera år. Jag hade rena perioder emellanåt men så fort jag provade den lagliga drogen alkohol igen började snurrandet igen. Jag var 28år när jag rökte min första joint och sedan dess har mitt liv gått framåt utan återfall i tyngre droger. Kanske inte den klassiska vägen men tror inte jag är ensam om det iaf. Fick mina diagnoser vid 35års ålder by the way och medicinerar mot bipolär sjukdom bara, vågar inte mig på ritalin eller concerta då lär suget efter att nackhåret ska resa sig bli starkt igen. Hoppas kunna hålla mig nykter nu när socialen tvingat mig sluta röka eller så tar dom barnen ifrån mig...
Citera
2017-01-18, 21:36
  #27
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du ändrade ifrån personlig mognad och psykisk mognad, dessa två begrepp det är skillnad på.
Personlig mognad innefattar psykisk mognad, som innefattar psykisk hälsa, för mig ... nu skrev jag förvisso fel omedvetet.
Citat:
Vet inte om du svarar pga gammalt groll du har med mig.
Men jag struntar i detta gamla, utan frågar om det går hålla med om att psykisk ohälsa är en parameter som kan orsaka symtomen som är missbruk i större omfattning.
Ja? Missbruk oavsett relationsbaserat, materiellt ... säg en nämnare, är grundat i psykisk ohälsa.
Citat:
Det sista är att de med psykisk ohälsa är dubbelt så troligt att börja med droger.
Och frågan är hur många mer inom gruppen missbrukare som har en psykisk ohälsa mot de som inte har detta.
Dubbelt så många skriver du ju...
Citera
2017-01-18, 21:45
  #28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Personlig mognad innefattar psykisk mognad, som innefattar psykisk hälsa, för mig ... nu skrev jag förvisso fel omedvetet.

Ja? Missbruk oavsett relationsbaserat, materiellt ... säg en nämnare, är grundat i psykisk ohälsa.

Dubbelt så många skriver du ju...
Ja och nej, på det sättet du framställer det, så blir det inte rätt.
Psykisk ohälsa är helt egen sak.

Vet inte vad du pratar om för nämnare, förklara närmare.
En symtom av psykisk ohälsa är just drogkonsumtion.

Ja, jag skriver att en med psykisk ohälsa är mer benägen att testa och fastna på droger som cannabis och även andra droger som sen blir till missbruk.
Citera
2017-01-18, 22:09
  #29
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ja och nej, på det sättet du framställer det, så blir det inte rätt.
Psykisk ohälsa är helt egen sak.

Vet inte vad du pratar om för nämnare, förklara närmare.
En symtom av psykisk ohälsa är just drogkonsumtion.

Ja, jag skriver att en med psykisk ohälsa är mer benägen att testa och fastna på droger som cannabis och även andra droger som sen blir till missbruk.
Missbruk av rakblad, -droger, föda, möbler, trä, pennor, järn, relationer, känslor, tankar, passioner...

Nyttjar du cb själv?
Min tes stämmer ändock.
Citera
2017-01-18, 22:27
  #30
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Missbruk av rakblad, -droger, föda, möbler, trä, pennor, järn, relationer, känslor, tankar, passioner...

Nyttjar du cb själv?

Min tes stämmer ändock.
Nä, inte längre, medicinera innan pga ryggen och smärta och för klara av att sova på natten.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback