Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-14, 20:15
  #1
Medlem
Hej! Jag har 2 frågor inom fysiken som måste bli klara inom 1 vecka. Skulle gärna bli klara med dem idag och njuta av helgen med en bärs, haha.


Fråga 1 lyder:
http://imgur.com/a/wyB0b

För att beräkna energiförbrukning skall man använda sig utav: W = P * t.
W = Energin (Joule).
P = Effekten (Watt).
t = Tiden (Sekunder).


Jag började med att beräkna en bils extra förbrukning under 30 minuter under en dag och fick fram:
- W = P * t -> W = 50 * 1.800 = 90.000 J (90 kJ).

Sedan multiplicerade jag den summan med 2 miljoner (antalet forden som beskrivs i uppgiften:
- 90.000 * (2*10^6) = 1,8 * 10^11. Alltså är den vardagliga extra förbrukningen från 2 miljoner bilar
1,8 * 10^11 J.

Ska man sedan multiplicera 1,8 * 10^11 med 365 (antalet dagar)? Jag vet inte hur jag ska fortsätta härifrån och hjälp skulle vara väldigt tacksamt!



Fråga 2 lyder:
''En hiss som som väger 300 kg ska upp 15 meter. Friktion försummas och dess massa elimineras av en motvikt. Hur stor energimängd i kWh (kilowatt timmar) behövs för att hissen ska upp? Hissens verkningsgrad är 70%''

Jag försökte mig utav Wp = mgh men kom ingen vart! Jag sitter fast, hur skall jag börja? Tacksam för hjälp!
Citera
2017-01-14, 21:08
  #2
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mofbran
Hej! Jag har 2 frågor inom fysiken som måste bli klara inom 1 vecka. Skulle gärna bli klara med dem idag och njuta av helgen med en bärs, haha.


Fråga 1 lyder:
http://imgur.com/a/wyB0b

För att beräkna energiförbrukning skall man använda sig utav: W = P * t.
W = Energin (Joule).
P = Effekten (Watt).
t = Tiden (Sekunder).


Jag började med att beräkna en bils extra förbrukning under 30 minuter under en dag och fick fram:
- W = P * t -> W = 50 * 1.800 = 90.000 J (90 kJ).

Sedan multiplicerade jag den summan med 2 miljoner (antalet forden som beskrivs i uppgiften:
- 90.000 * (2*10^6) = 1,8 * 10^11. Alltså är den vardagliga extra förbrukningen från 2 miljoner bilar
1,8 * 10^11 J.

Ska man sedan multiplicera 1,8 * 10^11 med 365 (antalet dagar)? Jag vet inte hur jag ska fortsätta härifrån och hjälp skulle vara väldigt tacksamt!



Fråga 2 lyder:
''En hiss som som väger 300 kg ska upp 15 meter. Friktion försummas och dess massa elimineras av en motvikt. Hur stor energimängd i kWh (kilowatt timmar) behövs för att hissen ska upp? Hissens verkningsgrad är 70%''

Jag försökte mig utav Wp = mgh men kom ingen vart! Jag sitter fast, hur skall jag börja? Tacksam för hjälp!
Är du medveten om att du frågar om mellanstadiefysik på ett forum med 18 års åldersgräns?
Citera
2017-01-14, 22:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Är du medveten om att du frågar om mellanstadiefysik på ett forum med 18 års åldersgräns?

Detta är en gymansie fråga, går i 3:an och läser Fysik 1A som extra ämne. :/
Citera
2017-01-14, 23:10
  #4
Medlem
Strunt samma, hittade formlerna jag behövde på nätet! Fick svaren nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback