Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-16, 01:51
  #1
Avstängd
körde för fort. blåste om en civilpolis och den låg efter hela tiden utan att jag märkte. körde nog 140 som fortast och säkert 100 på 70 väg och nästan lika fortt på 50 väg. Det var mest på landsväg även om 50 sträckan och en del av 70 gick genom en liten by.

Hade mobilen liggandes i bilen så dom bara tog den även fast jag sa att jag ville ha den. Fattade liksom inte varför dom skulle ha min mobil bara sådär.

Iaf, hade röda ögon då jag varit uppe hela natten vid datorn och då trodde dom jag var påverkad. Fick följa med in på stationen och pissa vilket var negativt då jag inte ens dricker alkohol och inte känner nån ens som knarkar.
I förhöret på stationen var jag misstänkt för vårdslöshet i trafik, inget mer och har inte fått nåt brev heller om nåt annat såhär 8 månader efter.

Hade dom verkligen rätt att gå igenom min mobil? Visst hade inget olagligt där men ändå polis eller inte, man vill inte nån snokar igenom ens bilder och sms.
Citera
2017-01-16, 02:18
  #2
Medlem
Rätt o rätt att gå igenom mobilen, men dom misstänkte dig för narkotikabrott och drograttfylla. Så dom ville väl kika lite på din sms historik.
Citera
2017-01-16, 02:34
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ganjubas
Rätt o rätt att gå igenom mobilen, men dom misstänkte dig för narkotikabrott och drograttfylla. Så dom ville väl kika lite på din sms historik.

var är det logiska och framför allt var är lagstödet?
Citera
2017-01-16, 02:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dengronafenn8
var är det logiska och framför allt var är lagstödet?

Man ville väl kolla om du hade skickat något sms av typen tjoo bruuushaaan kan jag köpa en femma grönt??? Eller om du hade bilder på dig när du röker en joint

Har du det så blir det ju lite svårare att hävda att någon spetsat din drink med cannabis ;-)

Det var väl syftet gissar jag. Antingen styrka att du använt knark med flit eller så gjorde man det för att utreda överlåtelsen som skedde innan du fick tag på rökat. Såvida man inte odlat det själv förstås (eller vad det nu är för knark)

Lagstöd för beslag finns i 27:1 rättegångsbalken. Det handlar om ett beslag även om du fick tillbaka mobilen direkt efter. Uppstår inget behov av att behålla din mobil för bevissäkring så kan beslaget hävas direkt och du får tillbaka mobilen. För jag tolkar det som att de gjorde ett snabbtest som visade negativt och du fick mobilen med dig hem
Citera
2017-01-16, 03:37
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lollapalooza
Man ville väl kolla om du hade skickat något sms av typen tjoo bruuushaaan kan jag köpa en femma grönt??? Eller om du hade bilder på dig när du röker en joint

Har du det så blir det ju lite svårare att hävda att någon spetsat din drink med cannabis ;-)

Det var väl syftet gissar jag. Antingen styrka att du använt knark med flit eller så gjorde man det för att utreda överlåtelsen som skedde innan du fick tag på rökat. Såvida man inte odlat det själv förstås (eller vad det nu är för knark)

Lagstöd för beslag finns i 27:1 rättegångsbalken. Det handlar om ett beslag även om du fick tillbaka mobilen direkt efter. Uppstår inget behov av att behålla din mobil för bevissäkring så kan beslaget hävas direkt och du får tillbaka mobilen. För jag tolkar det som att de gjorde ett snabbtest som visade negativt och du fick mobilen med dig hem

ja pissade på stationen och dom satte sig ner med mobilen.

Tycker inte det är logsikt. Det är som att jag blir stoppad påväg till skjutbanan och dom vill kolla igenom mitt vapenskåp där hemma.
Citera
2017-01-16, 03:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dengronafenn8
ja pissade på stationen och dom satte sig ner med mobilen.

Tycker inte det är logsikt. Det är som att jag blir stoppad påväg till skjutbanan och dom vill kolla igenom mitt vapenskåp där hemma.

Därför man alltid har kodlås på mobilen =)
Citera
2017-01-16, 03:51
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Därför man alltid har kodlås på mobilen =)
har det nu En sån gång hade det nog hjälpt då dom måste ha speciella saker för att komma in på en låst mobil.
Citera
2017-01-16, 03:51
  #8
Avstängd
Zakaruns avatar
Ertappas man med att ha gjort en brottslig handling så har polisen rätt att göra en visitation. Denna rätt till visitation kan möjligen även inkludera genomgång av telefon. De kan ju också ha kollat telefonen för att se om du använt den under din hastighetsöverträdelse och på så sätt gjort dig skyldig till vårdslöshet i trafik.
Citera
2017-01-16, 11:14
  #9
Medlem
En enskild polisman kan på platsen avgöra om det föreligger behov av en akut husrannsakan. Annars är det förundersökningsledare som avgör den frågan i normala fall, eller åklagare.
Citera
2017-01-16, 11:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zakarun
Ertappas man med att ha gjort en brottslig handling så har polisen rätt att göra en visitation. Denna rätt till visitation kan möjligen även inkludera genomgång av telefon. De kan ju också ha kollat telefonen för att se om du använt den under din hastighetsöverträdelse och på så sätt gjort dig skyldig till vårdslöshet i trafik.

Men behöver väl inte ens ha begått en brottslig handling?

Polisen gör en rutinkontroll i trafiken. Stoppar en förare där allt är ok men de misstänker att föraren är påverkad av narkotika. De omhändertar honom och kollar igenom mobil, gör pisseprov osv.
Citera
2017-01-16, 12:09
  #11
Avstängd
Zakaruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
En enskild polisman kan på platsen avgöra om det föreligger behov av en akut husrannsakan. Annars är det förundersökningsledare som avgör den frågan i normala fall, eller åklagare.

Knappast! Vad skulle motivera en husrannsakan? Sådant beslutas alltid och endast av åklagare!
Citera
2017-01-16, 12:25
  #12
Medlem
Kan också vara så att de velat se ifall du ringt elr skickat SMS under körning
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback