Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-14, 15:45
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ja pjäxor ska du köpa nya! Nästan viktigare att du har en bekväm som sitter bra på foten.
Du får ju byta skidor under dagen du hyr, så det går ju att testa lika olika varianter tills du hittar rätt.

Köp bara inte första bästa som ser bra ut, kolla upp alla mått, svängradie, bredd och gärna lite recensioner innan.

Edit: Köper du skidor, så glöm inte att köpa till ett skidlås. http://montanashop.se/wp-content/upl.../lock-043C.jpg
Finns att köpa i alla sportbutiker för någon hundralapp. Stulna skidor ökar tyvärr mer och mer.

Grymt!

Mina mått och de har jag koll på. Men svängradien och bredd, orkar du förklara lite kortfattat kring de?
Citera
2017-01-14, 15:49
  #14
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surferdudedude
Grymt!

Mina mått och de har jag koll på. Men svängradien och bredd, orkar du förklara lite kortfattat kring de?
Www.akaskidor.se har bra guider och tips.

Men svängradien beror på hur långa eller korta svängar du vill göra, hur snabbt skidan "biter" när du lägger den på kant.
Jämför en super-g tävling mot en slalomtävling t.ex. Det är två helt olika skidor där.

Ju bredare skidor desto bättre "flyter" det off-pist, smal midja flyter inte på snön. En bredare skidar presterar då sämre i pisten. Men där kommer rocker profilen in också. Som du ser så är det ganska mycket att hålla koll på

Edit: Runt 85-90mm i midjan är väl ett bra mått som bär bra i off-pist och även gör sig bra i pist. Så har du något att utgå ifrån.
__________________
Senast redigerad av SilentVictory 2017-01-14 kl. 15:55.
Citera
2017-01-14, 15:55
  #15
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surferdudedude
Grymt, tack!

Jag studerar för tillfälligt så tänkte hitta något bra på blocket för runt 1500 spänn, pjäxorna tänkte jag köpa nya så jag får ett par som passar mina fötter, tänker jag rätt där?

Du tänker helt rätt. Köp ordentliga pjäxor formade efter dina fötter. Även om du har ambitioner, köp inte med för hård flex, det är lätt att du aldrig kommer få med dig fotleden då. Iaf enligt mig.

Budgeten låter väl ok. Som någon annan skrev, satsa på GS/storslalomskidor men tänk på att det är skillnad på riktiga raceskidor och dom GS skidor som finns för oss andra. Slalomskidor kan absolut funka det med.

Köp ingen allmountainskida. Köp en pistskida för att åka pist, och sen kan du ju köra park med den också till en viss gräns. Se till att slipa kanterna! Så mycket lättare att åka med lagomt vassa kanter.

Ta nån lektion med jämna mellanrum.

Ser du en sån här, köp den.
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2016/rossignol/hero-elite-st-ti.html

Letar själv billiga pistskidor. Lättare sagt än gjort.
Citera
2017-01-14, 16:03
  #16
Avstängd
Köp lätta skidor. Du vill ha kontroll snarare än fart.
Citera
2017-01-14, 16:08
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Www.akaskidor.se har bra guider och tips.

Men svängradien beror på hur långa eller korta svängar du vill göra, hur snabbt skidan "biter" när du lägger den på kant.
Jämför en super-g tävling mot en slalomtävling t.ex. Det är två helt olika skidor där.

Ju bredare skidor desto bättre "flyter" det off-pist, smal midja flyter inte på snön. En bredare skidar presterar då sämre i pisten. Men där kommer rocker profilen in också. Som du ser så är det ganska mycket att hålla koll på

Edit: Runt 85-90mm i midjan är väl ett bra mått som bär bra i off-pist och även gör sig bra i pist. Så har du något att utgå ifrån.

Tusen tack för hjälpen!

Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Du tänker helt rätt. Köp ordentliga pjäxor formade efter dina fötter. Även om du har ambitioner, köp inte med för hård flex, det är lätt att du aldrig kommer få med dig fotleden då. Iaf enligt mig.

Budgeten låter väl ok. Som någon annan skrev, satsa på GS/storslalomskidor men tänk på att det är skillnad på riktiga raceskidor och dom GS skidor som finns för oss andra. Slalomskidor kan absolut funka det med.

Köp ingen allmountainskida. Köp en pistskida för att åka pist, och sen kan du ju köra park med den också till en viss gräns. Se till att slipa kanterna! Så mycket lättare att åka med lagomt vassa kanter.

Ta nån lektion med jämna mellanrum.

Ser du en sån här, köp den.
https://www.freeride.se/prylar/skido...ite-st-ti.html

Letar själv billiga pistskidor. Lättare sagt än gjort.

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av fingrus
Köp lätta skidor. Du vill ha kontroll snarare än fart.

Jag känner att jag har hyfsad kontroll, i både röd och svart backe.

Tack för all hjälp!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback