Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-15, 21:28
  #1
Medlem
Woooqes avatar
Hej!

Har efter att ha varit med på börsen i ca 1,5 år blivit lite varm i kläderna, jag har således bestämt mig för att ändra om lite från det jag innan tyckte va rätt sparstrategi och det är detta jag vill ha hjälp av er med!

Mitt mål är att tjäna minst 1 miljon på börsen och jag har enligt mig själv väldigt goda förutsättningar för att lyckas.

När jag började spara så la jag in 100 000 kr fördelat på 5 st fonder med ett månadsspar på 4000kr. Jag har dock kommit underfun med att jag som är ung(21 år) istället borde ha aktier på liknade sätt och fortfarande ha fonder men kanske inte spara lika mycket i dom. Låter som en klok idé va?

Det är dock inte det jag undrar över för jag är övertygad om att det är det är en vettig strategi utan det jag tänkte kolla med er är vilka aktier man kan tänkas ha.

Sparhorisont: ca 20 år

aktier jag har läst att många har/rekommenderar långsiktigt, bra idé?
Handelsbanken
Assa abloy
Atlas Copco
Ica
Tele2
H&M

Min aktieportfölj består för närvarande av följande aktier:
Dometic
Nobia
Scandi standard
Doro
Attendo
Kindred group(unibet)

Problemet med dessa är att jag bara har dom så att säga, har ingen direkt plan med dom och det känns inte bra så för att råda bot på detta tänker jag därför bygga en långsiktig portfölj med kontinuerliga insättningar så slipper jag fundera så mycket utan bara hålla koll på portföljen.

Hur många olika aktier tycker ni att man bör ha?
Bör man ha ett fastighetsbolag långsiktigt med tanke på hur det ser ut i dagens läge med räntor osv?

hur ser ni på en portfölj som ser ut såhär:

Handelsbanken A
Assa abloy B
Tele2 B
H&M B
Atlas Copco B
Nibe B
SCA B
Lundbergföretagen B
Ica gruppen
__________________
Senast redigerad av Woooqe 2017-01-15 kl. 21:30. Anledning: .
Citera
2017-01-15, 22:02
  #2
Medlem
herrstorks avatar
herre gud..

tänker du 1 milj i vinst eller tot kapital med inräknad egen insats.

jag kan säga spontant att du kan glömma det.. vill du få lite avkastning som är att prata om då får du börja handla med derivata.

aktier i regel är svårt att få till kapital med. givetvis på 20 år om gudarna vill.. skulle rekommendera fonder. småbolag är alltid de som går bäst när det är gynnsamma förhållanden. diversifiera portföljen geografiskt (norden, usa, europa dock se upp om eu faller). undvik tillväxtmarknader. satsa hellre på råvaror än fastigheter.

vad har du räknat med för snittavkastning på kapitalet?

och lycka till.
Citera
2017-01-15, 22:03
  #3
Medlem
herrstorks avatar
förresten så ser din portfölj ut som nån slags dålig omx.
Citera
2017-01-15, 22:23
  #4
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrstork
herre gud..

tänker du 1 milj i vinst eller tot kapital med inräknad egen insats.

jag kan säga spontant att du kan glömma det.. vill du få lite avkastning som är att prata om då får du börja handla med derivata.

aktier i regel är svårt att få till kapital med. givetvis på 20 år om gudarna vill.. skulle rekommendera fonder. småbolag är alltid de som går bäst när det är gynnsamma förhållanden. diversifiera portföljen geografiskt (norden, usa, europa dock se upp om eu faller). undvik tillväxtmarknader. satsa hellre på råvaror än fastigheter.

vad har du räknat med för snittavkastning på kapitalet?

och lycka till.

Vinst. Tror du att det är omöjligt?
Tänker spara nåt sånt här:

Långsiktigt sparande:
Mellan 5-10 aktier
Månadssparande 1000 kr i varje aktie och utöver detta köpa in mig i större nergångar

Långsiktiga fonder:
Börja med en klumpsumma(ca 50 000)
Månadsspara 3-4000 i mina 5 fonder

Sen även ett aktiespar med kortare sparhorisont där jag investerar mer oregelbundet.

Är inte råvaror dumt att ha på 20-års horisont då dom är så volatila?
__________________
Senast redigerad av Woooqe 2017-01-15 kl. 22:24. Anledning: .
Citera
2017-01-15, 22:28
  #5
Medlem
Fattar inte varför du ska ha aktier istället för fonder pga att du är ung?
Citera
2017-01-15, 22:35
  #6
Medlem
herrstorks avatar
jag tror inte det är omöjligt säkert finns en och annan som kommer hävda att det är fulltmöjligt.. jag har aldrig träffat en sån trots att jag möter 12/vecka i många år, där fokus är på sparande, eftersom jag har insyn i deras ekonomi.. väljer mina möte utifrån aktiviteten på kontot.. (även om folk spar på nordnet eller avanza) man ser överföringar..

alla aktier är volatila, ju mer desto större risk. dvs risk är volatilitet. en fond, finns smala fonder med ca 20-30 aktier och på samma marknad är lite som din portfölj.. vs en fond med 300 aktier.. du fattar.. du bör ha så många aktier du orkar följa för att diversifiera portföljen. det är precis det fonderna gör om du ser en fond som en portfölj.

du bör vara lite mer aktiv med portföljen än att ha sikte på 20 år.. har du aktier bör du titta till de samt läsa in dig vad är på g i bolaget ivf var 14 dag.
fonderna räcker att du kollar till varannan var tredje månad och kollar volymerna mot placerings strategin.
(jag förespråkar fonderna för småsparare men givetvis lite aktier oxå men inte mer än 20% av porföljen) det pga att man inte har insyn i bolaget därmed risken blir för stor.

din portfölj ligger risigt till om sverige går dåligt.. kronan faller, räntorna ändras osv osv.. du har ju bara nordiska bolag. ett tipps kan vara att kolla största innehav på bra fonder och bli där inspirerad vilka bolag fondförvaltarna tror på..
Citera
2017-01-15, 22:37
  #7
Medlem
herrstorks avatar
och... vad är det för avkastning förväntar du dig /år.. som du anser är rymligt.. inga hoppas på.. utan vad tror du med båda fötterna på jorden..
Citera
2017-01-15, 22:51
  #8
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrstork
jag tror inte det är omöjligt säkert finns en och annan som kommer hävda att det är fulltmöjligt.. jag har aldrig träffat en sån trots att jag möter 12/vecka i många år, där fokus är på sparande, eftersom jag har insyn i deras ekonomi.. väljer mina möte utifrån aktiviteten på kontot.. (även om folk spar på nordnet eller avanza) man ser överföringar..

alla aktier är volatila, ju mer desto större risk. dvs risk är volatilitet. en fond, finns smala fonder med ca 20-30 aktier och på samma marknad är lite som din portfölj.. vs en fond med 300 aktier.. du fattar.. du bör ha så många aktier du orkar följa för att diversifiera portföljen. det är precis det fonderna gör om du ser en fond som en portfölj.

du bör vara lite mer aktiv med portföljen än att ha sikte på 20 år.. har du aktier bör du titta till de samt läsa in dig vad är på g i bolaget ivf var 14 dag.
fonderna räcker att du kollar till varannan var tredje månad och kollar volymerna mot placerings strategin.
(jag förespråkar fonderna för småsparare men givetvis lite aktier oxå men inte mer än 20% av porföljen) det pga att man inte har insyn i bolaget därmed risken blir för stor.

din portfölj ligger risigt till om sverige går dåligt.. kronan faller, räntorna ändras osv osv.. du har ju bara nordiska bolag. ett tipps kan vara att kolla största innehav på bra fonder och bli där inspirerad vilka bolag fondförvaltarna tror på..

Det där med 20 år är bara så man kan få en uppfattning hur jag tänker med sparhorisontem, det sista jag kommer göra är att köpa och sen lägga portföljen i byrålådan då jag älskar att följa just börsen! Inte bara mina egna innehav utan börsen som helhet. Det sista tipset va väldigt bra👍

Jag är ganska pessimistisk av mig så jag förväntar mig en avkastning på runt 4% om året


Kanske ska överväga en extra gång till hur mycket aktier jag ska ha i förhållande till fonder då även om aktier givetvis är mycket roligare😋
Citera
2017-01-15, 22:52
  #9
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Fattar inte varför du ska ha aktier istället för fonder pga att du är ung?
Glöm det, jag blandade ihop det med en annan sak
Citera
2017-01-15, 23:07
  #10
Medlem
herrstorks avatar
4% bör du uppnå rätt lätt med fonderna och då kan du ha en "lek" portfölj med aktier.. men bli inte fartblind om det går bra.. sätt upp ramar för den, dvs regler som.. max kapital i portföljen, största affär, minst antal aktier osv.. så du inte köper AOI och tror att du skall bli miljonär

kollar du på sparkalkylator (ränta på ränta effekt) så skall du teoretisk lyckas efter ca 14 år.. men då tar man inte hänsyn till volatiliteten..

tänk också på att säkra kapitalet när du börjar närma dig målet dvs växla aktier (även aktiefonder) mot ränte bärande papper vilka är mindre risk på.

en bra porfölj har en bas med merparten av säker kapital sen skall den vara diversifierad, och lite "krydda" (hatar det ordet)
så säg lite så här..
globala fonder i botten
småbolag
lite aktier

men det varierar mellan från person till person. glöm inte att det inte finns rätt eller fel, utan det är olika teorier mot andra teorier, erfarenheter mot erfarenheter. det som är säkert är att diversifering sänker risken med bibehålen avkastning. tänk också på korrelationen mellan aktierna/fonderna.

om jag inte har fel så har omx30 snittat ca 9% senaste 100 åren.. så i princip kan du köpa indexfond och luta dig tillbaka i 11 år.. index fonderna är varmt rekommenderade för småspararna av nobelpristagare i ekonomi..

läs lite på om derivata.. sjukt mycker risk sjukt mycket pengar specielt på bull/bear x15

en nyfiken fråga bara.. hur våljer du dina aktier.. går du på känsla? teknisk analys? eller företagsanalys? eller något annat?
Citera
2017-01-15, 23:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrstork
jag tror inte det är omöjligt säkert finns en och annan som kommer hävda att det är fulltmöjligt.. jag har aldrig träffat en sån trots att jag möter 12/vecka i många år, där fokus är på sparande, eftersom jag har insyn i deras ekonomi.. väljer mina möte utifrån aktiviteten på kontot.. (även om folk spar på nordnet eller avanza) man ser överföringar..

alla aktier är volatila, ju mer desto större risk. dvs risk är volatilitet. en fond, finns smala fonder med ca 20-30 aktier och på samma marknad är lite som din portfölj.. vs en fond med 300 aktier.. du fattar.. du bör ha så många aktier du orkar följa för att diversifiera portföljen. det är precis det fonderna gör om du ser en fond som en portfölj.

du bör vara lite mer aktiv med portföljen än att ha sikte på 20 år.. har du aktier bör du titta till de samt läsa in dig vad är på g i bolaget ivf var 14 dag.
fonderna räcker att du kollar till varannan var tredje månad och kollar volymerna mot placerings strategin.
(jag förespråkar fonderna för småsparare men givetvis lite aktier oxå men inte mer än 20% av porföljen) det pga att man inte har insyn i bolaget därmed risken blir för stor.

din portfölj ligger risigt till om sverige går dåligt.. kronan faller, räntorna ändras osv osv.. du har ju bara nordiska bolag. ett tipps kan vara att kolla största innehav på bra fonder och bli där inspirerad vilka bolag fondförvaltarna tror på..

De breda indexfonderna o dina gammelbankers tjocka indexfonder har många bolag, vassa nischade fondbolag har färre innehav.
Citera
2017-01-15, 23:13
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woooqe
Hej!

Har efter att ha varit med på börsen i ca 1,5 år blivit lite varm i kläderna, jag har således bestämt mig för att ändra om lite från det jag innan tyckte va rätt sparstrategi och det är detta jag vill ha hjälp av er med!

Mitt mål är att tjäna minst 1 miljon på börsen och jag har enligt mig själv väldigt goda förutsättningar för att lyckas.

När jag började spara så la jag in 100 000 kr fördelat på 5 st fonder med ett månadsspar på 4000kr. Jag har dock kommit underfun med att jag som är ung(21 år) istället borde ha aktier på liknade sätt och fortfarande ha fonder men kanske inte spara lika mycket i dom. Låter som en klok idé va?

Det är dock inte det jag undrar över för jag är övertygad om att det är det är en vettig strategi utan det jag tänkte kolla med er är vilka aktier man kan tänkas ha.

Sparhorisont: ca 20 år

aktier jag har läst att många har/rekommenderar långsiktigt, bra idé?
Handelsbanken
Assa abloy
Atlas Copco
Ica
Tele2
H&M

Min aktieportfölj består för närvarande av följande aktier:
Dometic
Nobia
Scandi standard
Doro
Attendo
Kindred group(unibet)

Problemet med dessa är att jag bara har dom så att säga, har ingen direkt plan med dom och det känns inte bra så för att råda bot på detta tänker jag därför bygga en långsiktig portfölj med kontinuerliga insättningar så slipper jag fundera så mycket utan bara hålla koll på portföljen.

Hur många olika aktier tycker ni att man bör ha?
Bör man ha ett fastighetsbolag långsiktigt med tanke på hur det ser ut i dagens läge med räntor osv?

hur ser ni på en portfölj som ser ut såhär:

Handelsbanken A
Assa abloy B
Tele2 B
H&M B
Atlas Copco B
Nibe B
SCA B
Lundbergföretagen B
Ica gruppen

Du verkar vara en klok o framåtinriktad snubbe. Lyssna inte på div råd i denna tråd om råvaror vs fastigheter etc etc.

Du har en bra början i ditt tänk själv, jag skulle alla dagar i veckan rekommendera dig att gå med i Unga Aktiesparare o utveckla din egen strategi o tänk. Lyssna även på deras egen podd Pratapengar!

Bilda dig en egen uppfattning, här i tråden inkl mig har du ingen aning om vad du får för råd. MEN jag skulle vilja komplettera dina aktier med att du tittar även på mindre bolag, kanske direkt, kanske via fond eller via ex Öresund.

Lycka till med din EGEN strategi! Du har gott om tid på dig!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback