Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-14, 19:31
  #1
Medlem
Som repgubbe skulle jag i skarpt läge vara stationerad långt upp i norr där det fanns fast artilleri.
Allt var förberett och klart,fick vi veta av en reservfänrik.
Vad han sannolikt inte kunde tala om var att Alvs Myrdals militära expert, överste Stig Wennerström, redan överlämnat uppgifter om dessa fasta anläggningar till Sovjet.

Vad kunde man ha väntat sig av Sovjet i händelse av en attack mot dessa anläggningar? Hade vi ens hunnit fram?
Citera
2017-01-14, 19:53
  #2
Medlem
Bodens fasta befästningar hade fallit så snart Ryssarna skrattat klart. Det var väl en övning där ett skidkompani satte sig på taket och sen tvingades försvararna ge upp
Citera
2017-01-14, 20:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Bodens fasta befästningar hade fallit så snart Ryssarna skrattat klart. Det var väl en övning där ett skidkompani satte sig på taket och sen tvingades försvararna ge upp

Jag tror inte det var i Boden, det var anläggningar med skrotat fartygskanoner. Säkert utomordentlig
eldkraft.
Citera
2017-01-14, 20:39
  #4
Moderator
Neksnors avatar
Om ryssarna ska få in marktrupper så måste de först korsa norra Finland, vilket kan ta ett tag. Men de skulle kanske kunna bomba och sabotera vissa delar av anläggningarna om resurserna tillåter det.

Om norrländska anläggningar plötsligt börjar saboteras i stor skala så lär både Sverige och Finland höja sin beredskap, så då blir det nog svårt med överraskningsanfall. Och om ryssarna överraskningsanfaller Finland så lär Sverige höja sin beredskap.
Citera
2017-01-14, 20:43
  #5
Medlem
Nu vet jag inte exakt vilket år du talar om, men nog hade Sverige åtminstone haft en liten chans när vi hade något vi kunde kalla försvar, innan Sovjet föll. Felet idag är dels att FM har för få och små resurser, men också inställningen hos gemene man. Förr hade man väl ett bättre "mindset" och tror det kan bli synnerligen avgörande.

Men visst, när Sovjet redan vet om att anläggningara finns innebär det ju problem, men samtidigt måste de ju ta sig dit också, det vill säga passera gränsen och så vidare. Tror definitivt att ni hade haft chans att hinna fram.
Citera
2017-01-14, 21:06
  #6
Moderator
Neksnors avatar
Bortsett från eventuella nyckelpersoner så har jag något minne av att vanliga förband förväntades börja verka inom ett till tre dygn efter startad mobilisering. Jag gissar att delar av de där förbanden var tänkta att flygas upp (börja sprida utrustning, starta upp motorer mm), men jag antar att majoriteten hade fått åka buss eller tåg.
Citera
2017-01-14, 21:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Bortsett från eventuella nyckelpersoner så har jag något minne av att vanliga förband förväntades börja verka inom ett till tre dygn efter startad mobilisering. Jag gissar att delar av de där förbanden var tänkta att flygas upp (börja sprida utrustning, starta upp motorer mm), men jag antar att majoriteten hade fått åka buss eller tåg.

Jag tror inte jag har rätt att redogöra för hur mobiliseringen gick till, trots att det förflutit årtionden.

Men kunde man inte ha bombat artilleriet när man hade exakta uppgifter om var det fanns?

Sen när jag gjorde lumpen så övade man en hel del mot luftlandsatt fi.
Citera
2017-01-14, 21:32
  #8
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allagustav
Jag tror inte jag har rätt att redogöra för hur mobiliseringen gick till, trots att det förflutit årtionden.

Men kunde man inte ha bombat artilleriet när man hade exakta uppgifter om var det fanns?

Sen när jag gjorde lumpen så övade man en hel del mot luftlandsatt fi.
Vet man position så är det ju bara att bomba.

Men enda vettiga anledningen till att bomba en fast försvarsställning är ju att man vill kunna passera den, så man bör vara ganska nära när man slår ut den eftersom bombningen antagningen kommer att höja försvararnas beredskap rejält. Sedan var det det där med resurser också, på vilken plats gör attackflyget mest nytta? Du ska identifiera, lokalisera och prioritera en massa mål. Samt bekräfta bekämpning (och vid behov bomba igen).
Citera
2017-01-14, 22:59
  #9
Medlem
Lär gå åt en hel del bomber från flyg för att göra åverkan på BF. Dessutom fanns det ju LV förband, jaktflyg och armébrigader + enskilda konpanier innan du nådde fästningen. Samtidigt som fästningen "nådde" dig. Enklast torde varit ett VDV förband med HKP, men det går ju lätt att bekämpa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback