Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-15, 14:50
  #1
Medlem
NineLightsOuts avatar
Jag betalar för min DNS-tjänst hos citycites.se. När jag testade att skriva in mitt ip-numret (till routern) så visades min webbplats, ändå, utan att vidare-pekas av DNS-tjänsten. Efter ett samtal med en medarbetare på citycites, fick jag höra att jag inte hade nått min webbplats utan DNS-tjänsten, dvs trots att man skriver in ip-adressen till en router går informationen ändå via DNS-tjänsten. Naturligtvis kommer jag behålla DNS-tjänsten. Kan någon förklara hur det fungerar?
Citera
2017-01-16, 05:32
  #2
Medlem
Okej, eftersom det i din fråga ser ut som du missförstått några saker så försöker jag dra det viktigaste:

All kommunikation på internet som syftar till dataöverföring, sker mellan två hostar med var sin unik ip-adress.

Den host som initierar uppkopplingen brukar kallas klient, och den som är redo att besvara ett eller många anrop kallas server.

Det finns (och behövs) massor av olika typer av servertjänster utöver webbplatser. En och samma host kan vara server för flera/många tjänster samtidigt.

En viktig sådan nära din fråga är en dns-server(namnserver). T.ex skulle servern dns.citysites.net kunna svara på namnet www.example.se och på så sätt översätta det domännamnet till rätt ip-adress för att kunna nå den webbplatsen.

Några exempel på domännamn(domänadresser) är: se com youtu.be gmail.se smithsonian.museum dns.citysites.net www.example.se
Även om man oftast kan göra en intelligent gissning, så kan man inte vara helt säker på om en domänadress går till en host eller bara är en organisatorisk nivå (förrän man dns-frågat). Eller se om de öht leder någonstans.

Även om alla tjänster är olika med sina egna egenskaper, så tillhör just webbplatstjänsten(http), de lite mer ovanliga/avvikande på ett par sätt som är bra att känna till:
Dels så kan de vara inställda som en växelltjänst, så att klienten även när den kommit fram till rätt server, även måste be att få tala med rätt webbplats med namnet igen, då samma server(ip-adress) kan vara rätt för många webbplatser samtidigt (t.ex hos webbhotell).
Dels så kan rätt svar ges i form av en näst intill omärklig hänvisning till en annan host/webbplats som får servera sidan/sidorna.

En router är huvudsakligen gjord för att vara en byggsten för förbindelser mellan hostar på internet. Då behöver INTE klient eller server känna till routerns ip-adress för att kunna prata med varandra. Routern kan dock agera server/klient när det behövs, men då handlar det om nätverksadministration.

Brandväggar (inte klientmjukvarorna) är också en typ av router ur nätverkssynpunkt, som avsiktligt kan ge märkliga nätverksproblem för omvärlden.

En rätt vanlig typ av hemma-router försöker använda en teknik(NAT) som gör att alla enheter inom bostaden ser ut som en enda host för resten av internet. Den uppgiften är inte helt okomplicerad och medför dessutom en hel rad av nackdelar för de verkliga hostarna i bostaden. Men det fungerar rätt bra för webbtrafik, vilket var den ursprungliga prioriteringen.

Välbesökta servrar typ Amazon.com kan byggas att se ut som en host på internet, men består i verkligheten av ett stort antal maskiner som fördelar jobbet mellan sig.

Ett sista undantag att nämna, är multicast - En än så länge ganska lite använd typ av streaming som gör serverjobbet mycket enklare och så att belastningen på gemensamma nätverk blir lägre.
Citera
2017-01-16, 07:47
  #3
Moderator
Protons avatar
Webbhotell och webbserver --> Övriga nätverksdiskussioner
/Moderator
Citera
2017-01-16, 11:05
  #4
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NineLightsOut
Jag betalar för min DNS-tjänst hos citycites.se. När jag testade att skriva in mitt ip-numret (till routern) så visades min webbplats, ändå, utan att vidare-pekas av DNS-tjänsten. Efter ett samtal med en medarbetare på citycites, fick jag höra att jag inte hade nått min webbplats utan DNS-tjänsten, dvs trots att man skriver in ip-adressen till en router går informationen ändå via DNS-tjänsten. Naturligtvis kommer jag behålla DNS-tjänsten. Kan någon förklara hur det fungerar?

Om du uteslutande använder dig av ip-adresser klarar du dig utan DNS.

Och nej, om du du skriver in en ip-adress i din browser (http://192.168.1.1) så används inte DNS-servern. Däremot så kan din hemsida i sin tur innehålla URL:er med namn (http://minserver.se/logo.jpg) och då kommer du att behöva en DNS.
Citera
2017-01-17, 17:28
  #5
Medlem
Det finns gratis DNS-tjänster om man inte vill betala för det. Hurricane Electric är en stor operatör och där kan man ha 50 domäner (zoner) gratis https://dns.he.net/.

Jag vill nämna en anledning att inte använda numeriska IP-adresser i länkar och det är att det försämrar kompatibiliteten för de användare som använder enbart den senaste IP-versionen, IPv6. Vissa övergångstekniker (DNS64) översätter nämligen svar från DNS-servrar och använder man inte DNS så funerar inte den tekniken. T.ex. så har många mobiler i USA enbart IPv6 och inte IPv4, men jag vet inte om de kan drabbas av detta problem.

En annan anledning är om man vill använda certifikat då dessa ofta bara innehåller domännamn och inte IP-adresser.

Och använder man en webbserver med virtuellhosting där flera domäner finns på samma IP-adress så kommer man inte ens kunna nå rätt sida om man använder numeriska IP-adresser i länkar m.m.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback