Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-14, 21:28
  #1
Medlem
slemhogs avatar
Tittar man priserna på styrpulpetare på en 02a så ligger dom på 100-130 000 kr medans man får en toppenfin daycruiser för samma årsmodell för 70-100 000 kr. Lägger man 130 000 kr får man en stor modern 04a 5.5 meters daycruiser med 4-takts motor.

I mina ögon är styrpulpetare värdelöst jämfört mot en daycruiser, som en roddbåt med ratt och hur täcker man över en styrpulpet när det regnar som man gör med kapelllet på daycruisern? I en daycruiser kan man sova, man kan sitta i soffan, ha cdspelare och högtalare och ligga på fördäck och sola. Man kan även sitta och äta mat vid bordet och det är som en riktig båt och lite som en husbil.

Varför köper man risig styrpulpet och varför är dessa deluxe roddbåtar så dyra?
Citera
2017-01-14, 21:42
  #2
Avstängd
Jag köper inga risiga båtar, har för tillfället en Ryds 548 Duo som används vid fiske och vattenskidåkning och dagsutflykter.


Märklig frågeställning.
Citera
2017-01-14, 22:13
  #3
Medlem
Och jag har en Uttern S57, också en "styrpulpetare" med en 115 Mercury. Trivs som fan. Framförallt duger den att fiska ifrån, tre man utan problem. Går inte med en daycruiser.

Plus allt annat. Solande, pippande och ätande av matsäck.
Citera
2017-01-14, 22:18
  #4
Medlem
Chronicals avatar
Frågeställningen är fullt rimlig. Man får en pastellanstruken motorbåt med övernattningsmöjligheter för betydligt mer i sammanhanget rimliga pengar, jämfört med en komfortlös styrpulpet.

Jag har haft bägge, folk är dumma i huvudet rent generellt som håller upp priserna på bruksmässiga styrpulpeter när priserna på fritidsbåtar / daycruisers sjunker så snabbt som de gjort ett par år.

Svensk mentalitet? Jag tror det och är egentligen inte hela världen, kul att åka båt oavsett
Citera
2017-01-14, 23:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chronical
Frågeställningen är fullt rimlig. Man får en pastellanstruken motorbåt med övernattningsmöjligheter för betydligt mer i sammanhanget rimliga pengar, jämfört med en komfortlös styrpulpet.

Jag har haft bägge, folk är dumma i huvudet rent generellt som håller upp priserna på bruksmässiga styrpulpeter när priserna på fritidsbåtar / daycruisers sjunker så snabbt som de gjort ett par år.

Svensk mentalitet? Jag tror det och är egentligen inte hela världen, kul att åka båt oavsett


Överens med det fetade.
Citera
2017-01-15, 09:26
  #6
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chronical
Svensk mentalitet?

Svensk mentalitet? Hur då?
Citera
2017-01-15, 10:13
  #7
Medlem
Köra styrpulpet - Lika praktiskt och skönt som att köra motorcykel.

Köra daycruiser - Lika praktiskt och skönt som att köra cabriolet.

En presumtiv nybåtsköpare i Sverige bör inte behöva tänka på att vända på slantarna.
Citera
2017-01-15, 10:27
  #8
Medlem
Chronicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Svensk mentalitet? Hur då?

Att uppskatta bruksvärde över mugghållare och fluffiga dynor
Citera
2017-01-16, 09:00
  #9
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Tittar man priserna på styrpulpetare på en 02a så ligger dom på 100-130 000 kr medans man får en toppenfin daycruiser för samma årsmodell för 70-100 000 kr. Lägger man 130 000 kr får man en stor modern 04a 5.5 meters daycruiser med 4-takts motor.

I mina ögon är styrpulpetare värdelöst jämfört mot en daycruiser, som en roddbåt med ratt och hur täcker man över en styrpulpet när det regnar som man gör med kapelllet på daycruisern? I en daycruiser kan man sova, man kan sitta i soffan, ha cdspelare och högtalare och ligga på fördäck och sola. Man kan även sitta och äta mat vid bordet och det är som en riktig båt och lite som en husbil.

Varför köper man risig styrpulpet och varför är dessa deluxe roddbåtar så dyra?

Håller med om att styrpulpetare är oförskämt dyra men värdelösa, nej definitivt inte. Den är oöm inuti och duger således även till fiske, man rör sig med lätthet över hela båten vilket är praktiskt vid tilläggningar.
Normalt täcker man inte en styrpulpet, (en del täcker själva styrpulpeten), utan man låter självlänsarna ta hand om regnvattnet. Finns inga självlänsar monterar man en automatisk länspump.

Ledorden är oöm, praktisk och enkel, lite större styrpulpetare har idag ofta bekväma stolar och soffa.
Den är ju dock lite mindre "glassig" än en dc, i denna kan man ju även, med små krav på komfort, till nöds sova en natt i.

Styrpulpet = Vattnets V70

Ska man ha mycket båt för pengarna idag ska man köpa segelbåt, för dina 70-130 tusen får man i det närmaste perverst mycket båt och man kan bo hela sommaren i den utan problem om man är lagd så.
Den går ju inte lika fort dock.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback