Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-15, 16:01
  #1
Medlem
Som jag förstår det, är de inte emot det. Men Trump anhängare gillar inte tanken.

Nå? Och om ja, varför bryr de sig inte?
Citera
2017-01-15, 16:05
  #2
Medlem
Ett kontantlöst Samhälle är väl drömmen då har man total kontroll över människorna.
Samtidigt är jag nyfiken på vad man har tänkt sig för backupsystem om kortet slutar fungera en Fredag när man står och ska handla mat till familjen?
Måste va ett himla bök om man ska krita allt på typ Maxi.
Citera
2017-01-15, 17:09
  #3
Medlem
Returpappers avatar
Varför ska man göra det till en partipolitisk fråga??? Bara dumt, urdumt!

Använder själv nästan bara kort men jag känner respekt för alla äldre som står vid bankomaten för att ta ut pengar för att handla med. Trots att de inte behöver men man ser att många fumlar när de ska betala med ett kort och de kommer inte ihåg pinkoden. Vi måste ha ett kontantsamhälle tills det dör ut av sig självt.

Sedan finns det en säkerhetsaspekt när alla nät är utslagna av en hackade fientlig stat är det katastrof att inte kunna köpa mat till exempel. Reservpengar måste finnas och bankerna måste kunna börja hantera pengar igen om det blir kris.
Citera
2017-01-15, 21:54
  #4
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Varför ska man göra det till en partipolitisk fråga??? Bara dumt, urdumt!

Använder själv nästan bara kort men jag känner respekt för alla äldre som står vid bankomaten för att ta ut pengar för att handla med. Trots att de inte behöver men man ser att många fumlar när de ska betala med ett kort och de kommer inte ihåg pinkoden. Vi måste ha ett kontantsamhälle tills det dör ut av sig självt.

Sedan finns det en säkerhetsaspekt när alla nät är utslagna av en hackade fientlig stat är det katastrof att inte kunna köpa mat till exempel. Reservpengar måste finnas och bankerna måste kunna börja hantera pengar igen om det blir kris.

Varför är det dumt, ja till och med urdumt att göra det till en partipolitisk fråga? Detta är något som bör beslutas demokratiskt. Eller vem menar du skall besluta om detta?

Vart står övrig partier i denna fråga?

Har googlar en del kring SD, men har inte hittat något svar.
Citera
2017-01-15, 23:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lerrymao2
Som jag förstår det, är de inte emot det. Men Trump anhängare gillar inte tanken.

Nå? Och om ja, varför bryr de sig inte?
Tur att de flesta Trumpna anhängarna bor i USA då.

Nu spelar det ingen roll vad SD, Trump eller ens Gud anser om kontanter eller inte.
Här är det marknaden som styr. Tömde själv min mynthink i dag och insåg att tiggarna i min by har söndagsstängt (Detta kommer jag få fan för).
Men detta är kul. Staten präglar nya mynt för fullt. Mynt vi med läsglasögon inte kan se skillnad på. Samtidigt vill handeln, bankerna och alla jag känner slippa ha kontanthantering.

Så oavsett vad Trump tycker om våra pengar så kommer vi få ett kontantlöst samhälle.
Skulle tro att polis, rättsväsende samt politiker vill ha det med då det inte längre lär fungera att samla svarta pengar på hög.
En lina cola tack. Betalar med Visa.
Citera
2017-01-15, 23:11
  #6
Medlem
Jag är inte helt pigg på ett kontantlöst samhälle, men om något land skulle klara av att genomföra det så är det nog Sverige, Norge och liknande länder. Men trots det så finns det många i Sverige som inte skulle klara sig utan kontanthantering. En del är pensionärer och desto fler är skumt folk som vi importerat.

Iallafall, många hänger upp sig på det här med att systemet kan fallera och man kanske står där i butiken och ska betala. Tänk nu efter. Vi har ett kontantlöst samhälle. Vi lever i en tid där datorer sköter det mesta. Åtminstone alla svenskar är väl identifierade människor.

Varför ska man ens behöva betala just då? Det räcker att man identifierar sig så sköts betalningen automatiskt senare när systemet är igång igen. Det går alltså att hantera smidigt.

Givetvis så minskar sådana möjligheter kraftigt när man importerar hundratusentals människor som uppgett en identitet och kanske ytterligare ett par identiteter och man ha ingen aning vem människan egentligen är. Sålänge situationen är så kan vi nog fortsätta att drömma om det kontantlösa samhället.

Men åtminstone så går det att leva utan kontanter om man vill det. Jag har själv t ex bara använt kort de sista 3-5 åren. Kan inte den som säljer ta emot min kortbetalning så avstår jag från att köpa.
Således, en del av oss lever redan 100% i det kontantlösa samhället. Det vi kommer att se är att fler och fler gör det. Jag skulle inte bli förvånad om över 50% gör det redan före 2020. Men sen kan det gå desto trögare att få resten att sluta med kontanter. Jag tror dock ändå att vi kan lätt uppnå att 70% aldrig någonsin ens ser mynt och sedlar före 2025.
Citera
2017-01-16, 09:08
  #7
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Varför är det dumt, ja till och med urdumt att göra det till en partipolitisk fråga? Detta är något som bör beslutas demokratiskt. Eller vem menar du skall besluta om detta?

Vart står övrig partier i denna fråga?

Har googlar en del kring SD, men har inte hittat något svar.

Det behöver aldrig beslutas om att avskaffa pengar. Det är en omänskligt mot alla som inte klarar av att hantera kort. Kommer det ny teknik som gör att även äldre kan hantera betalning utan pengar så försvinner pengar av sig självt. Under kristider utan fungerande nät är lika viktigt att klara transaktioner och det förstår alla politiker i alla partier.

Sedan kan du sluta tjata här på FB om ditt krokade förslag! Ring Sd eller maila dem.
Citera
2017-01-16, 09:36
  #8
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det behöver aldrig beslutas om att avskaffa pengar. Det är en omänskligt mot alla som inte klarar av att hantera kort. Kommer det ny teknik som gör att även äldre kan hantera betalning utan pengar så försvinner pengar av sig självt. Under kristider utan fungerande nät är lika viktigt att klara transaktioner och det förstår alla politiker i alla partier.

Sedan kan du sluta tjata här på FB om ditt krokade förslag! Ring Sd eller maila dem.

Övre delen håller jag med om. Ett kontantlöst samhälle är både opraktiskt och skadligt.

Den nedre delen förstår jag ej. Blandar du ihop mig med TS? Jag vill varken ha ett kontanlöst samhälle eller röstar på SD.

Men vi går sakta mot ett kontantlöst samhälle och då tycker jag det är viktigt att politiska partier proagerar för att kontanter skall finnas kvar. Därav naturligt att att något parti också får för sig att propagera mot kontanter i samhället Vi har ju ett gäng partier som gillar att komma med extra idiotiska förslag, C, Mp och SD.
Citera
2017-01-16, 09:44
  #9
Medlem
90taletskronas avatar
Pappersedlar har inget eget värde, och samhället skulle inte fallera utan dem.

Skulle man ta bort alla möjliga valutor imorgon skulle folk börja med byteshandel, kontrakt, lov, villkor och andra metoder för att få saker och ting uträttat.
Citera
2017-01-19, 17:31
  #10
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
En gnutta elektronisk krigföring från främmande makt och civilsamhället är i kaos. ICA kan inte ta betalt och vägrar ge ut varor. Plundring och anarki följer.
Citera
2017-01-19, 23:33
  #11
Medlem
8711s avatar
Sverigedemokraterna är ett parti som har många äldre medlemmar och väljare, som vill kunna nyttja kontanter. Så jag förväntar mig att man arbetar för att stå upp för dessa och att vi ska ha kvar kontanter som ett betalalternativ. Det är viktigt av flera skäl. Alla kan och vill inte hantera datorer, bankomater, kortterminaler, kort och annat. Både kontanter och kortbetalning bör vara alternativ så långt det går att kräva.
__________________
Senast redigerad av 8711 2017-01-19 kl. 23:36.
Citera
2017-01-20, 04:25
  #12
Medlem
Det är bara dömda och ännu icke dömda som har kontanter på sig.

Ett av de mest effektiva sätten att få bukt med kriminaliteten är just att avskaffa kontanter.

När skedde ett bankrån senast? Den typen av brottslighet har totalt dött ut.

Det bästa med elektroniska betalmedel är just att det går att utöka kontrollen över människor och vad de har för sig. För är det något som detta samhälle är i skriande behov av så är det just utökade möjligheter till kontroll av allt löst folk som av någon, för mig oklar, anledning tycks få härja fritt.

F.ö går väl gränsen vid c:a 60 år kan jag tänka mig för de som fortfarande använder kontanter? Så om c:a 20-25 år bör problemet ha löst sig självt. Liksvepningen saknar som bekant fickor.
__________________
Senast redigerad av Konrad 2017-01-20 kl. 04:32.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback