Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-15, 15:03
  #1
Medlem
Hej,

Undrar vad ni tror om detta. Jag har tidigare anmält dataintrång då dokument, screenshots och sms försvunnit från mobil o surfplatta samt nån som var inne i surfplattan o surfade o lämnade postmortembilder i min historik på youtube. Jag är ganska aktiv på att utreda varför jag höll på att avlida mer än en gång för ett par år sedan, och det är inte otroligt att detta har med det att göra. Mitt internet försvinner konstant. När jag ringde telia sist säger de först att de har kontakt med ett tehniccolor modem full styrka och sen en Sony enhet som förhandlar IP. Mitt felmeddelande ör " no IP adress" . Ringer tillbaka igen när jag håller på o resetar förstärkaren o grejar och då helt plötsligt säger de att de har kontakt med ett zyxelmodem. Jag har en zyxel och sen en D link router. Nån D link fanns inte i slingan alls sa de. De förstod inte hur jag vid tidigare samtal hade haft kontakt med en technicolor, o inte jag heller. Kan någon annan ha kopplat in sig där?

Tack på förhand!
Nikki
Citera
2017-01-15, 15:49
  #2
Medlem
salxars avatar
Vad menar du med att du höll på att avlida?

Låter väldigt osannolikt att någon skulle hacka din mobil för att ta bort sms. Är det känsliga sms som försvunnit eller bara trivialt skit?
Citera
2017-01-15, 15:51
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Vad menar du med att du höll på att avlida?


De e ju det som håller på att utredas
Citera
2017-01-15, 16:01
  #4
Medlem
x12s avatar
Citat:
de har kontakt med ett tehniccolor modem full styrka och sen en Sony enhet som förhandlar IP. Mitt felmeddelande ör " no IP adress"
Du har möjligtvis inte fifflat med ip-inställningarna, i din zyxel eller annan enhet, så du kör statisk ip istället för dhcp? Kanske nån granne som gjort det och krockar med din ip? Har nån satt fast ip måste operatören kolla upp det och vidta åtgärder för att hindra att det stör andra kunder.

Citat:
lämnade postmortembilder i min historik på youtube
Se till att ingen tjyvar in sig på ditt wifi. Använd wpa2 och byt lösenord till nåt i stil med €ßH©8uQ%:t_üE)²Ffo=µj¥ , alltså så långt och krångligt att ingen kan gissa sig till det och så många knepiga tecken att det tar en evighet även för bruteforce. Byt inlogg på zyxel-burken till nåt lika långt och krångligt också. Byt lösenord till alla dina onlinetjänster.

Citat:
dokument, screenshots och sms försvunnit från mobil o surfplatta
Om det gäller lokalt lagrade filer, d.v.s sparade i enheten och inte på nåt konto på nätet, så tror jag det här har andra orsaker. Allt ifrån handhavandefel till att du fått in nån typ av skadekod i dem.
Gäller det filer lagrade på nätet, t.ex dropbox, skydrive m.fl så lutar det åt att nån fått tag på det inlogget, men det är ovanligt att nåt på okynne raderar filer, mer att nån försöker infektera enheten eller lägga in ransomware i den.

Se i alla fall över alla inställningar, byt lösenord överallt, fixa till så du har antivirusprogram mm i alla enheter osv, och är det inte du som har statiskt ip, begär av operatören att de löser det.
Citera
2017-01-15, 16:34
  #5
Medlem
Svar till Salxar. Jag höll bokstavligen på att dö flera gånger och symptomen var så omfattande att det vsr svårt att hitta mån naturlig förklaring till att hela kroppen slutar fungera inom ett par månader från att ha tränat på elitnivå och varit i toppform . Symptomen stämmer överens med cyanid förgiftning /råttgift. Och jag hade även kolsvsrt tunga båda tillfällena med 8 månader emellan. Det kan ju ha andra orsaker kanske, men med tamke på allt annat som hänt utesluter jag ingenting. Har tyvärr flera människor som kan ha haft motiv, medel, möjlighet o kunnande.

De sms och andra saker som försvunnit har varit viktiga. Mycket screemshots på bilder från mobilen . Bl a försvann smsen jag trodde var orsaken till att mitt simkort blivit hackat. De skivksdes runt 3 tiden på morgonen från okänt nummer där det inte fanns något meddelande bara ordet " ja" ett runt 3... ett runt 3.30... Jag har tidigare läst artikel om en man som skulle avslöja hur man skickade sms till en mobil o nör användaren klickzr för att läsa går koden till simkortet och kapar mobilen. Han som kunde detta " dog" kort därefter , . Alla artiklar är nu försvunna från nätet.

De lyckades oxå stänga av intrnet helt för mig hemma. Trots att jag har telia o tele 2, mobildata och fast internet o flera enheter. Att slå ut Telia o tele2 samtidigt är riktigt ibtressant tycker jag.
Citera
2017-01-15, 16:42
  #6
Medlem
Det är lokalt lagrade dokument o bilder mm som försvinner. Ska byta lösen på zyxeln . Mitt ex har satt upp den o han är med på min suspekt list. Tror dock inte han har kompetens att ta sig in i min mobil o ändra tid o datum som gjordes en veckas tid för skojs skull... eller för att jag inte skulle kunna spåra saker? Jag försökte nämligen klargöra historiken till saker som hände mig och då hick jag in på mitt konto på tele 2 för att kolla upp alla sms o samtal. En kvart senare var hela mitt tele 2 konto med all historik för 6 månader raderat.
Citera
2017-01-15, 16:50
  #7
Medlem
Jag ringde oxå telia för o kolla om jag behövde ändra till fast ip adress eftersom mitt svar ofta är att jag inte får nån ip adress. Ingen dns tror jag det var mkt förut oxå. Telia skulle skicka ut en ny router istället. En technicolor som såvitt jag förstår är sämre än zyxel. Nån granne kan omöjligt ta sig in i vår router. De kan inte lösenordet som ör från nån slumgenerator med obegripliga tecken.
Citera
2017-01-15, 16:59
  #8
Medlem
Förutom att det försvunnit sms som jag vet jag skulle spara för det kunde va bra ifall de innehöll nån kod.. så har nästan hela sms historikrn blivit raderad from jan 2015. Detsamma i messenger.
Citera
2017-01-15, 17:14
  #9
Medlem
Ska jag gå vidare med detta ? Hur? Har lagt ned ärendet hos polisen eftersom det i princip är omöjligt att spåra sånt här. Kan oxå tillägga att när jag ringt polisen flera gånger så bruyts mitt samtal eller så kommer jag inte fram. Samma till Tele 2 . När jag försökte bli kopplad till deras säkerhetsavdelning hröts det konstant. Bad då om direkt nr och mär jag ringer det numret så dirigeras det tillbett annst nummer som står på min display..
Citera
2017-01-15, 18:24
  #10
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikki1971
Har tyvärr flera människor som kan ha haft motiv, medel, möjlighet o kunnande.

Det är alltför många olika saker som listas upp här och det ligger på så olika ställen. Sms lagras i simkortet och jag undrar om det ens är möjligt att radera dessa utan att ha fysisk tillgång till mobilen, möjligen en trojan eller liknande? Därtill bilder och dokument både i mobil och i surfplatta och med ospecificerad lagringsplats, det ska alltså vara trojaner i dem också? Sedan youtube-historik (kontouppgifter på vift?) Google är ju jätteduktiga på att logga och spara allt och vem som gjort vad, så det borde ju gå att se, och ip-konflikt, utstörd internetanslutning på flera operatörer samtidigt, raderad historik hos operatör, avbrutna samtal till polisen, och därpå kommer råttgift och ett misstänkt ex och flera andra illasinnade in i sammanhanget.. Det är bara för mycket, på samma gång.

Börja med att säkra upp all teknisk utrustning, gör gärna total återställning av dem till fabriksskick, installera högkvalitativa antivirusprogram även i mobil, surfplatta mm, byt lösenord på allt, inget fel i att låta operatören byta router heller om dom nu erbjudit sig att göra det. Skaffa hemligt telefonnummer, byt simkort. Det står nåt om en d-link, behövs den? säkra upp den också isåfall, annars koppla bort den.

När allt det är gjort, ta kontakt med vården, för jag tycker det ser ut som nån typ av förföljelsemani, uppmärksamhetsbehov eller nåt åt det hållet och det kan ju göra att flera av varandra oberoende tillfälligheter och upplevelser med största självförtroende läggs ihop till ett riktigt mörker och slutsatser dras fastän händelserna inte har med varandra att göra.

Det verkar inte rimligt att nån enskild person eller ens flera i maskopi kan åstadkomma så många störningar i ens kommunikationsenheter och digitala liv från så många olika håll samtidigt.

Att t.ex telia och tele2 dyker samtidigt kan vara nåt regionalt fel med några timmars varaktighet, ip-konlfikt kan orsakas av nån fiffig granne som tycker sig behöva fast ip på ett dhcp-nät, sms och lagrade dokument kan man råka fumla bort alldeles själv, att polisen har problem med sin växel är väl ingen nyhet, osv.
Citera
2017-01-15, 19:04
  #11
Medlem
Ok. Tack för svar att byta lösen mm. Hur kan grannen ta sig in om han inte kan lösenordet ? Hur kan samtal dirigeras fel ? Mitt konto försvinna hos tele 2? Sånt kan inte jag fixa själv. Jag har oxå en oförklarad historik i surfplattan ( Android ) där flera är ställen jag inte varit på och bla har jag en inloggning till mitt tele 2 konto med SLL (?) inloggning? Du har rätt i att det är allför mycket grejer som har hänt och jag har inte tagit upp allt heller. Vill egentligen bara ha mer info om det andra modemet som telia hade kontakt med. Om du tror att jag är paraonid får du tro det. Man blir det ialalfall kan jag ju säga om man råkar ut för det jag gjort.
Citera
2017-01-15, 20:31
  #12
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikki1971
Ok. Tack för svar att byta lösen mm. Hur kan grannen ta sig in om han inte kan lösenordet ? Hur kan samtal dirigeras fel ? Mitt konto försvinna hos tele 2? Sånt kan inte jag fixa själv. Jag har oxå en oförklarad historik i surfplattan ( Android ) där flera är ställen jag inte varit på och bla har jag en inloggning till mitt tele 2 konto med SLL (?) inloggning? Du har rätt i att det är allför mycket grejer som har hänt och jag har inte tagit upp allt heller. Vill egentligen bara ha mer info om det andra modemet som telia hade kontakt med. Om du tror att jag är paraonid får du tro det. Man blir det ialalfall kan jag ju säga om man råkar ut för det jag gjort.
Låter som virus/backdoor på surfplattan, gör en omformatering och installera om operativsystemet. Du borde också byta teleoperatör och internetoperatör samt skaffa nytt modem. Använd nya och bättre lösenord. Antar att du bor själv? Annars är det troligen någon annan i hushållet som har surfat på plattan...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback