Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-15, 14:04
  #1
Medlem
Hej!
Jag är just nu studerande och har stora planer och förhoppningar om att ta mig utomlands och jobba. Jag tänker då på Spanien. Barcelona eller solkusten. Anledningen till detta är dels det tråkiga klimatet vi har, samt att jag inte gillar dit vi är påväg samhällsmässigt. Vi är ett land där alla kan ha det bra, men det är extremt svårt att ha det riktgt bra. Ja, det är i princip omöjligt att bli "rik" i Sverige.

Den bransch jag utbildar mig inom är Kiropraktiken. Jag har alltså tänkt att öppna upp en klinik i Spanien. Jag har därför en hel del frågetecken:

Hur är företagande i Spanien kontra Sverige vad det gäller avgifter, skatter etc. Jag vet att man ungefär kan ta 30-40 euro per besök i Spanien medan man i Sverige tar kring 600kr. Det skiljer ju givetvis sig en del men det jag undrar är ju då hur mkt man får i handen procentuellt av sin bruttolön kontra Sverige? Givetvis är ju bruttolönen bra mycket större här i Sverige, men det är ju hur mycket man får i handen som är intressant. I Sverige är dessutom sjukvård momsfritt. Vet inte hur det är i Spanien.

Är tacksam för all hjälp jag kan få!
Citera
2017-01-15, 19:04
  #2
Medlem
Bulkninjas avatar
Jag skulle uppskatta att det är en miljon ggr mer besvärligt att registrera och driva ett företag i Spanien än här.
Det är så pass besvärligt att du inte klarar det själv.
Du måste ha ett ombud som hjälper dig.
Men det måste du ändå, det räcker med att äga en fastighet eller bostadsrätt för att det ska bli besvärligt.

Du måste kunna prata Spanska för att det ska fungera.
Tänk på att Spanien har 23% arbetslöshet. Det är inte riktigt så att ekonomin jubilerar.
Sikta i så fall in dig på Svenskområden typ Torre och försök få Svenska klienter. Tror du kommer få svårt att dra till dig Spanska kunder.
__________________
Senast redigerad av Bulkninja 2017-01-15 kl. 19:08.
Citera
2017-01-16, 04:03
  #3
Medlem
knut_1s avatar
Solkusten är mycket populärt bland nordbor. Därför finns det flertalet svenska/nordiska små sjukvårdsinrättningar. Kanske en tanke kontakta någon/några av dem? Gissningsvis finns efterfrågan av det du önskar erbjuda.
Citera
2017-01-18, 14:47
  #4
Medlem
Det är ju cirka 40% billigare att leva i Spanien än i Sverige. Om vi då säger att man har en nettolön på 22000kr i Sverige så krävs ca 1400 euro för att kunna leva i samma "klass". Något mer i och med att man betalar in till försäkringskassan ca 280 euro varje månad (vet dock inte om detta sker brutto). Så vi säger 1500 euro motsvarar 22000kr i Sverige i nettolön.

Det jag undrar då är ju hur det ser ut med skatter osv om man driver ett företag eller om man är anställd.

Om vi gör en kalkyl här i Sverige så skulle det kunna se ut såhär:
- 600kr per besök.
- 4 besök om dagen i snitt.
- 95 besök i månad (ca 4,5 om dagen)
Detta ger oss en omsättning på 57000kr. Av detta säger vi att vi har en hyra samt lite andra utgifter som telefon, journalsystem kanske etc. Vi säger 12000kr i rörliga samt fasta avgifter.
- 57000kr - 12000kr = 45000kr
Sociala avgifterna ligger på 31%.
- 45000 x 0.69 = 31050kr. Detta är bruttolönen.
Av dessa 31050kr får jag ut ca 22000kr plus minus någon tusing.

Om vi gör samma kalkyl i Spanien blir det:
- 40 euro per besök.
- 4 besök om dagen i snitt.
- 95 besök i månad (ca 4,5 om dagen)
Detta ger oss en omsättning på 3800 euro. Av detta säger vi att vi har en hyra samt lite andra utgifter som telefon, journalsystem kanske etc. Även försäkringskassan kommer in här. Vi säger 800 euro + 280 euro (försäkringskassan) i rörliga samt fasta avgifter (40% billigare än i Sverige).
- 3800 euro - 1080 euro = 2720 euro.
Sociala avgifterna vet jag inte... Hoppas någon kan hjälpa mig att fylla i här ifrån.
- 2720 euro x ...? = ...? Detta är bruttolönen.
Av dessa ... ? får jag ut ca ...? plus minus någon hundring euro.


Någon person där ute som tycks sig veta lite om det Spanska systemet?
Citera
2017-01-26, 20:56
  #5
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
berätta gärna hur det går... Jag vill också till spanien och kicka igång något typ restaurang branschen.
Citera
2017-01-27, 09:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chiropicks
Hej!
Jag är just nu studerande och har stora planer och förhoppningar om att ta mig utomlands och jobba. Jag tänker då på Spanien. Barcelona eller solkusten. Anledningen till detta är dels det tråkiga klimatet vi har, samt att jag inte gillar dit vi är påväg samhällsmässigt. Vi är ett land där alla kan ha det bra, men det är extremt svårt att ha det riktgt bra. Ja, det är i princip omöjligt att bli "rik" i Sverige.

Den bransch jag utbildar mig inom är Kiropraktiken. Jag har alltså tänkt att öppna upp en klinik i Spanien. Jag har därför en hel del frågetecken:

Hur är företagande i Spanien kontra Sverige vad det gäller avgifter, skatter etc. Jag vet att man ungefär kan ta 30-40 euro per besök i Spanien medan man i Sverige tar kring 600kr. Det skiljer ju givetvis sig en del men det jag undrar är ju då hur mkt man får i handen procentuellt av sin bruttolön kontra Sverige? Givetvis är ju bruttolönen bra mycket större här i Sverige, men det är ju hur mycket man får i handen som är intressant. I Sverige är dessutom sjukvård momsfritt. Vet inte hur det är i Spanien.

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Med tanke på alla företag som går bra i Sverige resp Spanien så skulle jag nog säga att det är lättare att driva företag här!
Vad räknar du med för att blir rik? Miljon, 2 eller 10 miljoner på kontot?

Är du beredd att jobba så kan du få det riktigt bra här i Sverige: Jag hade satsat på ventilation eller rörmokeri om jag hade varit ung idag, byggindustrin växer så det knakar, försök att få tag i en rörgubbe idag. Grym fakturering och hur mycket jobb som helst. Så slipper man kleta på annat folk med!
Citera
2017-01-27, 10:53
  #7
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansa40
Med tanke på alla företag som går bra i Sverige resp Spanien så skulle jag nog säga att det är lättare att driva företag här!
Vad räknar du med för att blir rik? Miljon, 2 eller 10 miljoner på kontot?

Är du beredd att jobba så kan du få det riktigt bra här i Sverige: Jag hade satsat på ventilation eller rörmokeri om jag hade varit ung idag, byggindustrin växer så det knakar, försök att få tag i en rörgubbe idag. Grym fakturering och hur mycket jobb som helst. Så slipper man kleta på annat folk med!

Och i jämförelse med Spanien så tjänar en hantverkare kanske 8-10€ timmen
om man är självgående. Alltså att du kan byta ett tak eller göra om ett badrum själv.

Sånna som håller i en hammare och instruerade tjänar kanske 4-5€ timmen
Citera
2017-02-11, 10:21
  #8
Avstängd
Stureplansmannens avatar
Någon som har erfarenheter av företagande i Spanien?
Citera
2017-02-11, 10:24
  #9
Avstängd
Stureplansmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Jag skulle uppskatta att det är en miljon ggr mer besvärligt att registrera och driva ett företag i Spanien än här.
Det är så pass besvärligt att du inte klarar det själv.
Du måste ha ett ombud som hjälper dig.
Men det måste du ändå, det räcker med att äga en fastighet eller bostadsrätt för att det ska bli besvärligt.

Du måste kunna prata Spanska för att det ska fungera.
Tänk på att Spanien har 23% arbetslöshet. Det är inte riktigt så att ekonomin jubilerar.
Sikta i så fall in dig på Svenskområden typ Torre och försök få Svenska klienter. Tror du kommer få svårt att dra till dig Spanska kunder.
Pratar du från erfarenhet?
Citera
2017-02-11, 11:45
  #10
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stureplansmannen
Pratar du från erfarenhet?

Jag har inte själv företag i Spanien om det var frågan.
Och släkt o vänner äger fastigheter och bor i Spanien, och de i sin tur känner givetvis Svenskar som driver företag där nere.
Så irritationen på Spansk byråkrati från dem är omöjligt undgå
Citera
2017-02-12, 09:36
  #11
Medlem
Bumpar denna
Citera
2017-02-12, 18:18
  #12
Moderator
HelgeBuks avatar
Har läst på lite och teori kan som bekant skilja sig från praktik, men enligt vad jag läst verkar det relativt enkelt att starta företag där. Kanske inte lika enkelt som i Sverige där det är nästan löjligt lätt, men ändå inte så farligt. Det mesta kan göras online. Bolagsskatten är ungefär som här fast din personliga inkomstskatt är lägre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback