Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-15, 17:22
  #1
Medlem
Scenario: Person ska flyga utomlands. Har 20 falska 50-eurosedlar med sig. Ser och känns äkta förutom om man börjar syna dem väldigt noga. Bästa stället att ha pengarna på? I fickan, i plånboken med övriga äkta pengar, innanför kläderna, i väskan? Metalldetektorn man går igenom reagerar väl inte på det lilla silvriga hologrammet i sedeln? Är paranoid, så ge mig realistiska svar. Inga moralpredikningar, tack.
Citera
2017-01-15, 17:29
  #2
Medlem
Butch.Cassidys avatar
Finns bara ett säkert kort, i prutten.
Citera
2017-01-15, 17:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haraaz
Scenario: Person ska flyga utomlands. Har 20 falska 50-eurosedlar med sig. Ser och känns äkta förutom om man börjar syna dem väldigt noga. Bästa stället att ha pengarna på? I fickan, i plånboken med övriga äkta pengar, innanför kläderna, i väskan? Metalldetektorn man går igenom reagerar väl inte på det lilla silvriga hologrammet i sedeln? Är paranoid, så ge mig realistiska svar. Inga moralpredikningar, tack.

Minimal risk. Så tillvida att dom inte plockar in dig för något annat som du torskar på. Det är inte förbjudet att inneha falska sedlar, så länge du inte omsätter dom. Förvaras normalt. Nu vet jag inte vart du ska resa, men straffen för denna typ av förfalskning om sedlarna används, är inte att leka med i vissa länder.
Citera
2017-01-15, 17:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butch.Cassidy
Finns bara ett säkert kort, i prutten.

Är man kvinna finns väl ett annat säkert kort... Undrar bara om metalldetektorn på nåt sätt ändå kan reagera när man går igenom. Har fått för mig att den lilla silvergrejen i sedeln kan ha nån form av metall i sig, vad tror ni? Ja, jag har ocd...
Citera
2017-01-15, 18:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Minimal risk. Så tillvida att dom inte plockar in dig för något annat som du torskar på. Det är inte förbjudet att inneha falska sedlar, så länge du inte omsätter dom. Förvaras normalt. Nu vet jag inte vart du ska resa, men straffen för denna typ av förfalskning om sedlarna används, är inte att leka med i vissa länder.

Jag förstår risken, men det landet har så vitt jag vet inte några hårda straff gör just detta. Är dock bara mer en överföring, tänker inte använda pengarn själv. Är allra mest oroad för utflygningen här i Sverige. Säkerhetskontrollen. Destinationslandet oroar jag mig inte för. Tänkte också på det du sa om att det inte är olagligt att inneha förutom pm man har för avsikt att omsätta dem, men hur lätt skulle det vara att övertyga en säkerhetsvakt/polis om...
__________________
Senast redigerad av haraaz 2017-01-15 kl. 18:07.
Citera
2017-01-15, 18:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haraaz
Jag förstår risken, men det landet har så vitt jag vet inte några hårda straff gör just detta. Är dock bara mer en överföring, tänker inte använda pengarn själv. Är allra mest oroad för utflygningen här i Sverige. Säkerhetskontrollen. Destinationslandet oroar jag mig inte för. Tänkte också på det du sa om att det inte är olagligt att inneha förutom pm man har för avsikt att omsätta dem, men hur lätt skulle det vara att övertyga en säkerhetsvakt/polis om...

Du måste bli tagen på bar gärning, dvs tagen när du använder pengarna, eller fotobevis från butiken när du handlar. Som jag skrev, det är inte olagligt att ha falska sedlar i plånboken, oavsett din avsikt.

Vad är det för "metall" du stoppat i sedlarna?
Citera
2017-01-15, 18:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du måste bli tagen på bar gärning, dvs tagen när du använder pengarna, eller fotobevis från butiken när du handlar. Som jag skrev, det är inte olagligt att ha falska sedlar i plånboken, oavsett din avsikt.

Vad är det för "metall" du stoppat i sedlarna?
Okej, jag trodde att enbart innehav kunde påvisa att man allra troligast har för avsikt att använda dem, det är iallafall vad jag läst förut. Jag har inte förfalskat själv, utan köpt. Jag är nojig bara, silverhologrammet måste väl ha något annat än plast i sig, är det inte nån typ av folie eller något? Som sagt, ingen aning, men har ocd så det bara bygger på vad som kan gå fel. Hur som, kan säkerhetskontrollpersonalen ens arrestera en?
Citera
2017-01-15, 21:07
  #8
Medlem
Nej de kan inte arrestera dig, flygplatskontrollanter bryr sig inte om pengar eller dylikt! Lägg pengarna i ett kuvert, påse eller vad som helst, låt ligga i väskan och kör genom röntgen. Större risk att de blir väldigt misstänksamma om du försöker "smuggla" saker på kroppen om du åker dit på ett stickprov.

Det enda de letar efter i en säkerhetskontroll är något som kan skada den civila luftfarten, vilket inte en bunt falska sedlar kan. Alltså, vapen, sprängämnen, knivar osvosv.

DÄREMOT låter jag det vara osagt med hur TULLEN (säkerhetskontroll och tullen är helt olika saker) i det land du landar i tar det
Citera
2017-01-15, 22:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misskay
Nej de kan inte arrestera dig, flygplatskontrollanter bryr sig inte om pengar eller dylikt! Lägg pengarna i ett kuvert, påse eller vad som helst, låt ligga i väskan och kör genom röntgen. Större risk att de blir väldigt misstänksamma om du försöker "smuggla" saker på kroppen om du åker dit på ett stickprov.

Det enda de letar efter i en säkerhetskontroll är något som kan skada den civila luftfarten, vilket inte en bunt falska sedlar kan. Alltså, vapen, sprängämnen, knivar osvosv.

DÄREMOT låter jag det vara osagt med hur TULLEN (säkerhetskontroll och tullen är helt olika saker) i det land du landar i tar det
Tack för svaret! Är inte oroad alls över när jag landar, tull och kontroller är obefintliga på den flygplatsen, är enbart Sverige jag nojar över. Men om det verkligen är så att de enbart kollar efter vapen, sprängämnen m.m, skulle man ju i teorin kunna ta med diverse olagliga piller och what not om det nu är så att de inte kollar...? Och det gör väl inte många? Eller är det tullen de oroar sig över då? Du har i alla fall lugnat mina nerver lite, tack
Citera
2017-01-18, 19:32
  #10
Medlem
Jag har rest med 10.000 EUR flera gånger och ingen har sagt nånting varken i Sverige eller utomlands. Haft pengarna i handbagaget när jag gått igenom säkerhetskontrollen. En vän har åkt med 200.000 - 400.000 EUR/USD flera gånger och bara blivit stoppad i USA. Det löste sig när han visade var pengarna kom ifrån. Inom EU och Schweiz har ingen ens frågat något.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback