Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-16, 02:37
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sueonia
För SD med sin "öppna svenskhet" är räddningen? Ett parti som utesluter medlemmar på löpande band för att de läst viss litteratur eller inte följer ledningens minsta vink.. Nej, SD är bara marginellt bättre än sjuklövern. Vad gör de egentligen med sina resurser?

Angående våra politiker så tror jag inte de bryr sig. Hade de gjort det så hade vi sett förändring för länge sedan. De drömmer nog om att likt firma Reinfeldt-Borg får betalt för sitt landsförräderi genom något toppjobb på en bank eller PR-firma efter sin "tjänstgöring".
Tja jag kan inte säga att jag är speciellt förtjust i den där öppna Svenskheten men vad är alternativet, tyvärr finns det inga som är realistiska.
Citera
2017-01-16, 08:03
  #14
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Jag har en viss inblick i det och det är hårda besparingskrav på kommunerna nu, särskilt när det gäller utläggen för invandringen som Migrationsverket skulle ha betalat men inte gjort. Det är definitivt slut på lyxen för ensamkommande och nyanlända.

Vi har sett Hultsfred stänga av bidragskranen, och när det gäller Stockholm har Täby, Ekerö och kanske någon kommun till har sagt nej. Men Stockholms kommun kör vidare på modulhusidiotin och plöjer ner 100-tals miljarder i olagliga byggen där man söker fem års bygglov men pratar redan när modulhusen ej är byggda om 15-20 år.

Att plöja ner en kvarts miljard i byggen ingen vill ha - och de boende eldar upp (Fagersjö) är inte direkt "hårda besparingskrav" på nyalända ellerhur? Menar du att kommunerna inte får "statlig-pengen" för dom första åren längre?

Det enda raka vore att regeringen tar bort anvisningslagen och ålägger Migrationsverket att hysa dessa "nyanlända" medan RLO:er arbetar. Jag litar inte på att man "gör det man kan" för att förhindra upploppen som komma skall, men man mörkar vidden av problemet helt klart.

Kommunernas framgångsrecept kan skrivas med en variation på vad Enoch.Thulin skrev häromdagen:

1. Ignorera anvisningslagen
2. Få skäll av DN
3. Profit!
__________________
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-01-16 kl. 08:19.
Citera
2017-01-16, 09:01
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Menar du att kommunerna inte får "statlig-pengen" för dom första åren längre?
Inte i praktiken, men de "ska" ju fortfarande få det. Migrationsverket var skyldiga kommunerna 20 miljarder för det där i september. Finns en del skrivet om det, bl a http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6539348 Någon/några kommuner skulle stämma staten för det var så mycket de låg ute med, rapporterades väl i höstas om jag minns rätt. Lätt för staten att ösa in folk i landet när de kan lämpa över konsekvenserna på andra...

Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Kommunernas framgångsrecept kan skrivas med en variation på vad Enoch.Thulin skrev häromdagen:

1. Ignorera anvisningslagen
2. Få skäll av DN
3. Profit!


Tror att politiker på olika nivåer och även tjänstemän målat in sig redigt i ett hörn genom att förklara för alla hur himla bra det är med invandring och att alla som inte håller med är rasister. Att göra helt om innebär ju att man erkänner att man dels hade fel, dels skällde på andra som hade rätt hela tiden. och sånt vill man väl inte göra i den politiska världen.

Kan nog också vara så att man har svårt att ta in hur illa det är och hur illa det kan bli i framtiden, beskrivs rätt bra här: http://www.svd.se/fredrik-karrholm-det-osankbara-landet
Citera
2017-01-16, 09:39
  #16
Medlem
Kan väl tillägga att det är en av de saker som jag tycker känns jobbigast med dagens situation. Man vet inte vad det finns för strategier och planer, hur läget kommer att utvecklas. Ingen ledning. För en enskild person är det inte lätt att ha en överblick, värdera information och avgöra om allt är lugnt eller om samhället kollapsar i morgon, då skulle det vara intressant att höra hur de som har tillgång till underrättelser och samlad data och expertis ser på det. Men de verkar inte ens se, eller kunna erkänna, att det finns ett problem. Det känns osäkert.
Citera
2017-01-16, 10:13
  #17
Medlem
fostroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Tror att politiker på olika nivåer och även tjänstemän målat in sig redigt i ett hörn genom att förklara för alla hur himla bra det är med invandring och att alla som inte håller med är rasister. Att göra helt om innebär ju att man erkänner att man dels hade fel, dels skällde på andra som hade rätt hela tiden. och sånt vill man väl inte göra i den politiska världen.

Just detta tror jag är pudelns kärna. Trots att både fakta och magkänsla talar sitt tydliga språk kör man på business-as-usual, man drabbas av handlingsförlamning och sticker huvudet i sanden. Samma metod tillämpades 2015 innan man tvärbromsade och hejdade flyktinginvasionen. Vem kan glömma hur Löfven våndades och Romson grät när ändringen skulle kungöras? När det som tidigare varit rasism och alarmism från SD plötsligt blev sanning.
Problemet med den hållningen är, bortsett från att Sverige körs i botten, att verkligheten alltid kommer ikapp och biter strutsen i baken. Jag tror att vi inom kort kommer få se flera politiker gråta och nervöst skruva på sig.
Citera
2017-01-16, 11:18
  #18
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Vi har sett Hultsfred stänga av bidragskranen, och när det gäller Stockholm har Täby, Ekerö och kanske någon kommun till har sagt nej. Men Stockholms kommun kör vidare på modulhusidiotin och plöjer ner 100-tals miljarder i olagliga byggen där man söker fem års bygglov men pratar redan när modulhusen ej är byggda om 15-20 år.

Att plöja ner en kvarts miljard i byggen ingen vill ha - och de boende eldar upp (Fagersjö) är inte direkt "hårda besparingskrav" på nyalända ellerhur? Menar du att kommunerna inte får "statlig-pengen" för dom första åren längre?

Det enda raka vore att regeringen tar bort anvisningslagen och ålägger Migrationsverket att hysa dessa "nyanlända" medan RLO:er arbetar. Jag litar inte på att man "gör det man kan" för att förhindra upploppen som komma skall, men man mörkar vidden av problemet helt klart.

Kommunernas framgångsrecept kan skrivas med en variation på vad Enoch.Thulin skrev häromdagen:

1. Ignorera anvisningslagen
2. Få skäll av DN
3. Profit!
Politiken i Stockholm är fullkomligt vansinnig och det beror förstås på ledningen men vi skriver om olika förvaltningar. Jag avsåg det sociala området där man skär ner på allt när det gäller asylsökande och nyanlända. Det i sin tur beror på att Migrationsverket ligger efter med ca sju miljarder till kommunen för flyktingmottagandet. Det finnas inga pengar till verksamheterna helt enkelt.

Jag kommenterade inte situationen i stort när det gäller besparingar utan ett specifikt inlägg om panikslagna stadsdelsekonomer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback