Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-15, 19:30
  #13
Medlem
walklikeacats avatar
Vad kul att du har upptäckt den bokserien! Jag har själv läst böckerna flera gånger om och sett filmerna ett antal gånger. Du kan med fördel se filmerna först och sedan vända tillbaka och läsa böckerna.

Det är som du säger, böckerna innehåller mer detaljer och då kan man fördjupa sig där!
Citera
2017-01-15, 21:10
  #14
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Tvärt om, Moberg vart hårt kritiserad för böckerna, de var för lätta och för simpelt folk. Klarar man inte dom ska man inte läsa böcker alls! Jag har läst dom och är glad idag att jag fick ta del av historien!

Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Tvärtom, ett jättebra ställe att börja. Moberg skriver så enkelt att har man problem med honom är man född analfabet. Utvandrarsviten var de första fyra böcker jag läste överhuvudtaget.
Men det rör sig ändå om fyra ganska långa romaner. Och det som var lättläst och "simpelt" på 50-talet behöver inte vara det nu. Så visst, alla får ju pröva att läsa dem. Men jag skulle inte sätta dem i händerna på någon, som inte har vanan inne att läsa långa romaner.
Citera
2017-01-15, 22:41
  #15
Medlem
pandaees avatar
Ska man börja läsa är det lika bra att välja något riktigt läsvärt Filmerna berörde mig men det var först efter jag läst böckerna jag såg dem. Tror att det kanske ger motsatt effekt om man ser filmerna först och sedan läser, att man "avdramatiserar" upplevelsen. För några timmars filmtittande har svårt att gå upp mot veckor av läsande. Och denna serie kan verkligen växa av man tar sig tid att tänka kring vad som sker. Att böckerna är långa gör bara att man känner sig än mer engagerad i karaktärerna och historien (efter en tids läsning).
Citera
2017-01-16, 11:53
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pandaee
Ska man börja läsa är det lika bra att välja något riktigt läsvärt Filmerna berörde mig men det var först efter jag läst böckerna jag såg dem. Tror att det kanske ger motsatt effekt om man ser filmerna först och sedan läser, att man "avdramatiserar" upplevelsen. För några timmars filmtittande har svårt att gå upp mot veckor av läsande. Och denna serie kan verkligen växa av man tar sig tid att tänka kring vad som sker. Att böckerna är långa gör bara att man känner sig än mer engagerad i karaktärerna och historien (efter en tids läsning).
jag följer ditt råd och tar mig igenom böckerna först (åtminstone den första boken). Jag ser fram emot fortsättningen ...snart dags för dagens läsning =)
Citera
2017-01-16, 11:58
  #17
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SniderBoz
Efter ha kollat på Farmen tv4 blev jag lite nyfiken på hur det var egentligen att leva på 1700 och 1800 talet. Jag har faktiskt böckerna som jag köpte på myrorna för flera år sedan.

Jag har läst några kapitel och den verkar ganska lättläst. Har bara kommit till att Karl-Oskar vill gifta sig med Kristina så det är nog bara tre kapitel. Jag har dock inte läst många böcker i mitt liv, har påbörjat många men orkar bara läsa max 1h per gång, orkar inte läsa mer per gång. Denna historia är ju hela fyra böcker. Men ni som är lite mer vana vid att läsa, förstör man boken om man kikar på filmen först?


Skämtar du? Inte läst många böcker i ditt liv? Som du själv konstaterat så är böckerna väldigt lättlästa. Det är bara att fortsätta.
Citera
2017-01-16, 13:39
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Skämtar du? Inte läst många böcker i ditt liv? Som du själv konstaterat så är böckerna väldigt lättlästa. Det är bara att fortsätta.
vad är det du frågar om jag skulle skämta om exakt? Förstår inte även om du fetat viss text vad du undrar om jag eventuellt skämtade om? inget i min text var dock skämtande
Citera
2017-01-18, 20:20
  #19
Avstängd
Mertillens avatar
Börja med att läsa om indianernas överfall. Det är så groteskt beskrivet att det är värre än i filmen. Det vore en bra början för att få dig att bli intresserad av boken före filmen. Jag har läst böckerna och sett hela filmen.
Citera
2017-01-18, 23:52
  #20
Medlem
MrFolds avatar
För den som gillar Utvandrarna och inte har läst Väinö Linnas trilogi om familjen Koskela och det lilla samhället Pentinkulma under nästan 70 år så kan jag bara säga: Gå till biblioteket och låna imorgon! Ni kommer inte att bli besvikna. Jag rankar Utvandrarna - kanske framför allt första delen - som bland det absolut bästa som skrivits på svenska. Men Linnas böcker tyckte jag var ännu bättre.
Citera
2018-07-28, 12:06
  #21
Medlem
knulps avatar
Hur gick det för TS, kom du igenom alla fyra böcker? Är själv snart klar med Nybyggarna. Trots böckernas längd ångrar jag absolut inte mitt bokval!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback