Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-14, 23:28
  #1
Medlem
ihopas avatar
Jag har möjlighet (genom ett rabattkort som inte många har) att köpa en populär hemelektronikvara till ca 60% rabatt mot nypriset. Detta genom en svensk återförsäljare. Ink. moms och allt.
Varan i sig är relativt ny på marknaden och enligt prisjakt så har den haft samma pris sen den kom ut. Samtliga butiker (där även den aktuella återförsäljaren ligger med) som har den i lager kör samma nypris.

Jag funderar nu på om jag skulle köpa in ett antal av denna produkt och sälja vidare dem oöppnade på tex. blocket och till ett pris av ca 80% av nypriset. På så sätt skulle jag sälja dem med några tusen kr i vinst.


Vad ska jag tänka på vid en sådan försäljning?
Garantier följer inte med varan, eller hur? Vad kan jag som privatperson bli ansvarig för?
Citera
2017-01-14, 23:53
  #2
Medlem
Görs det i storskalig skala kan det bli tal om kommersiell försäljning.

MEN
Loppis får du ju bedriva upp till 50kkr/år skattefritt.
Men svårare om du bara har en sorts vara.

Lättare att blanda olika varor av olika typ om du vill att det ska vara loppisverksamhet.

Du bör sälja varan som "begagnad men i gott skick" .
Citera
2017-01-15, 00:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihopa
Garantier följer inte med varan, eller hur?
Tillverkargarantier följer med, men inte säljargarantier.

Citat:
Vad kan jag som privatperson bli ansvarig för?
Det är köplagen som gäller och inte konsumentköplagen.
Citera
2017-01-15, 01:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenjör
Görs det i storskalig skala kan det bli tal om kommersiell försäljning.

MEN
Loppis får du ju bedriva upp till 50kkr/år skattefritt.
Men svårare om du bara har en sorts vara.

Lättare att blanda olika varor av olika typ om du vill att det ska vara loppisverksamhet.

Du bör sälja varan som "begagnad men i gott skick" .

Lite mer invecklat än så. Det är vinsten vid försäljning av det egna lösöret som får vara 50.000:-/år utan att behöva beskattas.

Har däremot varan köpts in i syfte att säljas med vinst är det bara att glömma detta helt och det blir kommersiell försäljning ganska omgående.
Citera
2017-01-15, 01:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Lite mer invecklat än så. Det är vinsten vid försäljning av det egna lösöret som får vara 50.000:-/år utan att behöva beskattas.

Har däremot varan köpts in i syfte att säljas med vinst är det bara att glömma detta helt och det blir kommersiell försäljning ganska omgående.

Exakt, men det är "svårt" att bevisa detta.
Det fordrar att skatteverket granskar vad man köpt och sålt. Vart man fått tag i det osv.

Köper du varan med nån annans kort så.. ja det lär va svårt för skatteverket att spåra inköpet
Citera
2017-01-15, 01:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenjör
Exakt, men det är "svårt" att bevisa detta.
Det fordrar att skatteverket granskar vad man köpt och sålt. Vart man fått tag i det osv.

Köper du varan med nån annans kort så.. ja det lär va svårt för skatteverket att spåra inköpet

Både ja och nej. Egentligen är ts misstänkt redan när han säljer vara nr2 av samma sort i obruten förpackning.

Och det är ju tyvärr omvänd bevisföring när du har med skattemyndigheten att göra.

Dvs dom bestämmer sig för att ts köpt saker enbart i syfte att sälja med vinst sen är det han som ska bevisa att så inte är fallet och det är inte fullt så enkelt som det låter.
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2017-01-15 kl. 01:45.
Citera
2017-01-15, 01:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Både ja och nej. Egentligen är ts misstänkt redan när han säljer vara nr2 av samma sort i obruten förpackning.

Och det är ju tyvärr omvänd bevisföring när du har med skattemyndigheten att göra.

Dvs dom bestämmer sig för att ts köpt saker enbart i syfte att sälja med vinst sen är det han som ska bevisa att så inte är fallet och det är inte fullt så enkelt som det låter.

Dessutom håller de enligt insatt källa ett öga på blocket. Skv alltså.
Citera
2017-01-15, 01:50
  #8
Medlem
80% av nypriset tror jag dessutom det är mellan svårt och omöjligt att få ut om köparen är minsta köprättsligt insatt. Hela konsumentköplagsskyddet försvinner ju. Det är en stor försämring för köparen. För mig är 20% prisavdrag inte värt det. Inte i närheten.
Citera
2017-01-16, 20:53
  #9
Medlem
ihopas avatar
Tanken är ju att sätta priset till 80% och hoppas på att någon nappar. Denna produkt är en vara som normalt sätt inte reas ut.
Vill dom pruta så går det bra till en viss nivå, jag kommer ändå göra en så pass bra vinst ☺️
Citera
2017-01-16, 20:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihopa
Tanken är ju att sätta priset till 80% och hoppas på att någon nappar. Denna produkt är en vara som normalt sätt inte reas ut.
Vill dom pruta så går det bra till en viss nivå, jag kommer ändå göra en så pass bra vinst ☺️

Du får 60% rabatt. Beroende på handelspris, så om varan säg kostar 3000 kr i butik, så jag skulle inte ens ge 30% av nypris för den. Det är inte värt att förlora det konsumenträttsliga skyddet och dess fördelar.

Om varan kostar säg 500 kr, så skulle jag kunna tänka mig att ge 50% av nypris osv.

70 - 80% är helt uteslutet.

Nu så kanske inte alla tänker som jag, men de som vet vilken skillnad det är med konsumentköplag kontra köplag, och som värdesätter det, får du svårt att sälja med någon som helst vinst till tror jag. Men du kan ju prova med en vara och se.
Citera
2017-01-16, 23:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Du får 60% rabatt. Beroende på handelspris, så om varan säg kostar 3000 kr i butik, så jag skulle inte ens ge 30% av nypris för den. Det är inte värt att förlora det konsumenträttsliga skyddet och dess fördelar.

Om varan kostar säg 500 kr, så skulle jag kunna tänka mig att ge 50% av nypris osv.

70 - 80% är helt uteslutet.

Nu så kanske inte alla tänker som jag, men de som vet vilken skillnad det är med konsumentköplag kontra köplag, och som värdesätter det, får du svårt att sälja med någon som helst vinst till tror jag. Men du kan ju prova med en vara och se.

Det går inte att generellt sätta upp procentnivåer som ni gjort. Det är stor skillnad på olika typer av varor, framförallt om de bedöms vara i riskzonen för reklamationer ofta eller om det är sällsynt. Om produkten som säljs består av exempelvis järnspett så lär reklamationerna under en treårsperiod per exemplar troligen uppgå till ett antal av noll, är det istället en avancerad elektronisk maskin gäller det omvända, med viss reservation givetvis.

Från detta till att se meningen med en handel som ts tänkt så vidgås er bedömning i stort, det är knappast lönsamt, framförallt inte mht den arbetstid som måste läggas ned på försäljningen.
Citera
2017-01-16, 23:37
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihopa
Jag har möjlighet (genom ett rabattkort som inte många har) att köpa en populär hemelektronikvara till ca 60% rabatt mot nypriset. Detta genom en svensk återförsäljare. Ink. moms och allt.
Varan i sig är relativt ny på marknaden och enligt prisjakt så har den haft samma pris sen den kom ut. Samtliga butiker (där även den aktuella återförsäljaren ligger med) som har den i lager kör samma nypris.

Jag funderar nu på om jag skulle köpa in ett antal av denna produkt och sälja vidare dem oöppnade på tex. blocket och till ett pris av ca 80% av nypriset. På så sätt skulle jag sälja dem med några tusen kr i vinst.


Vad ska jag tänka på vid en sådan försäljning?
Garantier följer inte med varan, eller hur? Vad kan jag som privatperson bli ansvarig för?

Låter som du kommer bli nya Donald Trump. Varför har ingen tänkt på detta tidigare!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback