Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-05-19, 23:12
  #25
Medlem
mygans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fexell
Har aldrig använt något ramverk för PHP. Tycker det är roligare att koda allt från grunden och ha en klar "bild" att jobba utefter. Jag är definitivt inte något PHP-proffs och har alltid tänkt att det är bättre att jag tacklar PHP ramverk när jag känner att jag kan i stort sett lösa alla problem självständigt (utan Google, osv).

Jag har dock tittat på hur t.ex. Drupal-koden ser ut, men har alltid varit avskräckt från att använda det då jag ogillar att inte kunna ha 100% koll på vad som händer i koden. Dessutom så förstår jag inte riktigt koden (i flesta ramverk). Lite onödigt att lära sig någonting om man inte förstår vad det gör.

Kommer nog att försöka mig på något ramverk i framtiden, men inte på nära håll.

Om någon känner för att rekommendera något ramverk som är lätt att sätta sig in (o läsa lite på sidan av), skulle det vara jättesnällt.

Ha en trevlig lördagskväll ,
Felix

Personligen tror jag du lär dig bra mycket mer och snabbare av att kolla igenom ett ramverks kod än att försöka koda ihop allt själv.

Efter du har kollat igenom dom så kan du försöka implementera egna lösningar på problemen de olika delarna av ramverken försöker lösa.

Kolla gärna igenom Symfony och Laravel.

Kom ihåg att många ramverk är modulära, man behöver inte använda ett helt ramverk, man kan använda bara delar av ett ramverk. Kolla composer om du inte redan vet vad det är. Ofta är ramverk uppdelade i olika composer-paket, som tillsammans bootstrappas ihop till ett ramverk.

Och lite OT, folk i denna tråd verkar inte riktigt veta varför eller när man bör använda ramverk eller libs. Tyvärr verkar det vara knapert om duktiga PHP-utvecklare i Sverige.
__________________
Senast redigerad av mygan 2017-05-19 kl. 23:15.
Citera
2017-05-20, 17:27
  #26
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fexell
Har aldrig använt något ramverk för PHP. Tycker det är roligare att koda allt från grunden och ha en klar "bild" att jobba utefter. Jag är definitivt inte något PHP-proffs och har alltid tänkt att det är bättre att jag tacklar PHP ramverk när jag känner att jag kan i stort sett lösa alla problem självständigt (utan Google, osv).

Jag har dock tittat på hur t.ex. Drupal-koden ser ut, men har alltid varit avskräckt från att använda det då jag ogillar att inte kunna ha 100% koll på vad som händer i koden. Dessutom så förstår jag inte riktigt koden (i flesta ramverk). Lite onödigt att lära sig någonting om man inte förstår vad det gör.

Kommer nog att försöka mig på något ramverk i framtiden, men inte på nära håll.

Om någon känner för att rekommendera något ramverk som är lätt att sätta sig in (o läsa lite på sidan av), skulle det vara jättesnällt.

Ha en trevlig lördagskväll ,
Felix

CodeIgniter för då blir du inte överdrivet beroende av FW:t utan kan utan problem skriva som du vill och bara använda de funktioner du behöver. Det gör det också möjligt att i hög utsträckning dumpa FW:t om du känner för det.

Andra val är alla andra som inte påtvingar dig egenpåhittade konventioner som inte behövs.

Jag anser det dock fortfarande vara bättre med en simpel router, egna klasser och sedan bara slita de libs man väl behöver.

Du vill verkligen inte bygga ett helt system som blir 100% beroende av FW A, B eller C av de anledningar som enowen skriver om. Se istället ett FW som en 'helper'.
Citera
2017-05-25, 19:29
  #27
Medlem
Kan inte annat att göra än att hålla med vissa av de postare här i tråden.
Ett ramverk är ett helt ok sätt att få gratis funktionalitet som t.ex routing, men att förlita sig på ett ORM, MVC eller annan funktionalitet som t.ex Laravel eller liknande större ramverk erbjuder är riktigt värdelöst.
Jag har testat allt från Drupal, Symphony, Laravel till andra mer obskyra ramverk, och det går väldigt mycket fortare att utveckla utan än med dessa, oavsett om den slutgiltiga produkten innehåller 1000 rader eller 100 000 rader kod.

Att man dessutom blir enormt lat av ramverk tycker jag även är negativt, du KAN komma undan med att skapa någonting gångbart med ett ramverk utan att kunna det underliggande språket så värst bra (Kolla t.ex jQuery) men när det väl kommer till kritan så blir man oftast för låst när man inte förstår vad fan $db->get('articles')->where('id', 100)->with('prices'); gör bara för att du har skapat en databasmodell som hanterar dina joins.

Det ramverk som jag fastnat för till 100% är Slim PHP Framework (https://www.slimframework.com/) eftersom det är vad namnet antyder, slim.
Du kan generera views, hantera cookies på ett säkert sätt och utföra shysst routing utefter dina behov, därefter skriver du PHP med dina klasser precis som vanligt.

Vi har på jobbet haft personer som kunnat t.ex Laravel, men när det kommer till att skriva en rekursiv funktion så står de helt handfallna - då har någonting gått snett nånstans!
Citera
2017-05-27, 14:30
  #28
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ath0
Kan inte annat att göra än att hålla med vissa av de postare här i tråden.
Ett ramverk är ett helt ok sätt att få gratis funktionalitet som t.ex routing, men att förlita sig på ett ORM, MVC eller annan funktionalitet som t.ex Laravel eller liknande större ramverk erbjuder är riktigt värdelöst.
Jag har testat allt från Drupal, Symphony, Laravel till andra mer obskyra ramverk, och det går väldigt mycket fortare att utveckla utan än med dessa, oavsett om den slutgiltiga produkten innehåller 1000 rader eller 100 000 rader kod.

Att man dessutom blir enormt lat av ramverk tycker jag även är negativt, du KAN komma undan med att skapa någonting gångbart med ett ramverk utan att kunna det underliggande språket så värst bra (Kolla t.ex jQuery) men när det väl kommer till kritan så blir man oftast för låst när man inte förstår vad fan $db->get('articles')->where('id', 100)->with('prices'); gör bara för att du har skapat en databasmodell som hanterar dina joins.

Det ramverk som jag fastnat för till 100% är Slim PHP Framework (https://www.slimframework.com/) eftersom det är vad namnet antyder, slim.
Du kan generera views, hantera cookies på ett säkert sätt och utföra shysst routing utefter dina behov, därefter skriver du PHP med dina klasser precis som vanligt.

Vi har på jobbet haft personer som kunnat t.ex Laravel, men när det kommer till att skriva en rekursiv funktion så står de helt handfallna - då har någonting gått snett nånstans!

Fint inlägg. Slim är helt okej. Hett i framtiden blir nog dock att kompilera alla "must-haves" som en PHP-extension så som Phalcon gör. Se t ex https://github.com/jimthunderbird/php-to-c-extension
Ja, innan PHP 8 + AOT åtminstone... :)

På tal om ramverk har Flashback beslutat sig att dra in hela Bootstrap(!) och detta endast i syfte att göra menyer och lite annat. Det är ett perfekt exempel på att ta en slägga för att slå i en spik eller ta ett jetplan för att gå och handla en påse godis. Detta då särskilt när det finns gott om lättare ramverk för CSS som gör allt det som nya Flashback behöver men till en bråkdel av storleken (och det bloat som uppstår i HTML:en vilket leder till sämre prestanda då det krävs mer parsning av allt osv).

Endast denna sida, som har 3 inlägg, har hela 2553 DOM-noder. Mycket av dessa kommer givetvis från alla subkategorier i menyn som av okänd anledning alltid måste finnas tillgängliga (och parse:as) även fast användaren inte bett om det. Det vore trivialt att dela upp detta i två queries istället där man endast laddar den första nivån och sedan on-request (ajax) laddar den andra nivån. Ännu vettigare på mobiler där man inte ens behöver ladda in någonting då menyerna inte ens syns.
Citera
2017-05-30, 15:37
  #29
Medlem
Personligen använder jag Laravel, som många andra i tråden.

Gillade det inte alls vid 4.* och 5.1-5.3. Men 5.4 är riktigt bra! Kanske för att jag i samma veva bytte till PHP7, vilket är betydligt snabbare är PHP5*. Först gillade jag inte eloquent, men nu när man förstår collections lite bättre så är det riktigt enkelt att arbeta med. Bara man har koll på sina migrations (databas strukturer) så funkar allt hur. enkelt. som. helst!


Laravel 5.5 kommer bli en riktig höjdare misstänker jag! LTS också, vilket är extra gött. Finns en hel del out-of-the-box paket till Laravel. Typ cashier med PayPal eller Stripe som val.

Körde mycket SLIM3 innan Laravel. Men Blade template engine är enklare än Twig (som brukar användas till SLIM3).
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback