Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-14, 13:37
  #1
Medlem
Hej!

Nyss hemkommen efter 2 dagar i Lindvallen. Det va första gången jag stod på ett par skidor, men jag blev hooked direkt, sjukt jävla roligt. Nu är jag på jakt efter en slalomskida, men är lite osäker på vad jag ska leta efter. Jag tog mig ner för svart backe, men det såg inte jätte snyggt ut, röda backar va inga problem.

Det finns väl nybörjarskidor och lite mer avancerade skidor? Vad bör man satsa på och varför?

Ha de!
Citera
2017-01-14, 13:46
  #2
Medlem
Bluebeast72s avatar
K2 is your choice, superbra, stabil o pallar allt du kastar mot den..köp

http://www.cmhnordic.com/wp-content/...ampic-2010.jpg
Citera
2017-01-14, 14:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
K2 is your choice, superbra, stabil o pallar allt du kastar mot den..köp

http://www.cmhnordic.com/wp-content/...ampic-2010.jpg

Är inte K2 bland det värsta man kan ha, värstingmodell asså. Jag är ju fortfarande en nybörjare, men kmr väl bli en avancerad åkare, iaf enligt mina polare.

Jag undrar mer om jag ska leta efter en carvingmodell eller twintip, vad finns det mer?
Citera
2017-01-14, 14:21
  #4
Medlem
kordens avatar
Du får det du betalar för, sen finns det mycket att välja mellan.
Köpte mina (GS) för 8 år sen betalade över 10000 för dom och funkar utmärkt fortfarande
Och då åker jag 4 dagar i v under vintern.
Men kollar nu efter (DH) störtlopp

Köper du en billigare variant typ från random sportbutik typ Interspor, så tröttnar du på dom efter ett tag när du har blivit bättre

Kör på storslalom (GS) inte lika curv som slalom (SL) om du bara ska köra i pisten

Och glöm inte pjäxor samma sak där
Citera
2017-01-14, 14:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korden
Du får det du betalar för, sen finns det mycket att välja mellan.
Köpte mina (GS) för 8 år sen betalade över 10000 för dom och funkar utmärkt fortfarande
Och då åker jag 4 dagar i v under vintern.
Men kollar nu efter (DH) störtlopp

Köper du en billigare variant typ från random sportbutik typ Interspor, så tröttnar du på dom efter ett tag när du har blivit bättre

Kör på storslalom (GS) inte lika curv som slalom (SL) om du bara ska köra i pisten

Och glöm inte pjäxor samma sak där

Grymt, tack!

Jag studerar för tillfälligt så tänkte hitta något bra på blocket för runt 1500 spänn, pjäxorna tänkte jag köpa nya så jag får ett par som passar mina fötter, tänker jag rätt där?
Citera
2017-01-14, 14:46
  #6
Medlem
SilentVictorys avatar
Köpa skidor är en hel vetenskap i princip om man vill få rätt grejer.
Det vore väldigt dumt i min mening att bara köpa ett par från blocket som ser bra ut.

Är du nybörjare så hyr istället om du har för avsikt att bli duktig. Sedan kan du köpa ett par skidor.

Köper du ett par nybörjarskidor nu så kommer du ändå vilja kasta dom när du blivit bättre, och köper du ett par avancerade eller strax under kommer du troligtvis tappa gnistan. Men det beror ju på hur mycket du tänkt åka framöver?

Vad som spelar roll när du köper skidor är styvhet, längd, vikt, svängradie, bredd och åkstil.

Börja med att köpa ett par pjäxor som sitter bra på dina fötter.
Citera
2017-01-14, 14:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Köpa skidor är en hel vetenskap i princip om man vill få rätt grejer.
Det vore väldigt dumt i min mening att bara köpa ett par från blocket som ser bra ut.

Är du nybörjare så hyr istället om du har för avsikt att bli duktig. Sedan kan du köpa ett par skidor.

Köper du ett par nybörjarskidor nu så kommer du ändå vilja kasta dom när du blivit bättre, och köper du ett par avancerade eller strax under kommer du troligtvis tappa gnistan. Men det beror ju på hur mycket du tänkt åka framöver?

Vad som spelar roll när du köper skidor är styvhet, längd, vikt, svängradie, bredd och åkstil.

Börja med att köpa ett par pjäxor som sitter bra på dina fötter.

Tack!

Jag tänkte nog åka en 2-4 gånger i veckan nu under vintern, jag åker en del skateboard på sommaren och det här verkar vara ett perfekt komplement till detta.

Skiljer det jättemycket mellan en nybörjarskida gentemot en avancerad?
Citera
2017-01-14, 15:02
  #8
Medlem
kordens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surferdudedude
Grymt, tack!

Jag studerar för tillfälligt så tänkte hitta något bra på blocket för runt 1500 spänn, pjäxorna tänkte jag köpa nya så jag får ett par som passar mina fötter, tänker jag rätt där?

Japp pjäxor formas efter fötterna, ett tipp när du kollar beg är att inte köpa för 1500 om skidorna bara är nåt år gammal.
För samma peng kan du få betydligt bättre skidorna fast dom är äldre en nåt år.
Citera
2017-01-14, 15:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korden
Japp pjäxor formas efter fötterna, ett tipp när du kollar beg är att inte köpa för 1500 om skidorna bara är nåt år gammal.
För samma peng kan du få betydligt bättre skidorna fast dom är äldre en nåt år.

Tack!

Jag har hittat några stycken som är 4-5 år gamla, som har kostat runt 5-6000, har teknologin gått framåt mycket de senaste åren eller är de här skidorna fortfarande grymma?
Citera
2017-01-14, 15:22
  #10
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surferdudedude
Tack!

Jag tänkte nog åka en 2-4 gånger i veckan nu under vintern, jag åker en del skateboard på sommaren och det här verkar vara ett perfekt komplement till detta.

Skiljer det jättemycket mellan en nybörjarskida gentemot en avancerad?
2-4 gånger i veckan? Det blir ju en del, och då lär du dig nog ganska fort varför en nybörjarskida då skulle vara att kasta pengarna i sjön.

Vad som skiljer dom åt är bland annat hårdhet och vridstyvhet.

En nybörjarskida kommer börja vobbla och sladda när du väl fått in tekniken och vill dra på lite.
Möjligt att en medelskida skulle passa dig bättre. Men börja ändå med att hyra en "medelskida" för att testa. Nybörjarskida är bara bra om du åker kanske 1 vecka per år och aldrig stått på ett par skidor tidigare.

Twintip vs. 'Carving', twintip är ju egentligen också en carvingskida idag. Det beror helt på hur och var du åker.
Jag själv körde på ett par k2 public enemy tidigare. Fungerade riktigt bra i alla förhållanden men eftersom det är en twintip är dom också lite mjukare, vilket kommer märkas vid höga farter och långa - halvlånga svängar i pist.

S.k allmountain skidor är ju på god uppsving idag. Fungerar bra att leka lite med, håller bra i pist och bär fint även utanför. Rocker eller ej? Det är också något att testa sig fram på.

Var i Sverige befinner du dig?
Bäst gör du nog i att besöka en ren skidshop om du har någon i närheten, eller allra helst vänta med att köpa skidor tills du fått testa ett gäng olika under en skidprovardag-/helg som anordnas i Sälen, trysil m.m ibland.
Citera
2017-01-14, 15:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
2-4 gånger i veckan? Det blir ju en del, och då lär du dig nog ganska fort varför en nybörjarskida då skulle vara att kasta pengarna i sjön.

Vad som skiljer dom åt är bland annat hårdhet och vridstyvhet.

En nybörjarskida kommer börja vobbla och sladda när du väl fått in tekniken och vill dra på lite.
Möjligt att en medelskida skulle passa dig bättre. Men börja ändå med att hyra en "medelskida" för att testa. Nybörjarskida är bara bra om du åker kanske 1 vecka per år och aldrig stått på ett par skidor tidigare.

Twintip vs. 'Carving', twintip är ju egentligen också en carvingskida idag. Det beror helt på hur och var du åker.
Jag själv körde på ett par k2 public enemy tidigare. Fungerade riktigt bra i alla förhållanden men eftersom det är en twintip är dom också lite mjukare, vilket kommer märkas vid höga farter och långa - halvlånga svängar i pist.

S.k allmountain skidor är ju på god uppsving idag. Fungerar bra att leka lite med, håller bra i pist och bär fint även utanför. Rocker eller ej? Det är också något att testa sig fram på.

Var i Sverige befinner du dig?
Bäst gör du nog i att besöka en ren skidshop om du har någon i närheten, eller allra helst vänta med att köpa skidor tills du fått testa ett gäng olika under en skidprovardag-/helg som anordnas i Sälen, trysil m.m ibland.

Tack!

Jag befinner mig i Jönköping, så jag kmr hålla till på Isaberg och åka. Jag bor rätt nära och när jag väl gillar något så vill jag bli bra på det, det plus all fritid i skolan kmr göra att jag kmr åka mycket de kommande månaderna.

Så jag gör kanske rätt i att köpa en ny pjäxa, och testa mig fram? Skidhyran kmr ju dock rasa iväg om jag åker mycket. Ett par skidor för 1500 på blocket sparar jag in rätt snabbt som känns de som, men de gäller ju att hitta rätt som sagt.
Citera
2017-01-14, 15:37
  #12
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surferdudedude
Tack!

Jag befinner mig i Jönköping, så jag kmr hålla till på Isaberg och åka. Jag bor rätt nära och när jag väl gillar något så vill jag bli bra på det, det plus all fritid i skolan kmr göra att jag kmr åka mycket de kommande månaderna.

Så jag gör kanske rätt i att köpa en ny pjäxa, och testa mig fram? Skidhyran kmr ju dock rasa iväg om jag åker mycket. Ett par skidor för 1500 på blocket sparar jag in rätt snabbt som känns de som, men de gäller ju att hitta rätt som sagt.
Ja pjäxor ska du köpa nya! Nästan viktigare att du har en bekväm som sitter bra på foten.
Du får ju byta skidor under dagen du hyr, så det går ju att testa lika olika varianter tills du hittar rätt.

Köp bara inte första bästa som ser bra ut, kolla upp alla mått, svängradie, bredd och gärna lite recensioner innan.

Edit: Köper du skidor, så glöm inte att köpa till ett skidlås. http://montanashop.se/wp-content/upl.../lock-043C.jpg
Finns att köpa i alla sportbutiker för någon hundralapp. Stulna skidor ökar tyvärr mer och mer.
__________________
Senast redigerad av SilentVictory 2017-01-14 kl. 15:41.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback