Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-03, 01:02
  #145
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Läs på lite då.

Du är fortfarande rolig.

Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Du har svårt att fatta. Uppfödare samverkar och de köpare de inte säljer till listas.
Informella listor finns.

Då citerar jag inlägg nummer 119 av mig själv:

Citat:
Vad menar du,?
Det är ju inte konstigt om en betydligt vanligare hund får stå mall, då folk inte förstår en väldigt liten skillnad.

Skall man HÅRDDRA det, så är det en extremt liten skara med Hundar/ägare i Sverige som är "Renrasiga" pitbulls med obruten dokumentation från erkända strains.
Dom här vaktas tämligen intensivt, och dom säljs helt enkelt inte till kreti och pleti.
Och så är det med det.
Denna lilla skara har ALDRIG varit i någon incident i Sverige.
(åtminstonde inte fram till så länge jag intresserade mig för ämnet)
Och så är det med det.

Allt annat, runt omkring, med blandningar och ägare som är allan ballan är en annan sak

Har du några fler oneliners eller allmänna påhitt kan du PM:a dom istället.
__________________
Senast redigerad av scoremax 2017-02-03 kl. 01:07.
Citera
2017-02-06, 10:50
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darksecret
Du har inte koll på ett skit. Du vet väl att Golden är dom som biter mest?

Det där att golden biter mest är en välkänd skröna! Rasklubben har fajtats med denna skröna och ansträngt sig till max för att hitta källa till påståendet, men det finns ingen källa. Ingen för denna typ av statistik, inte sjukvården, inte försäkringsbolagen - ingen.

Att det sker bett med golden beror till mångt och mycket på att det finns många av dem och att det anses vara en snäll ras som folk och barn behandlar på ett sätt de inte skulle behandla många andra raser. Självklart finns det också uppfödare som avlar mer utseende än mentalitet, men så är det inom de flesta raser. Det finns också det motsatta! Uppfödare av golden som ser extremt mycket till mentalitet och föder upp suveräna hundar, dessa uppfödare hittar man till största delen hos de med sk jaktgolden. ( Ps världens bästa räddningshund - är just en svensk golden:-)
__________________
Senast redigerad av hundtok 2017-02-06 kl. 10:57.
Citera
2017-02-06, 10:58
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
Golden står väl för de flesta betten om jag inte missminner mig allt för mycket.


En skröna:-)
Citera
2017-02-14, 23:23
  #148
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundtok
En skröna:-)
låt mig gissa, du har en Golden själv?
Citera
2017-02-16, 22:42
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
https://www.youtube.com/watch?v=BQrfHQjIfLc

I denna video påstås de (utifrån statistik i USA om kroppskador/dödsfall pga hundbett) att de farligaste hundraserna man kan äga är följande:

1. Pitbull (dödar flest)
2. Rottweiler (dödar näst flest, osv)
3. Siberian Husky
4. Schäfer
5. Chow-chow

Svårt att generalisera utifrån ett amerikansk topp-fem-lista givetvis, men verkar den rimlig?

Borde raser som Doberman, Akita, Dogo Argentino etc inte finnas med på listan?

Det finns ju flera saker som påverkar statistiken: popularitet och kultur. Varför Pitbulls är överrepresenterade beror antagligen på att de används som kamphundar, och avlas till att bli aggressiva. Det är populärt bland vissa grupper att ha dem som "farliga hundar".

Siberian husky är vad jag vet också en väldigt populär ras, men som kräver mycket motion och aktivering, vilket antagligen inte tillgodoses i många fall och resulterar i en psykiskt instabil hund.

Schäfer är väl världens populäraste ras och används väl även inom polis. Även dessa kräver mycket motion, aktivering och pli.

Ingen kommentar av Chow chow.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback